Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Podcast
Publicerad: 4 Juni 2020, 10:15
En stor del av de sociala mediernas dragningskraft för marknadsförare hänger på att man kan rikta personliga annonser till individer baserat på intressen. Men i vår kartläggning visar det sig att plattformarna skjuter fel varannan gång. I Resumé Insikts podcast är Daniel Collin starkt kritisk till resultatet.
Ämnen i artikeln:
Daniel CollinAnnonserna i sociala medier styrs bland annat av intressen som techbolagen bestämt att vi som användare har, baserat på ett antal parametrar. Med hjälp av denna targeting tjänar jättarna miljardbelopp på reklamintäkter. Vi bestämde oss för att undersöka relevansen i dessa intressen, och kunde dra slutsatsen att mindre än hälften stämmer överens med verkligheten.
– Det får inte anses vara godkänt. Om man som annonsör ändå använder informationen man får från dessa intressen i sina budskap så är det inte bra att varannan är felaktig, säger Daniel Collin, varumärkesstrateg på Vinter, i Resumé Insikts podcast.
Så får annonsörerna verkligen ett värde för de miljarder som de årligen pumpar in i techjättarnas annonsaffär?
– Nej, man blir lurad genom att tro att man riktar det på rätt sätt, och så visar det sig att varannan är fel. Det är inte försvarbart, fortsätter Daniel Collin i podden.
Han upplever att möjligheten att rikta annonser baserad på information om användarna ur dessa intressebanker har ett stort värde för varumärken.
– Mig veterligen är det inga andra än de sociala medierna som ringat in intressen, och att man kan använda sig av det i sina budskap är väldigt värdefullt om det är rätt.
Lyssna på podden här eller där poddar finns.
Ämnen i artikeln:
Daniel Collin