Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Podcast

Schlingmann: Så ska M vinna valet 2018

Publicerad: 10 Oktober 2014, 09:21

Andreas rågsjö Thorell, Per Schlingmann och Digge Zetterberg Odh

2012 lämnade Per Schlingmann Moderaterna och startade upp sin kommunikationsbyrå. I höst är han aktuell med boken "Urban Express". Nu gästar han Resumés podcast "Kommunikationsklubben".


Ämnen i artikeln:

Kommunikationsklubben

I podcasten ger Per Schlingmann tidigare kommunikationschef, partisekreterare och chefstrateg för partiet ger han sin bild av vad han väntar när Moderaterna nu har tappat regeringsmakten.

– En förutsättning för Moderaternas utvecklingsarbete nu är att man vågar byta personer och förändra. När jag lämnade kände jag ett starkt behov av att hitta ny energi. Jag märkte att jag tänkte likadant i dag som jag gjorde i går och kände att jag behöver nya referenser. Om man har en framgång och cementerar hela ledningsstrukturen så har man den enklaste biljetten till att gå under.  

Per Schlingmann understryker att Moderaterna, som tappade en nära tredjedel av sina väljare i riksdagsvalet, nu står inför ett vägval:  

– Som oppositionsparti är det lätt att se som sin huvuduppgift att kritisera regeringen. Jag hoppas att man inte väljer den vägen utan snarare att man ser det som fyra år där man nyfiket kan försöka förstå och lyssna på människor, söka upp samhällsproblem, formulera en helt egen agenda och tillåta mycket olikhet i partiet. Väljer man den vägen så finns det stora möjligheter att bli väldigt framgångsrika nästa val.

Boken "Urban Express" är en berättelse om städer, kvinnor och kunskap. Innan lanseringen skrev Per Schlingmann och medförfattaren Kjell A Nordström en omtalad artikel på DN Debatt. Artikeln drev tesen att kvinnor kommer att ta makten i storstäderna samtidigt som städerna. Ett sätt att skapa samhällsdebatt kopplad till boken.

En formulering i debattartikeln som många var kritiska mot var att "biologin får åka i baksätet. Vad menade ni egentligen?
– Det vi menade var att om en kvinna lever 38 år och föder 8 barn eller 80 år och föder två barn så är det klart att förutsättningarna att bygga sitt eget liv ökar väsentligt. Även om du delar helt lika hemma så innebär korta liv att man inte hinner bygga en plattform på arbetsmarknaden. Synen på att biologin skiljer könen åt är inte giltig längre och utvecklingen har skapat bättre förutsättningar.

I "Urban Express" skildras även en värld där kommunikatörerna och kommunikationens betydelse ökar dramatiskt. Företag behöver historieberättare vilket banar väg för kommunikatörer som den nya typen av ledare, enligt Per Schlingmann:

– Nu kommer den nya typer av ledare som är mycket mer holistiska, ser företagen i perspektiv och historieberättare. Personer som förmår att bygga kultur i organisationer. I boken pratar vi också om "vild kunskap", en kunskap som man inte kan läsa sig till. Det handlar om känsla och gehör. Just detta utmärker de skickliga kommunikatörerna. Det är något magiskt med de duktiga kommunikatörerna när det kommer till att bygga berättelser. Den typen av ledare vi har nu kommer att bli specialistfunktioner och fram träder en ny typ av ledare därför att ordet har vunnit. Det enda sättet vi kan styra över organisationer i dag är via ord och kulturbyggande.

Lyssna på hela avsnittet här nedan och prenumerera via iTunes eller Libsyn.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Kommunikationsklubben

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.