Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Podcast

Prime-chefen om miljonaffären

Publicerad: 9 Maj 2014, 09:13

Fredrik Thambert, Tom Beckman och Digge Zetterberg Odh.

Sveriges största pr-byrå Prime har köpts upp av Weber Shandwick – en affär som ritar om marknaden. Tom Beckman, kreativ chef och delägare på byrån, är veckans gäst i Kommunikationsklubben.


Ämnen i artikeln:

KommunikationsklubbenTom Beckman

I onsdags offentliggjordes en av de största affärerna någonsin på den svenska pr-marknaden. IPG-ägda Weber Shandwick köper Prime för en okänd summa pengar, och får i ett slag en mycket stark närvaro i Sverige.   

Tom Beckman är byråns kreativa chef och en av delägarna som nu har sålt sitt innehav. I Resumés podcast Kommunikationsklubben berättar han om sin personliga känsla.  

– Jag har varit på Prime i nio år. Det är lika långt som grundskolan – den kändes oändlig när man var inne i den, och det var ganska skönt att sedan börja i gymnasiet. På motsvarande sätt känns det bra att ta det här steget. Det kommer fortfarande vara ett klassrum, men med lite nya klasskamrater, säger han bland annat.  

Prime har under många år haft som ambition att expandera internationellt med kontor i New York och Bryssel. Men satsningarna har inte riktigt lyft som de hade hoppats.  

– Till slut infinner sig situationen där man inser att vi kanske ska byta strategi, vilket föranledde att vi började prata med potentiella köpare. Vi har fått den här typen av knack på dörren under väldigt många år, men inte varit särskilt intresserade på grund av att vi haft en svullen skalle och trott att vi kan klara det på egen hand, säger Tom Beckman i podden.  

Vi pratar också om utvecklingen på den svenska pr-marknaden som ser ut att konsolideras allt mer. Nyligen köpte Hallvarsson & Halvarsson Springtime och fler affärer ryktas vara på gång.

Kommunikationsklubben produceras av Delorean.

Lyssna via iTunes eller Libsyn.


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.