Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

Säsongspremiär för Orlic &: ”Staffanstorpfilmen ser ut som all svensk reklam”

Publicerad: 6 December 2019, 09:46

Ahmed Abdirahman, Nina Åkestam Wikner och David Orlic.

I säsongspremiären av Orlic & möts den feministiska debattören Nina Åkestam Wikner och Järvaveckans grundare Ahmed Abdirahman för att diskutera två av decenniets dominerande teman: jämställdhet och mångfald.


Ämnen i artikeln:

David OrlicOrli&

I fyra specialavsnitt under december månad sammanfattar David Orlic 2010-talet tillsammans med kreatörer och opinionsbildare som varit tongivande under det senaste decenniet. Först ut är ett frispråkigt samtal mellan Nina Åkestam Wikner och Ahmed Abdirahman om representation i svensk reklam – från H&M:s hoodie till Staffanstorps reklamfilm.

– Om man klipper bort den första scenen i Staffanstorpfilmen när de är rädda på stan och går direkt till när familjen flyttar, ser det ut som de flesta reklamfilmer. Det är fortfarande så här en familj porträtteras i svensk reklam – inte alltid, men väldigt ofta, säger Nina Åkestam Wikner.

– Det finns en rädsla av att säga och göra fel. När företag har visat modeller med sjal i sin reklam har kritiken varit väldigt hård. Det är ett polariserat klimat, och även när man försöker skapa mångfald kan det gå väldigt fel, säger Ahmed Abdirahman.

I samband med att decenniets största mediestormar diskuteras, frågar David Orlic om företag är på väg att kapitulera inför den ökande polariseringen och kommer att sluta driva vissa samhällsfrågor på 2020-talet – inte minst i ljuset av anklagelserna mot populära profiler som Linnéa Claeson.

– På ett sätt är det ett genombrott för feminismen att man börjar granska mäktiga feminister, för det betyder att vi har kommit någonvart. Men det är skadligt att man har varit såpass naiv. Linnéa Claeson har fått sin position tack vare att stora företag och organisationer har använt henne i sin reklam – de har velat hänga med och hoppat på ett tåg utan att fråga var det kommer från eller vart det är på väg, säger Nina Åkestam.

– Det är alltid riskabelt när viktiga samhällsfrågor kopplas till en specifik person, för vi alla människor och kan göra misstag. När den personen faller, kan det smitta av sig på själva rörelsen, säger Ahmed Abdirahman.

Lyssna på tidigare avsnitt av Orlic& här!

Specialavsnitten släpps varje fredag fram till nyår. Podden finns bland annat tillgänglig via Apple Podcasts, Spotify och Acast. Producent är Lars Erlandsson.

Om gästerna:

Nina Åkestam Wikner är doktor i ekonomi och författare till boken Feministfällan. Hon har en bakgrund som planner och copywriter, och har varit en av de mest tongivande rösterna i debatten om stereotyp reklam.

Ahmed Abdirahman är näringspolitisk expert vid Stockholms Handelskammare, vd på stiftelsen The Global Village och grundare av Järvaveckan – en politikervecka som på tre år gått från 0 till 53 000 besökare.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

David OrlicOrli&

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.