Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Podcast

Varumärken är fegisar – så släpper du loss modet

Publicerad: 24 Oktober 2019, 06:28

Veckans gäst är Lars Johan "Lajjo" Strand. Lyssna gärna!

Foto: Janne Naess

Varför drar ni tillbaka reklamkampanjer så fort det börjar blåsa? Marknadschefsveteranen Lajjo Strand uppmanar varumärken att sitta lugnt i båten. Rädslan riskerar att tvinga tillbaka kreativiteten – och påverka försäljningen. Här är veckans podd från Resumé Insikt.


Ämnen i artikeln:

PoddKreativitetLars-Johan StrandPoddarH&MStadiumArbetsförmedlingenAudiFörsäljningPodcast

Samhällsklimatet har fått varumärken att backa när det börjar blåsa. H&M, Audi och nu senast Arbetsförmedlingen är exempel på detta. Hur drabbas kommunikationen av rädslan att vara politiskt korrekt?

– Marknadschefer drivs in i positioner som är både onödiga eller som de inte behöver göra. Klimatkompenserad semester till exempel finns inte. Med det menar jag att om jag vill göra något för miljön så ska jag inte boka en semester. Bolag forceras in i detta. Det blir en förvirring kring grunderbjudandet. Varför är man inte tydlig med det?, undrar Lars-Johan "Lajjo" Strand, som tidigare varit marknadsdirektör på bland annat Clas Ohlson och Daniel Wellington, i veckans avsnitt.

Enligt honom var det fel av både Arbetsförmedlingen och H&M att ta ner sina kampanjer. Han har själv varit med om att det blåser, och har bland annat blivit kritiserad för smala atleter på Stadium.

– Jag tycker att det är fel. Det har passerat ett par instanser på vägen där alla har en tydlig bild av vad man ska göra. Jag hävdar att vi aldrig har debatterat Arbetsförmedlingens reklam idag, och plötsligt gör vi det.

Vad är problemet?
– Man ger det inte tid. Det är marknadschefens roll att säga “ta det lugnt”. Först kommer de arga, som väljer att missuppfatta som attackerar. Sen kommer balansen. Har vi gjort fel rättar vi det, men har vi gjort rätt, sitt lugnt i båten. Allt ska vara så politiskt korrekt och perfekt, men problemet när man gör en sådan kampanj är att ingen bryr sig.

Vill du höra mer om vad marknadschefer kan lära och när Lajjo Strand själv har varit modig? Lyssna på denna veckas poddavsnitt. Vi lovar, du blir inte besviken. Prenumerera gärna i din podcastapp!

Lyssna på avsnittet på Radio Play.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.