Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

Säsongspremiär för Kommunikationspodden: ”"Det är si och så med självförtroendet"

Publicerad: 6 Mars 2020, 07:33

Staffan Dopping, Stig-Björn Ljunggren och Max Landergård.

Vad är sant och vad är falskt i det medierna rapporterat och är detta något som ändrats drastiskt? Staffan Dopping och Stig-Björn Ljunggren är aktuella med boken ”Inte lögn, inte sant - en bok som jämför verklighet med medieverklighet.” och gästar nypremiären av Kommunikationspodden.


Ämnen i artikeln:

KommunikationspoddenMax Landergård

Bokatuella Staffan Dopping och Stig-Björn Ljunggren besöker Max Landergård i Kommunikationspodden.

Är polariseringen i medierna ett svenskt fenomen eller är det ett bredare västvärldsproblem?

– Jag har inte den inblicken, men när det handlar om obenägenheten att se egna brister och utöva självrannsakan, den är dålig kan jag säga hos svenska medier. Jag vet inte om den är bättre i andra länder men det är ett delproblem, säger Staffan Dopping.

– Vi tar mer illa vid oss när folk tar du svängarna litegrann. Det här är ett land som för fan inte haft en revolution sedan 1700-talet, stora daldansen, så har vi inte haft en sådan här rejäl urladdning. Jämför med de brittiska, när de elegant förolämpar varandra i de parlamentariska debatterna, deras tabloider, eller politiker i andra länder kan anklaga sina motståndare för att de är från en annan planet eller ’du äter kattungar’ eller sådär. nu har det också börjat komma in i Sverige och då reagerar vi litegrann, säger Stig-Björn Ljunggren.

– Den utbredda fruktan hos medierna om att det kommer gå åt pipan och vi kommer inte klara oss, och affärsmodeller och sånt där det gör det hela mycket värre och det är både si och så med självförtroendet bland både mediechefer och journalister, säger Staffan Dopping.

Kommunikationspodden produceras av Storstad i samarbete med Resumé.

Lyssna på säsongspremiären här! 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.