Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Ulf Mazur om prismarknadsföringen: ”Ibland blir man beklämd”

Publicerad: 5 oktober 2022, 08:26

Resumés redaktion driver Insiktspodden.

Foto: Anna Rut

Matprisexperten Ulf Mazur gästar det nya avsnittet av Insiktspodden, där Resumés, Markets och Dagligvarunytts prisgranskning avhandlas. Ulf Mazur berättar också om hur hans passion för matpriser fick fart, och hur ett vanligt besök i matbutiken kan se ut för honom.

Ämnen i artikeln:

PodcastResumé InsiktNyheter

R

Redaktionen

red@resume.se


Ett av de mest omdiskuterade ämnena just nu är tveklöst de stigande priserna, inte minst i dagligvaruhandeln. En som har stenkoll på just matpriser är Ulf Mazur, vd på jämförelsetjänsten Matpriskollen.se. I det nya avsnittet av Insiktspodden (som du hittar längst ner) gästar han för att prata om Resumés Insikts granskning av hur de stora matkedjorna jobbar med prismarknadsföring, som genomförts i samarbete med Market och Dagligvarunytt. 

Ulf Mazur märker tydligt att hur intresset för matpriser ökar. 

– Nu sedan augusti är det helt galet, det bara väller in användare. Det är ju för att kampanjer är det sätt som du kan förbättra din ekonomi väldigt snabbt – du kan ju faktiskt vägra inflation egentligen. Du kan handal utan inflation, om du bara är lite smart, säger Ulf Mazur i avsnittet. 

I granskningen framkom det att 12 procent av rabatterna bestod av prissänkningar på 10 procent eller lägre, och det fanns exempel på rabatter på 0 procent. Dessutom visade det sig vara vanligt att kedjorna lockar med typiska rea-skyltar, även då det inte förekommit någon prissänkning, och i många fall var inget ordinarie pris angivet. Det riskerar att strida mot både prisinformationslagen och marknadsföringslagen. 

– Ibland blir man beklämd. Men det bygger ju på att konsumenterna aldrig har sagt ifrån ordentligt. För jag tycker att, antyder man att det är ett extrapris, eller en rea, då ska det vara en väsentlig prissänkning. Och det är ju inte det, om du inte ens sänker priset. De har ett ansvar. Vissa omsätter ju en halv miljard, det är jätteföretag – då måste man ta sitt ansvar och se till att alla skyltar håller måttet. Jag tycker att det har blivit för mycket småerbjudanden, det kan man nog lugnt säga, som inte gagnar konsumeterna särskilt mycket. 

Ulf Mazur berättar också om hur hans passion för matpriser fick fart, och hur ett vanligt besök i matbutiken kan se ut för honom. 

– Min fru är tokig på mig, för det tar sådan tid. Jag går mest runt och kollar på skyltar och erbjudanden och prisförändringar och sambandskampanjer... Jag är inte så intresserad av det rationella och att det ska ätas sedan, utan mer av psykologin bakom pris. 

Gästar avsnitter gör också Loke Westberg, reporter på Market och Dagligvarunytt. 

Lyssna här: 

Läs hela prisgranskningen här

Lockpriser i dagligvaruhandeln – så maxar kedjorna med låga rabatter 

Steg för steg: ”Tacoeffekten” och ostmetoden du ska undvika – så jobbar du med priserbjudanden i kristid
Designers kritik mot matkedjornas rabattskyltar – kunden vilseleds av färg och form  

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev