tisdag21 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Podd: Så fick pandemin byråbranschen att tänka om – och vad händer nu?

Publicerad: 10 september 2021, 11:13

Byråcoachen Malin Ingevall är veckans gäst i Insiktspodden.

Foto: Anna Rut Fridholm

Från högkonjunktur till handbroms, krossade livsverk och avskedad personal. Vilka blev vinnarna och vilka förlorade? Och hur tar man sig vidare? Veckans poddgäst, byråcoachen Malin Ingevall, har stenkoll på hur byråerna navigerat i krisen.

Ämnen i artikeln:

Resumé InsiktPodcastPoddReklambyråerByråerPR-ByråerContentbyråerDigitalbyråerEventbyråerDesignbyråer

R

Redaktionen

red@resume.se


Resumé Insikts stora bokslutskartläggning har nu blivit podd. I detta avsnitt avhandlar vi resultatet från pandemiåret, hur byråer fått tänka om något och vad som händer. Med i samtalet finns Malin Ingevall som träffat och coachat ett 30-tal byråledare under coronapandemin.

LÄS MER

Kartläggning av 200 byråers bokslut – så hårt slog coronakrisen mot branschen 

De mest och minst lönsamma byråerna i Sverige – hela listan 

Byrånischerna som krisar – och de vinner mark 

Ras för eventbyråerna 2020 – jublar över lättade restriktioner: ”Antar att branschen kickstartar”

Var tionde reklambyråanställd förlorade jobbet 2020: ”Sparkat personer som inte passat in”

Malin Ingevall menar att byråekonomi inte bara bör intressera byråledare, utan även folk på golvet.

– Det handlar om anställningstrygghet. Att veta att man är på en byrå som går bra och som har koll på sin ekonomi. Till syvende och sist måste pengarna in för att betalas ut i lönekuvertet. Du måste också förstå hur affären funkar för att kunna veta vad du är med och bidrar till, säger hon i podden.

Hon reagerade på flera saker ur boksluten, bland annat att byråintäkten minskade i mindre grad än vad omsättningen gjorde.

– Man la fler jobb på sina anställda resurser. Kanske har fler upptäckt nya förmågor för att kunna leverera bredare. Det statliga stödet villkorade ju att man inte hade kvar underkonsulter eller tillfälligt projektanställda.

Varför har vissa nischer klarat sig bättre än alla?
– Eventbyråer fick en otrolig smäll, vilket var väntat. De som jobbar mycket digitalt, nära affärsutveckling och i långsiktiga projekt har klarat sig bättre. De är stabilare. Vi ser betydligt fler byråer ge sig in i offentliga upphandlingar nu och som säger ”det här brukar vi aldrig göra, men nu måste vi in och få de långsiktiga uppdragen”.

Vill du få mer insikter kring hur byråerna arbetade under pandemin och hur de har tagit sig vidare? Och vad som händer nu? Lyssna på Resumé Insikts podcast på Acast eller på andra ställen där poddar finns.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Acast är blockerad under “Visa våra partners”.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev