Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Podcast

Premiär för "Orlic &": "Klarna har inte bara använt Snoop som en distributionskanal"

Publicerad: 22 Mars 2019, 15:36

David Orlic, Haisam Mohammed och David Sandström.

I premiäravsnittet av "Orlic &" pratar David Sandström, marknadsdirektör på Klarna och Haisam Mohammed, vd på Brons, om den flytande gränsen mellan reklam och populärkultur.


"Orlic &" är en podcast om kreativitet och kommunikation i det nya medielandskapet där David Orlic möter några av de mest intressanta, talangfulla och provocerande personerna i och runt kommunikationsbranschen.

I dagens premiäravsnitt pratar David Sandström, CMO på Klarna, och Haisam Mohammed, vd på Brons, om den flytande gränsen mellan reklam och populärkultur. Avsnittet finns tillgängligt via Itunes, Spotify och Acast.

– Om det tidigare var ett varumärke och en artist som samarbetade, är det idag två varumärken som bygger varandra. Klarna har inte bara använt Snoop som en distributionskanal med 45 miljoner följare. Han har varit en medskapare till kampanjen, och vi har tillfört hans contentskapande lika mycket han tillfört Klarna, säger David Sandström i podden.

– Ägarskapet är en viktig del av den kampanjen tycker jag. Det finns en känsla att hiphop-kulturen har tillfört varumärken och storbolag mycket, men inte fått något tillbaka. Att Snoop går in som investerare i Klarna är ett bra exempel på den ändrade maktbalansen mellan företag och artister, säger Haisam Mohammed.

Avsnittet innehåller även en frispråkig debatt om inhousebyråernas utveckling, relationen mellan kreatörer och marknadschefer och behovet av större mångfald.

– Världen händer, internet händer, Reddit händer, popkulturen händer – det är helt orimligt att den relation man har till en byrå är en brief-struktur. Shit's too late. Vi måste jobba närmare varandra. Jag tror att framtidens byrå är den som är bäst på att samarbeta med andra byråer och discipliner, säger David Sandström.

– Det behövs mer mångfald och representation, större lyhördhet och nyfikenhet. Istället för bara 4-5 stora byråer, tror jag att vi kommer se många små byråer med bara 4-5 personer, säger Haisam Mohammed.

"Orlic &" är ett format från Komm, branschorganisationen för Sveriges Kommunikationsbyråer och arrangör av Guldägget. Nya avsnitt släpps varje fredag fram till Guldäggsgalan den 25 april. Producent är Lars Erlandsson.

Om gästerna:

David Sandström blev som 29-åring VD för DDB Stockholm, sedermera Nord DDB. Idag är han CMO på Klarna och ansvarar för företagets ambitiösa varumärkesförflyttning från en finansiell institution till ett nytänkande livsstilsvarumärke. I januari lanserade Klarna den uppmärksammade kampanjen "Get Smoooth", med Snoop Dogg som frontfigur.

Haisam Mohammed upptäckte kommunikationsbranschen via projektet #SthlmOp, som ger talanger från stadens ytterstadsdelar sommarjobb på Sveriges bästa byråer, och fick därefter jobb på Forsman & Bodenfors. Efter att gå ut som klass-etta på Berghs var han med och startade den kreativa byrån Brons där han blev vd som 22 år gammal.

PROGRAM

22 mars: David Sandström (Klarna) & Haisam Mohammed (Brons)

29 mars: Christina Knight (The Amazing Society) & Blanche Jarn (Timbro)

5 april: Elcim Yilmaz (Superturken) & Daniel Redgert (Redgert Comms)

12 april: Petronella Panerus (NoA) & Mattias Boman (Accenture Interactive)

19 april: Anna Qvennerstedt (Forsman & Bodenfors) & Meron Mangasha (Jung Relations)

26 april: Lotta Lundgren & David Sundin

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.