Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Podd: Vill Polisen ses som hjältar i en saga?

Publicerad: 17 februari 2022, 08:23

Joakim Wedholm är veckans gäst i Insiktspodden.

Foto: Anna Rut Fridholm

Polisens varumärkesstrategi skaver. I veckans avsnitt av Insiktspodden tar vi er igenom historien om en myndighet som präglas av sekretess, framgångscase och siffertrix. Gäst är Joakim Wedholm.


Ämnen i artikeln:

Resumé InsiktPodcastPoddPoddarPolisenKartläggning: Polisens kommunikationPolismyndighetenKartläggningGranskningKritikVarumärkeVarumärken

Trots att man via medierapporteringen och Twitter kan få en annan bild är Polismyndigheten en av de institutioner som åtnjuter högst förtroende i det svenska samhället, ett förtroende som dessutom ökar stadigt. Det här är en bild många bolag och varumärken bara skulle kunna drömma om.

I en stor granskning som Resumé publicerade i veckan så tittar vi närmare på Polismyndigheten och hur de arbetar mycket likt ett varumärkestänk som präglar moderna privata bolag. Bland annat drar en forskarledd rapport slutsatsen att sättet som man kommunicerar på via sociala medier i kombination med genomslaget kan beskrivas som en effektiv propagandakanal. Polisen vill framstå som ensamma i räddningsarbetet av svenska folket och deltar i konstruktionen av sig själva genom att vara medförfattare till hela berättelsen.

Det här är en del av Resumés och Dagens Medias polisgranskning. Läs även:

Granskning: Siffertrix, skönmålning och sekretess som strategi – så vaktar Polisen sitt varumärke 

41 journalister om polisens kommunikation: ”Problematiskt ur en demokratisk synvinkel” 

Sekretess och framgångskommunikation: ”Politiker får inte rättvisande information” 

Lasse Wierup: Man måste vara beredd på att kommunikatörerna far med osanning 

Polisens presschef Varg Gyllander: Man granskar polisen för lite 

Vi bjuder in Resumés reporter Joakim Wedholm till podden. Han bjussar på hur det var att arbeta med granskningen och vad som kom fram i alla vittnesmål.

– Det som förvånade mig mest är ändå den bilden jag har av hur ett myndighetsarbete ska skötas. Den här statstjänstemannen som är saklig, korrekt och i princip ansiktslös och hur kontrasten är mellan vad forskningen säger, att man jobbar mycket mer utifrån varumärkesstrategier. Det trodde jag inte att man gjorde. Det är någonting som skaver där, säger han i podden.

Vill du höra mer om på vilket sätt polisen skönmålar sitt varumärke och vad journalister säger har blivit en dragkamp, lyssna då på veckans avsnitt.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Acast är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.