Talang
Rapport: Så påverkar distansarbete kreativiteten
Publicerad: 18 augusti 2022, 09:04
Hybridarbete ska ha påverkat teamet kreativitet negativt, enligt Optimizelys undersökning. Foto: AndreyPopov/iStockphoto
Enligt en undersökning hade pandemin och och distansarbetet en negativ inverkan på kreativiteten på marknadsavdelningar: ”Den bästa miljön för en själv är inte bäst för teamet.”
När pandemin svepte över världen i början av 2020 blev distansarbete en effektiv årgärd för att förhindra smittspridning i överbefolkade kontorslandskap. Över två år senare flaggar rekryterare för att talanger inte längre accepterar att sitta fastkedjade på kontoret.
Men enligt en undersökning gjord av Optimizely har kreativiteten på markandsavdelningar drabbats negativt av distansarbetet, både globalt och här i Sverige. Enligt rapporten har distans- och hybridarbetsmiljön lett till marknadsavdelningar som är utspridda vilket, enligt undersökningen, har påverkat varumärkenas förmåga att leverera kreativa kundupplevelser.
Knappt nio av tio svenska marknadsförare menar att förmågan att leverera innehåll till rätt målgrupp vid rätt tidpunkt påverkades av distans- och hybridarbete på olika sätt.
Trots utmaningarna med distans- och hybridarbete, kunde många kreativa hinder ändå övervinnas genom rätt innehållshantering, experimentering och samarbetsverktyg såsom videomöten, chatt och experimentering, står det dock i rapporten.
Enligt de tillfrågade svenska marknadsförarna ansåg 36 procent att deras kreativitet fungerade bäst i en hybridmiljö. Näst bäst, 29 procent av tillfrågade, var personliga möten. Siffrorna ser dock annorlunda ut när det gäller teamen. Där ansåg var tredje tillfrågad att det personliga mötet var att föredra medan hybridmöten föredrogs av 18 procent av tillfrågade.
– Resultatet kan verka motsägelsefullt när den bästa miljön för en själv är inte bäst för teamet. En förklaring kan vara att skapande sker både hos individen och i teamet. Dessa processer behöver sedan flätas samman för att skapa bästa möjliga resultat, säger Mårten Bokedal, produktstrateg på Optimizely.
LÄS OCKSÅ: Kraven från 57 reklamtalanger i avgångsklasserna 2022: ”Vi är inte små slavar”