Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Podcast

Resumé Insikts podd om varumärkenas miljöhets – ”jävla sopor”

Publicerad: 21 Mars 2019, 08:04

Veckans gäst är Håkan Olofsson, varumärkesstrateg på Cabomba.

Foto: Janne Naess

Allt fler företag vill positionera sig som miljökämpar. Men kan man rädda världen genom att köpa fler burgare och massa nya kläder? I senaste avsnittet av Resumé Insikts podcast säger varumärkesstrategen Håkan Olofsson att bolagen sysslar med hyckleri.


Ämnen i artikeln:

Yasmine WinbergJulia LundinPoddInsiktMiljöPoddarResumé InsiktMaxKlimatkrisenPodcast

Vi svenskar slänger åtta kilo kläder i soporna per person och år. Samtidigt köper gemene person årligen 13 kilo nya plagg. Det här vill klädkedjorna ändra på. Lindex, Kappahl och H&M är några av de som säger sig lösa problemet genom att låta konsumenterna återvinna kläder – för att samtidigt få rabattkoder att köpa nya för.

Men hur lirar det att rädda miljön samtidigt som man köper nya kläder? Denna vecka gräver Resumé Insikt djupare i hur klädkedjornas återvinning uppmanar till köp.

– Om du måste hetsa folk att konsumera är det illa. De här modeföretagen har jätteproblem då man inte konsumerar i butik längre, säger Håkan Olofsson, varumärkesexpert på Cabomba.

Vi diskuterar även Max Burgare och deras ställningstagande att vara klimatpositiva.

– Ytterst få företag kan vara klimatpositiva. För det är konsumtion som är problemet med hållbarhet. Om det är miljöpositivt, vilket jag tvivlar på att det är att gå till Max, så är det bästa för miljön att låta bli. Och en enkel googling bort för konsumenterna visar att Max fortfarande serverar nötkött, jävla sopor, säger Håkan Olofsson.

Resumé Insikts podcast produceras av Bauer Media.

Lyssna på avsnittet för att höra vilka lösningar varumärken kan anamma istället.

Lyssna på Acast.
Lyssna på Radio Play.

Teckna en prenumeration här för att fördjupa dig i Resumé Insikts texter.

Prova Resumé Insikt i 30 dagar

Är du redan prenumerant? Logga in här!

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.