Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

”Underrepresenterade grupper behöver äga mer”

Publicerad: 13 Oktober 2020, 07:34

I fjärde avsnittet av Orlic & berättar Haisam Mohammed om parfymhuset Uniform, som fått stor uppmärksamhet internationellt.


Ämnen i artikeln:

David Orlic

I den senaste säsongen av podcasten Orlic & möter David Orlic kreatörer som startat egna varumärken. I dagens avsnitt berättar Haisam Mohammed, creative director på Brons, om det uppmärksammade parfymhuset Uniform som återskapar minnen genom dofter och vill omdefiniera begreppet lyx. 

– Jag är uppvuxen i en ytterstadsförort och enligt många går det inte ihop med att driva företag i lyxsegmentet. Med Uniform vill jag bryta det mönstret, så att personer som ser ut som jag och kommer från samma platser som jag också kan göra lyxprodukter, säger Haisam Mohammed. 

Uniforms parfymoljor appliceras direkt på huden med en roller – ett vanligt sätt att bära parfym på i Östafrika – och har fått stor internationell spridning genom långa artiklar i Wallpaper och Vogue. Dofterna hämtar inspiration från diasporans erfarenheter, till exempel från trapphus i miljonprogramsområden och det första andetaget när man går av ett flygplan på en ny plats. 

– Det började som ett passionsprojekt och en lärandeprocess. Jag tyckte att det var konstigt att kommunikatörer som gjorde viktiga saker för kunder aldrig hade lanserat något eget. Det är som när fotbollstränare tränar stora lag, men aldrig har spelat på planen själva. Genom att lära mig mer om själva processen, blev jag också en bättre kreatör. Sedan har jag alltid varit en förespråkare av att underrepresenterade grupper ska äga sina egna plattformar och produkter. 

Han berättar också om utmaningarna med att bygga något nytt i en elitistisk och homogen bransch. 

– Jag har blivit bekväm med att vara i obekväma situationer. Även om hjärtat bultar lite snabbt ibland, behöver jag vara i de här rummen och ha en röst. Men visst har jag fått en del konstiga frågor, till exempel varför vi bara har svarta modeller. Personer har försökt ge mig råd och sagt att om vi bara har andra modeller också så kommer fler att köpa parfymen. Det hade de aldrig sagt om modellerna varit vita, säger Haisam Mohammed. 

Lyssna på avsnittet här

Orlic & görs i samarbete med Vad Vi Vet. Producent är Lars Erlandsson. Podden finns bland annat tillgänglig via bland annat Spotify, Acast och Apple Podcasts. 

 

Om gästen:

Haisam Mohammed är creative director och vd på Brons. Han upptäckte kommunikationsbranschen genom Stockholm Open (numera :Part) har varit den yngsta talaren på Brilliant Minds och Cannes Lions.

Ämnen i artikeln:

David Orlic

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.