Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Telias f.d marknadsdirektör om problemet med otydliga briefer: ”Våga prioritera!”

Publicerad: 16 november 2021, 12:59

Otydliga och oinspirerande briefer är ett utbrett problem i marknadsföringsvärlden. I veckans podd grottar vi tillsammans med Anne Gro Gulla, tidigare CMO på Telia, ned oss i varför det ser ut som det gör och vad man som marknadsavdelning kan göra för att råda bot.


Ämnen i artikeln:

Anne Gro GullaPodcastBrief

Det finns en briefformad avgrund mellan byråer och kunder. När kunderna själva ska skatta hur bra de är på att författa briefer svarar åtta av tio att de är duktiga, bara en av tio byråer håller med. Det dokument som ska fungera som ett ramverk för en kampanj beskrivs av byråerna ofta som ofokuserat, oklart, tråkigt och slarvigt.

LÄS MER

Det saknar byråerna i kundernas briefer – stor spricka

Byråerna: ”Dåliga briefer skapar missnöje och frustration” 

Tre tungviktare: Så skriver du bästa briefen 

Varför ser det ut så här och vad kan man göra för att åtgärda problemen? Den här veckans podcast gästas av Anne Gro Gulla, tidigare CMO och varumärkeschef på både Telia och Telenor. Hon menar att man på kundsidan inte tar sig den tid som krävs för att skriva en bra brief och att man sällan är tillräckligt hård i sina prioriteringar. Enligt henne bör man ha minst en månads framförhållning innan den presenteras till byrå.

– När vi på kundsidan skriver briefer är det som att de skrivs utan någon som helst tanke på de människor reklamen ska nå. Istället fyller vi dem med buzzwords.

Någonting som förklarar varför brieferna blir för otydliga är att man på kundsidan inte gör ordentliga prioriteringar, något som leder till att brieferna blir mycket längre än vad de behöver vara. Anne Gro Gulla känner själv igen sig i den problematiken.

– När jag började på Telia ville jag visa alla hur mycket jag kunde och gjorde det genom att ta med allt jag kunde komma över, det tror jag är ett misstag många gör. Man måste våga prioritera bort saker. 

För mer tips och förklaringar till varför det ser ut som det gör – lyssna på veckans podd!

Lyssna på tidigare avsnitt av Resumé Insikts podcast här!

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Anne Gro GullaPodcastBrief

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.