Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Podcast

”Reklambyråerna tappar mark”

Publicerad: 5 Juni 2014, 14:11

Fredrik Thambert, Lars Axelsson och Digge Zetterberg Odh.

Lars "Laxen" Axelsson lämnade reklambranschen för designbranschen när han blev vd för The Brand Union. I Resumés podcast Kommunikationsklubben berättar han om hur han ser på skillnaderna.


Ämnen i artikeln:

KommunikationsklubbenLars Axelsson

Lars Axelsson, eller "Laxen" som han ofta kallas, hade över 20 års erfarenhet i reklambranschen innan han för fyra år sedan gick till The Brand Union. Dessförinnan var han bland annat kundansvarig projektledare på DDB och vd på Lowe Brindfors. Men mot slutet kände han hur reklambyråerna förlorade mycket av sin relevans hos uppdragsgivarna.  

– Under de senare åren i reklambranschen kände jag att den tappade mark i relation till kunderna. Hårddraget har man tagit action marketing-byråernas position. En reklamkampanj är väldigt mycket här-och-nu. När kampanjen väl är ute ur etern har man blåst förbi och är borta ur matchen, säger Lars Axelsson i podden.

Ända sedan han gick ut Berghs har Lars Axelsson arbetat som projektledare i olika former. I Kommunikationsklubben berättar han vad som krävs för att lyckas i yrket – och passar samtidigt på att avfärda myten om den glassande projektledaren.  

– Det där genomskådas snabbt. Du måste bygga ditt berättigande hos byrån och kunden på kompetens och leverans. Det finns alltid de som håller sig undan och inte levererar, men på en duktig byrå går det inte att göra så, säger han bland annat.

Podden produceras av Deloren.

Prenumerera vid iTunes eller Libsyn.


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.