Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Podd: Rickard Lyko efter Resumés granskning: “Vi fick hat från trollen”

Publicerad: 7 oktober 2021, 09:34

Rickard Lyko är veckans gäst i Insiktspodden.

Rickard Lyko, vd på skönhetsjätten Lyko, säger i vår podd att deras tidigare betygsmetoder kan ha varit vilseledande. Han berättar också om att de fick erfara nättroll, om krishanteringen på LinkedIn och varför de måste fortsätta testa för att inte bli en ”rädd organisation.”


Ämnen i artikeln:

PoddPodcastLykoVarumärkeRecensionerOmdömenKritikGranskning

I förra veckan publicerade Resumé en granskning om att skönhetsjätten Lykos medarbetares betyg och omdömen dragit upp snittbetyget på flera produkter på ett sätt som riskerar att bli vilseledande, och därmed bryta mot marknadsföringslagen. Av 300 produktrecensionerna från tio slumpvis utvalda medarbetare låg snittbetyget på 4,6 stjärnor.

LÄS MER

Lykos personal manipulerar snittbetygen – sätter skyhöga stjärnor på egna produkter

Fyra varumärken: Så jobbar vi med kundrecensioner

Därför är ratingsystemet värdelöst – så här ska du jobba i stället

Efter Resumés granskning: Lyko förändrar betygssystemet

Vi har denna vecka bjudit in vd:n Rickard Lyko till podden – vår första gäst på plats i studion sen innan pandemin bröt ut. Han berättade bland annat att efter granskningen så har ett gäng så kallade troll gått in i Lykos kommentarsfält och skrivit.

– De kallade sig f*ttorna på Lyko och gav en massa ettor och skrev ”era lögnare” och så vidare. På nätet finns alltid en baksida med allt. Desto större vi blir måste vi vara uppmärksamma på detta, säger han.

Är det ingen inom ert företag som har reagerat på att det här med medarbetarnas betyg kan ha varit vilseledande och fel?
– Nej, det var ingen som tänkt att det här kan en konsument bli lurad av, att vi höjer snittet för att sälja mer eller så.

Rickard Lyko har gått ut och krishanterat mycket på Linkedin, där flera framstående personer inom e-handel har applåderat för att han är så transparent och ”inte gömmer sig bakom en pr-person.”

– Vi måste fortsätta testa. och springa. Jag är livrädd för att få en rädd organisation. Jag vill visa att ibland gör vi fel och det måste vi kunna stå för och rätta till. Jag som vd är ytterst ansvarig oavsett vem som har gjort vad. Jag måste stå där och ta det.

Vill du höra mer om Rickard Lykos krishantering, hur medarbetarna ville ta strid för företaget och vad som händer härnäst när Lyko ska ut i Europa? Lyssna på Insiktspodden.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.