Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Podd: Så tänker branschens äldste creative director

Publicerad: 7 juni 2022, 10:06

I veckans podd diskuterar Nellie Pilsetnek och Thomas Nilsson frågan om ålder i byråbranschen tillsammans med Jerker Belvert, 69-årig creative director och art director på Gullers grupp. ”Den dag jag tappar drivkraften slutar jag på en gång.”


Ämnen i artikeln:

PodcastGullersNyheter

När Resumé kartlade medelåldern på Sveriges byråer landade snittet på strax under 40-strecket. Branschen har länge anklagats för att vara åldersfixerad och enligt forskaren Clary Krekula har den bra grogrund för just åldersdiskriminering. 

Samtidigt finns det en lång rad exempel på de som bryter normen. Jerker Belvert, creative director och art director på Gullers Grupp, är 69 år gammal och har inga planer på att sluta jobba. 

– Det handlar om person snarare än ålder. Envisheten är otroligt viktig. Den dagen jag tappar drivkraft så slutar jag på en gång. När tekniken runt millenieskiftet började bli en större del av jobbet var det många seniora som inte ville lära om. Det är väldigt synd eftersom många av dem fortfarande hade huvudet på skaft, säger han i Resumé Insikts podcast.

Visst har han funderat över sin ålder, inte minst när jämnåriga kolleger valt att gå vidare. Samtidigt vaknar han fortfarande och känner att han har mycket att tillföra, både till kolleger och kunder. 

– Visst är jag sämre på de skojiga idéerna men jag har blivit mycket bättre på att hitta riktningar. Det tror jag är något som kommer med åldern. Det är därför det är så viktigt att ha en blandning och det har vi på Gullers. Unga, gamla, olika kompetenser. Alla perspektiv behövs. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Acast är blockerad under “Visa våra partners”.

Läs de andra artiklarna i vår serie om åldersfrågan i byråbranschen här:

Byråerna anklagas för åldersfixering – Resumé kartlägger snittåldern byrå för byrå 

 

Sökte 130 jobb – här är vittnesmålen från marknadschefen, guldäggsvinnaren och kreativa chefen som hamnade i kylan 

 

Oatlys succétrio över 50: ”När jag var 40 funderade jag på om det fanns en plats för mig om tio år” 

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

PodcastGullersNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.