Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Podcast
Publicerad: 23 september 2021, 10:11
Zeke Tastas gästar Insiktspodden denna veckan.
Foto: Anna Rut Fredholm
”Andas, Zeke”, sa David Sandström när Zeke Tastas chockad ville ge upp. Efter 20 år på byråsidan var möten och strukturer inget han var van vid. Efter ett halvår på kundsidan har han en betydligt mer nyanserad bild – och han har faktiskt blivit kvar. I veckans podd ger han sin bild av varför allt fler seniora byråkonsulter tar klivet över till andra sidan.
Allt fler kreatörer och strateger lämnar byråsidan för att jobba direkt hos kund, något som tidigare sågs som otänkbart. Vad är det som har hänt? De senaste veckorna har vi på Resumé bevakat frågan i en artikelserie där samtliga sidor gett sin syn på saken. I veckans podcast från Resumé Insikt går vi än djupare och hör med Zeke Tastas, grundare av Scholz & Friends och mångårig byråledare och kreatör, om varför han i våras lämnade konsultlivet för Klarna.
– Framtill bara för ett par år sedan var det helt otänkbart för mig att gå till kundsidan och så hade jag känt i nästan 20 år. Som kreatör kände jag att det hade varit ett misslyckande. I dag har jag svårt att se någon som skulle vara så kategorisk att de vägrar ta det beslutet, berättar han i podden.
En del av förklaringen till att kundsidan blivit mer attraktiv hittar han i att många entreprenörer inom startup-scenen har en helt annan förståelse för vad varumärket kan göra för affären än vad som tidigare var fallet.
Steget över var dock inte helt friktionsfritt.
– Tre timmar in på min första dag så sa jag upp mig. Jag fick panik av alla de regler, möten och struktur som jag var helt ovan vid. Nu när jag förstår värdet av den strukturen känner jag att jag aldrig haft så kul på jobbet. Allt syftar till att göra det faktiska arbetet bättre.
Framöver tror Zeke Tastas att vi kommer få vänja oss vid att reklambyråerna inte är lika stora som förr, men att de som lyckas följa med utvecklingen har goda tider framför sig.
– Stora byråer som levt på att producera annonser kommer få det allt tuffare. Samtidigt har byråledarna rätt i att byråerna har ett eklektiskt och mer dynamiskt sätt att tänka. Lyckas de odla den delen så kommer det visserligen vara mycket färre anställda på reklambyråerna men de kommer få mycket mer betalt för sin tid.
Vill du veta mer om varför skiftet sker nu, potentiella kulturkrockar och vad Zeke Tastas tror allt landar? Lyssna på Resumé Insikts podcast på Acast eller på andra ställen där poddar finns.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Acast är blockerad under “Visa våra partners”.