Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag11.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

Skuldfällan växer – är Klarna FÖR Smoooth?

Publicerad: 5 December 2019, 08:58

Christian Cabau, marknadschef på Klarna i Sverige, är gäst i veckans poddavsnitt.

Foto: Janne Naess

Många är nyfikna på Klarnas reklam. Samtidigt finns det de som menar att Klarna med sitt koncept ”Smoooth” glorifierar detta med att belåna sig själv. Vad har de för samhällsansvar och hur ser den fortsatta marknadsstrategin ut? Veckans poddgäst är Christian Cabau, marknadschef på Klarna i Sverige.


Ämnen i artikeln:

PoddPoddarResumé InsiktMarknadsföringSnoop DoggReklamKlarnaChristian CabauPodcastMarknadsstrategi

Många är nyfikna på Klarnas marknadsföringsstrategi. Det pratas friskt i Facebookgrupperna och syns inte minst i flera företags försök att efterlikna dem. Den traditionella banksektorn är annars inte jättekända för att göra reklam som sticker ut – men här har Klarna hittat framgång. Under förra veckan dominerade uppstickaren när 100-wattaren delades ut i Stadshuset – man gick då hem med 300 watt varav 200 var för sin reklam med Smoooth Dogg.

Smoooth Dogg är en av de mest uppmärksammade reklamkampanjerna i år och nådde långt utanför Sveriges gränser. Startskottet var tre reklamfilmer, alla med Snoop Dogg som frontfigur.

Men – är Klarna lite FÖR Smoooth? Under året har en ström har anmälningar kommit in mot banken och man anklagas för att vilseleda i sin marknadsföring. Nyligen stoppade Konsumentverket två av reklamfilmerna med Snoop Dogg då de ansåg att dessa bröt mot kravet på måttfullhet. Grundaren Sebastian Siemiatkowski sa då själv att Klarna hade gått för långt och att Konsumentverkets tolkning var rätt.

Vad har Klarna för samhällsansvar? Och varför arbetar de inte längre lika frekvent med Nord DDB? Vi bjöd därför in Klarnas marknadschef i Sverige, Christian Cabau, till podden för att prata om just detta.

– Jag tycker inte att vårt ansvar är större än alla andras bara för att regelverket säger det, utan för att vi själva håller oss till det. Vårt reklamkoncept handlar om smoooth, att hamna i skuldfälla eller få problem med krediter är allt annat än det vi står för. Det är inte lönsamt. Att försöka kräma av en påminnelseavgift på 29 kronor går emot all logik. Våra lönsammaste kunder är de som stannar hos oss, uppskattar våra produkter och gillar vårt varumärke, säger Christian Cabau.

Hur motverkar ni hur man inte blir skuldsatt då?
– Det är en bild som målas upp i media, men vi ser inte att det finns stöd för detta. Men vi vet att det ibland går fel hur bra tekniken än är. Det här tog vi fasta på i våras med initiativet Nollmissionen som syftar helt till att identifiera processer vi kan effektivisera och göra någonting drastiskt åt. Våra produkter är också designade för att se till att du som inte har möjlighet att betala ska inte kunna göra det. Men den som köper något har också ett personligt ansvar att betala.

Utifrån sett ser det ut som ni inte har jobbat med Nord DDB sen i våras. Vi vet att till exempel River gjorde en kampanj för er i somras. Har ni slutat samarbeta med Nord DDB?
– Vi arbetar mycket mer med våra interna resurser. Det jag kan bekräfta är att vi använder byråerna i mindre utsträckning än tidigare. Däremot har vi aldrig skrivit på något lead agency-avtal eller rivit något. Sådana restriktioner finns inte.

Kommer vi få se en en till stor kampanj signerad Nord DDB från Klarna? Hur ser marknadsstrategin ut framåt? Kan Snoop Dogg rentav vara för stor för varumärket? Lyssna på veckans avsnitt på Radio Play.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.