Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Podd: ”Vi tar oss gärna an uppdragsgivare, även om de verkar i en känslig bransch”

Publicerad: 22 mars 2022, 11:18

Malin Severin, vd Prime, gästar Resumé Insikts podcast.

Hur får man en policy där medarbetarna själva väljer om de vill jobba med en kund att fungera? Primes vd Malin Severin gästar Resumé Insikts podcast.


Ämnen i artikeln:

PrimeResumé InsiktPodcast

Under de senaste veckorna har Resumé Insikt synat branschens etiska kompass i flera artiklar. Bland annat har 55 byråchefer fått svara på vilka branscher de väljer att tacka nej
till. I enkäten uppgav 7 av 10 byråchefer specifika branscher de väljer att inte jobba för.

Kommunikationsbyrån Prime hör till minoriteten av byråer som inte har någon ”svart lista” över kategorier de inte skulle tänka sig att jobba med. Sedan byrån grundades 1998 har Primes medarbetare själva fått bestämma vilken typ av uppdrag de inte vill jobba med.

Vilka kunder som tas in bestäms av ledningsgruppen i dialog med teamen. Om de märker att konsulterna inte står bakom kunden tackar byrån nej. Grundtanken är att ingen av de 120 medarbetarna ska behöva jobba med en fråga eller en kund som de de inte känner sig bekväma med.

Malin Severin är vd på Prime sedan augusti förra året och har själv aldrig valt att tacka nej till uppdrag under sina 11 år på byrån. Hon tror inte på en modell där byrån kategoriskt väljer bort uppdrag från vissa industrier.

– Det handlar mer om vilken typ av uppdrag än om den specifika kunden och branschen. Det handlar om varje uppdragsgivares förändringsbenägenhet och vilja att utvecklas till det bättre. Vi som byrå vill bidra till ett bättre samhälle. Det betyder att vi gärna tar oss an uppdrag som bidrar till förändring, även om uppdragsgivaren verkar i en bransch som är utmanande eller känslig.

– Det är inte helt svartvitt, omvärldskontexten förändras och företagen utvecklas eller kommer på produkter som verkar till bättre. De senaste veckorna har visat hur en viss aktör eller bransch kan segla upp på listan och det är svårt att säga definitivt vilka branscher vi inte jobbar med.

Malin Severin bedömer att Primes uppdrag skulle kunna stå för samtliga uppdrag som de har i dag och de skulle föras upp i dagsljuset.

– Bara för att vi inte synliggör alla kunder, så är de inte hemliga. Vissa kunder har inte ett intresse av att synas. Och om vi jobbar för kunder så kommer vi också att följa deras önskemål i frågan. Generellt tycker jag att vi har en öppen policy. Sen har vi också uppdragsgivare som föredrar att verka under radarn.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Acast är blockerad under “Visa våra partners”.

LÄS MER

Kartläggning: Här är branscherna som får kalla handen av svenska byråer 


55 byråledare i stor enkät: Här är etiska gränsen som sätter stopp för nya affärer


Svaren från kunderna: ”Finns alltid de som tar avstånd från olika branscher”


Sveriges största influencer tackade nej till fast fashion – ingen annan har följt efter

Kollektivavtal, jämställdhetsarbete och kundlistor – så synar marknadscheferna byråernas moraliska kompass

Här är kreatörernas krav på vilka kunder byrån jobbar med – social hållbarhet avgörande för att locka talang 

 

 

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

PrimeResumé InsiktPodcast

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.