Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

Varannan gång gissar plattformarna fel på våra annonsintressen: “Man blir lurad!”

Publicerad: 4 Juni 2020, 10:15

En stor del av de sociala mediernas dragningskraft för marknadsförare hänger på att man kan rikta personliga annonser till individer baserat på intressen. Men i vår kartläggning visar det sig att plattformarna skjuter fel varannan gång. I Resumé Insikts podcast är Daniel Collin starkt kritisk till resultatet.


Ämnen i artikeln:

Daniel Collin

Annonserna i sociala medier styrs bland annat av intressen som techbolagen bestämt att vi som användare har, baserat på ett antal parametrar. Med hjälp av denna targeting tjänar jättarna miljardbelopp på reklamintäkter. Vi bestämde oss för att undersöka relevansen i dessa intressen, och kunde dra slutsatsen att mindre än hälften stämmer överens med verkligheten. 

Missa inte Resumé Insikts artiklar i ämnet:

Nunna, påskhare och japanese hiphop – här är våra bisarra intressen enligt Facebook 

Sociala medierna skjuter fel varannan gång – här är problemen med intressestyrning 

– Det får inte anses vara godkänt. Om man som annonsör ändå använder informationen man får från dessa intressen i sina budskap så är det inte bra att varannan är felaktig, säger Daniel Collin, varumärkesstrateg på Vinter, i Resumé Insikts podcast. 

Så får annonsörerna verkligen ett värde för de miljarder som de årligen pumpar in i techjättarnas annonsaffär?
– Nej, man blir lurad genom att tro att man riktar det på rätt sätt, och så visar det sig att varannan är fel. Det är inte försvarbart, fortsätter Daniel Collin i podden. 

Han upplever att möjligheten att rikta annonser baserad på information om användarna ur dessa intressebanker har ett stort värde för varumärken. 

– Mig veterligen är det inga andra än de sociala medierna som ringat in intressen, och att man kan använda sig av det i sina budskap är väldigt värdefullt om det är rätt.

Lyssna på podden här eller där poddar finns.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Daniel Collin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.