Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Sponsring/Event
Ett lyckat OS kan vara början på en stjärnas karriär när det kommer till personligt varumärkesbyggande. Efter medaljerna kan sponsorpengarna börja rulla in på allvar. Här berättar experterna om hur – och varför – elitidrottarna ska tänka långsiktigt i varumärkessamarbeten, och varnar för fallgropar: ”De behöver omge sig med rätt rådgivare.”
Sponsring/Event
Nya restriktioner och tuffare tag mot offentliga evenemang och allmänna tillställningar inomhus. Det är resultatet av ytterligare restriktioner som infördes av regeringen igår. ”Branschen lever i princip under kortsiktigt näringsförbud”, säger Malin Ekman, verksamhetschef på SES.
Sponsring/Event
Ljuset i tunneln skymtade – då slog Omikron-vågen till. Eventbyråerna, som laddat inför en mötesintensiv period, ser vaccinationspass som en bra lösning. Resumé har tagit ett snack med eventcheferna för att ta reda på hur de rustar sig inför de kommande månaderna.
Sponsring/Event
Vilka är köparnas sanna drivkrafter, hur har Volvo Trucks lyckats och varför slår vision strategi? Detta är tre av många frågor som kommer få sitt svar under Resumé och Dagens Medias heldagsevent B2B Marketing 2021.
Sponsring/Event
Det internationella schackförbundet Fide väckte kritik i förra veckan när man gick ut med sin nya sponsor: ett företag som tillverkar bröstimplantat. Establishment Labs, företaget bakom sponsringen, menar att det handlar om att lyfta upp kvinnor. ”Vi inspireras av kvinnorna som tävlar i världsmästerskapen i schack,” skriver företaget i ett mejl.
Sponsring/Event
Inför ”kvinnliga schackspelares år” har det internationella schackförbundet Fide säkrat ett jätteavtal för reklam och sponsring med ett bröstimplantatföretag, rapporterar The Guardian. Många är kritiska, andra röster inom schackvärlden menar att kontraktet kan möjliggöra för fler kvinnliga spelare att bli proffs.
Sponsring/Event
Confetti, artister och mingel är inget man förknippar med de senaste 1,5 åren. När restriktionerna nu snart släpps finns det de som har ”tjuvstartat” med fysiska företagsevents. Vi har tagit ett snack med tre aktörer för att ta reda på hur man bäst gör för att locka en publik som å ena sidan är partytörstande – å andra sidan virusrädd.
Sponsring/Event
Kommunikationen efter att Simone Biles avstod tävlingar på grund av psykisk ohälsa är ett av flera tecken på att villkoren för idrottens ekonomiska arena är i förändring, menar sponsringsexperten Joel Pallvik.
Sponsring/Event
Så sent som 2019 censurerade Tiktok på vissa marknader alla HBTQ-positiva budskap, häromdagen blev de officiell partner till Stockholm Pride. Vix Herjeryd, ordförande i Stockholm Pride, säger att plattformen sedan 2019 gjort framsteg i hur de arbetar och ser inget problem med partnerskapet.
Sponsring/Event
När Tyskland och Ungern möttes i sista gruppspelsmatchen i förra veckan blev arenans upplysning en snackis. Fotbollskonfederationen Uefa tillät inte Allianz Arena att lysas upp i regnbågsfärger för att sedan uttala sitt stöd till regnbågen som symbol för jämlikhet. Hanteringen kritiseras nu av flera PR-experter.
Sponsring/Event
Det är inte bara de officiella sponsorerna som skor sig på EM-hajpen, vilket blivit ett stort problem för Uefa och Svenska fotbollförbundet. Arrangörerna riskerar att både tappa stora summor pengar och få sina varumärken urvattnade. ”Flera gånger i veckan kontaktar vi företag som gått över gränsen”, säger Helena Taube Rehnmark, marknads- och försäljningschef på Svenska fotbollförbundet.
Sponsring/Event
Vad kommer eventbyråerna att behöva prioritera när skiftet från fysiskt till digitalt blir permanent? I en ny rapport har PS Occasion intervjuat forskare, tagit del av studier och pratat med köparna för att spå framtiden efter pandemin. ”På den digitala arenan konkurrerar vi i slutändan med Youtube och Nefllix”, säger strategen Tanja Rutherhagen.