Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Podcast

Så ska byråer närma sig startup-världen

Publicerad: 16 Maj 2014, 08:57

Fredrik Thambert, Anna Gullstrand och Digge Zetterberg Odh.

Avståndet mellan reklambyråvärlden och den digitala startup-scenen är stort. Med Fröjd Ventures försöker vd:n Anna Gullstrand närma sig morgondagens succébolag. I Resumés podcast Kommunikationsklubben berättar hon hur det går till.


Ämnen i artikeln:

Anna Gullstrand

Anna Gullstrand är vd för digitalbyrån Fröjd Interactive som driver affärsområdet Fröjd Ventures. Istället för att investera pengar i nya och lovande bolag bidrar de med sin tid och kompetens för att hjälpa dem att ta nästa steg.

– Start-ups har oftast en utmaning i att de har en fantastisk produkt, men de vet inte riktigt hur de ska ta nästa steg. En digitalbyrå som vi har otroligt mycket kunskap som de kan behöva. Vi erbjuder vår tid och kompetens, men rent faktiskt är det så att de ska betala. Det är en förlängd betalningsplan med frikostiga villkor, säger hon i podden.

I Stockholm pågår just nu en digital-boom med en uppsjö av nya småföretag med egna innovationer som de hoppas ska slå igenom på bred front. Men reklambyråvärlden är med några få undantag, frånvarande på de centrala mötesplatserna. Anna Gullstrand tror att de båda världarna har mycket att lära av varandra och ser en viktig plats för kommunikationskompetens.  

– Startup-scenen fokuserar otroligt mycket på produkten och ser till att den är så bra som möjligt. Men det gör att de kanske är lite blinda inför att det behövs ett varumärke och en identitet. Jag är övertygad om att många start-ups kan slå igenom mycket större om de också lägger lite mer tid och pengar på den disciplinen som vi är skolade inom.   

Kommunikationsklubben produceras av Delorean.

Prenumerera via iTunes eller lyssna på Libsyn.


Ämnen i artikeln:

Anna Gullstrand

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.