Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Podd: Klimatmärkningar – marknadsföringsknep eller planeträddare?

Publicerad: 26 augusti 2021, 11:26

Martin Kann är veckans gäst hos Thomas Nilsson och Julia i Insiktspodden.

Foto: Anna Rut Fridholm

Företagens gröna hjärtan och blad blandas friskt med oberoende märkningar som Svanen och KRAV. Pressen på att vara hållbar ökar – och ställer till det för konsumenten som blir allt mer förvirrad. Resumé Insikts podcast är tillbaka med ett rykande färskt avsnitt – denna vecka tillsammans med kreatören och byråledaren Martin Kann.


Ämnen i artikeln:

PodcastResumé InsiktVarumärkenVarumärkeHållbarhetHållbarhetsmärkningarPoddPoddarPodcasts

H&M, Orkla, Ellos och Marabou har gjort det. Att skapa en egen hållbarhetsmärkning är ett enkelt sätt att visa att du bryr dig om klimatet. Men är det marknadsföring eller räddar det faktiskt planeten?

Till samtal har vi bjudit in Martin Kann, medgrundare och creative director på The Bacon Hospital, en varumärkes- och reklambyrå som uteslutande arbetar för att de globala målen ska uppnås.

LÄS MER:

Hållbarhetsmärkningarna exploderar – skarp kritik mot metoden

Experterna: ”Märkningarna är rena marknadsföringstrick” 

Märkningen är ”blingbling – för att dra till sig ögat” 

Vi frågar företagens kundtjänst: ”Vår märkning är typ som Svanen” 

Varför väljer man att gå den vägen att skapa en egen märkning?
– Det handlar om frågornas komplexitet. Det är jättejobbigt att titta på sitt totala avtryck för ett företag. Det här blir något enkelt. Att förpacka något litet och greppbart och kommunicera utifrån det, säger Martin Kann i podden.

Han skräder inte på orden när han resonerar om vad som bör hända i framtiden.

– Det finns inte tid att dutta runt i marginalen. Vi måste tvinga våra marknadskrafter till att bli ett redskap för vår gemensamma överlevnad. Då är det många företag som inte kommer ha ett existensberättigande ur det perspektivet. Det är vi konsumenter som ur ren självbevarelsedrift måste se till att de här företagen försvinner.

Vill du veta mer om fenomenet bakom företagsmärkningar och vad du kan göra i stället? Lyssna på podden!

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News