Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Podcast

”Politikerna slåss om oss journalister”

Publicerad: 30 Maj 2014, 08:16

Andreas Rågsjö Thorell, Digge Zetterberg Odh och Viktor Barth-Kron

Veckans avsnitt av Resumés podcast Kommunikationsklubben gästas av DN-skribenten Viktor Barth-Kron. Här berättar han bland annat hur man kan göra Stockholmspolitiken roligare för läsarna och ger tips på hur man kan avslöja politiska kampanjer i de sociala medierna.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenKommunikationsklubbenAlmedalen 2014Podcast

Viktor Barth-Kron värvades från rollen som webbchef på Café till DN 2011. Med sin vassa penna har skribenten haft Stockholmspolitiken som bevakningsområde och överraskats av hur politikerna i Stadshuset är mer extrema till skillnad från de strömlinjeformade politikerna man kan se på riksnivå.  

Han anser att Stadshuset kan vara tacksamt att bevaka som journalist eftersom politikerna är beroende av hans uppmärksamhet.  

– För den typ av skriverier som jag ägnar mig åt är konkurrensen i princip obefintlig. Det gör också att politikernas beroende av mig för att komma ut med sitt budskap blir större. På en partikongress slåss en klunga av reportrarna om de intressanta politikerna, man kan nästan säga att förhållandet är det motsatta i Stadshuset – att politikerna slåss om de få journalister som är där.

– Man kan vara på en presskonferens om en stor fråga där det är nio politiker och tjänstemän, men bara två journalister där. Det är kanske inte optimalt ur ett demokratiskt perspektiv, men för mig som enskild journalist blir det en relativ fördel.

I Kommunikationsklubben berättar Viktor Barth-Kron även hur partierna försöker styra agendan genom de sociala medierna.  I en tid där "gammelmedier" blir mer reaktiva på det som händer i de sociala medierna kan en Twitterstorm snabbt bli en löpsedel.

– Det finns en sådan snabbhet och i viss mån ängslighet på redaktionerna att när något blir hett på nätet så måste man ha sin grej på det. Får du till en bra twitterstorm som någon mediekanal plockar upp, tänker alla andra att "det här måste du också ha". Plötsligt har du en publicering av din givna vinkel i alla mediekanaler. Trots att det kanske bara handlar om tio personer med en agenda som rasar mot samma sak.

– Eftersom jag har sett hur den här agendan upprättas och vilka effekter det får så försöker jag ibland gå in och uppmärksamma mina följare om saker är uppenbart fel och är en kampanj, innan det blir en nyhetsartikel.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.