Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

Vi sitter alla i samma båt – nej tack till klyschorna i coronareklamen

Publicerad: 15 Maj 2020, 08:02

Yasmine Winberg och Amanda Törner gästas av varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon.

Resumé Insikts podcast gästas av varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon som reder ut hur man som varumärke ska undvika att slänga pengar i sjön och vad man bör prata om (och undvika) under coronapandemin.


Ämnen i artikeln:

Niklas Olovzon

Listan på klyschorna bara fortsätter. Här handlar det om att stå bakom hjältarna i krisen, om att vi är i den här båten tillsammans, om att vi har funnits här i 100 år och kommer fortsätta finnas här under hela krisen. Ni känner säkert igen er i den senaste tidens reklamfilmer.

Frågan är varför man vill lägga så mycket pengar – för det här är ju till synes rätt påkostade produktioner – på att låta som precis alla andra? Niklas Turner Olovzon tycker att det är att slänga pengar i sjön.

– Lite så är det faktiskt. Jag tror många skulle ha kunnat haft stora fördelar av att stanna kvar i sin vanliga kommunikation i dessa tider och snarare se den här tiden som en tid för reflektion och eftertanke för hur man ska rulla ut mer integrerade och trovärdiga sociala hållbarhetskampanjer framöver, säger han i podden.

Klyschorna uppstår ofta av en oro hos varumärkena.

– Jag tycker ofta man kan genomskåda att det inte finns ett tillräckligt stark driv och tro på det miljömässiga eller sociala hållbarhetsresonemanget, när man hemfaller till klyschorna. Det handlar om att man försöker gardera sig, samtidigt som man sticker ut hakan så helgarderar man sig och då blir det ofta lite tveksam kommunikation. Jag tror det är anledningen till det.

– Vågar man undvika klyschorna och snarare går på kärnfrågan och riktar strålkastarljuset mot nyttan man vill göra och hur man gör nyttan, i stället för att rabbla upp alla värdegrundsmässiga fördelar varumärket har och hur länge man funnits osv, då blir det det där anspråksresonemanget igen, på nått sätt vill man koppla ihop sitt varumärke per definition till att man är god och därför gör vi gott. Det är där det börjar eka ihåligt. 

Dessutom pratar Niklas Turner Olovzon om:

Hur framtidens hållbarhetskommunikation kommer att se ut.
Vilka varumärken han tycker har gjort bäst marknadsföring under corona.
Varför han inte tycker att man kan separera social hållbarhet från miljömässig sådan.

Lyssna på podden här.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Niklas Olovzon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.