Podcast
Podd: ”Influencers vill göra omärkt reklam för politiska partier”
Publicerad: 16 juni 2022, 10:09
I veckans podd diskuterar Resumés reportrar Thomas Nilsson och Nellie Pilsetnek om influencers är framtiden i det politiska valkampanjandet.
Vänsterpartiet är det enda parti som öppet medger att de använder sig av influencers, det kunde Resumé berätta i förra veckan. Att politiska partier använder sig av influencers har varit en het potatis sedan 2018, då influencernätverket Beatly hörde av sig till influencern, tillika Aftonbladet-krönikören, Mohamed Touzari.
Han och andra influencers erbjöds mellan 4 000 och 10 000 kronor av Socialdemokraterna i Stockholm för att dela ett inlägg. Efter avslöjandet tog moderpartiet avstånd från samarbetet.
LÄS MER
Vänsterpartiet bryter trenden – använder sig av influencers inför valet
Experter: Politisk kommunikation präglas av rädsla – då ryker influencer-kampanjerna
Vi försöker sälja dold politisk reklam via influencers – så många nappar: ”Lätta pengar”
Att politiker inte utesluter influencers som kanal är inte konstigt, det handlar att nå ut till väljarna och där har influencers ofta stor framgång. Internetstiftelsen menar att fyra av tio förstagångsväljare tar del av politisk information via sociala medier.
Och influencerna själva duckar inte för ett samarbete i första taget – money talks, när Resumé utgav sig för att vara en pr-byrå, var många influencers beredda att lägga upp ett omärkt inlägg, för ett politiskt parti mot betalning.