Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Podd: Vad kan marknadsförare lära av tidigare kriser?

Publicerad: 1 november 2022, 09:24

Foto: Anna Rut

Det ekonomiska läget skapar nya förutsättningar för marknadsförare och företag. Tillsammans med Patrik Lundberg, strateg på Åkestam Holst, blickar vi tillbaka på tidigare lågkonjunkturer. Lundberg, som var med under finanskrisen, varnar dock för att dra för stora växlar på vad som hänt tidigare. ”Varje kris är unik”.

Ämnen i artikeln:

Resumés podcastÅkestam HolstPodcast

R

Redaktionen

red@resume.se


Sverige och världen rör sig mot en lågkonjunktur. När konsumenter tvingas till hårdare prioriteringar innebär det ett lackmustest för hur bra företagen de senaste åren lyckats med sitt varumärkesarbete. Hur påverkar det här marknadsförares vardag och vad kan man egentligen lära av tidigare kriser?   

– Inför lågkonjunkturen 2008 var många företag överinvesterade på varumärkeskommunikation. När de då behövde få snabb försäljning via annonsering på de då nya digitala medierna fick de enorm effekt. Den bufferten finns inte i dag, säger veckans gäst Patrik Lundberg, strateg och planner på Åkestam Holst.

Han varnar även för att förläsa sig på tidigare lågkonjunkturer och dra slutsatser utifrån det. 

– De lärdomar man kan ta med sig är mer allmänna, som att det är bra att scenarioplanera, att man måste vara redo att ställa om med kort varsel och att det till slut vänder. Det finns också en rad ekonomiska marknadsföringsregler man kan bära med sig.

Lyssna på hela podcasten nedan eller i din poddspelare!

Här hittar du tidigare avsnitt av Resumés podcast.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev