Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Talang

Marknadschefer: En utmaning att behålla talanger

Publicerad: 14 december 2021, 08:35

En stor utmaning är att behålla kreatörer, vittnar en ny undersökning om.

Foto: LanaStock/iStockphoto

Att förlora talanger är en av de största utmaningarna i branschen de senaste månaderna.
De menar över en tredjedel av marknadschefer i Europa, enligt en ny undersökning.
”Bolag behöver fokusera på att bygga en medarbetarupplevelse som understryker flexibilitet och utveckling”, säger Tom Pepper på Linkedin.


Ämnen i artikeln:

TalangAffärsutvecklingKreativitetLinkedin

I en rad artiklar har Resumé tidigare beskrivit den talangflykt som äger rum på landets byråer. När vi frågade topprekryterarna om deras råd för att behålla talanger vittnade många av vikten av flexibilitet.

Frågan aktualiseras på nytt nu när en ny undersökning visar att 35 procent av marknadschefer i Europa anser att behålla talang har varit den svåraste utmaningen de senaste sex månaderna.

LÄS MER: Rekryterarnas tipslista för byråchefer: Så behåller ni era talanger 

Enligt undersökningen som är gjord av Linkedin och beställd av Marketing Week uppger också 35 procent att de får in färre ansökningar på utlysta tjänster och 32 procent uppger att de har har svårigheter att rekrytera personer med rätt kompetens.

Mer flexibilitet

Till följd av detta har nu rekryterare börjat rekrytera bredare rent geografiskt för att locka talang. Över en fjärdedel letar arbetskraft i andra länder och hela 76 procent nu erbjuder hybridlösningar och distansarbete för att locka kompetent personal. Enligt undersökningen menar hela 35 procent av sökande till positioner att de inte lockas av företegens egna policys för distansarbete.

Enligt Tom Pepper på Linkedin måste företagen bli bättre för att locka kompetens.

– Bolag behöver fokusera på att bygga en medarbetarupplevelse som understryker flexibilitet och utveckling och marknadschefer måste demonstrera att de hittar väger för att hjälpa anställda att vårda deras kreativitet och utveckla deras kompetenser i en hybridvärld, säger han.

Läs mer i artikelserien Talangflykten:

Del 1: Byråerna tappar kreativ spjutspets – här är sidbytarna (och deras icke-smickrande beskrivning av byråvärlden)
Del 2: Byråcheferna om talangflykten: ”Svårt att se att vi har så mycket att lära från inhouse”
Del 3: Därför lockas byråernas unga talanger till varumärken: ”Synen på inhouse förlegad”
Del 4: Talangflykten ur ett historiskt perspektiv: ”Byråerna har gång efter annan tvingats bevisa sig”
Del 5: Komm om talangavhoppen från byråerna: ”Kommer främja den totala kunskapen hos Sveriges kreatörer”

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.