Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Vimmel

”Jag älskar marknadsföring”

Publicerad: 11 oktober 2013, 12:38

Bild 1/10  Petter älskar marknadsföring – nu gör han succé med Käk.

Foto: Camilla Cherry.

Boken ”16 rader” har rosats, och nya restaurangen Käk är en succé. Rapparen och entreprenören Petter är en självlärd allroundkonstnär som älskar marknadsföring – och hyllas som ett pr-geni. – I botten av mitt hjärta har jag nog alltid drömt om att vara någon sorts kreatör i viss mån. Samtidigt vet jag att jag är alldeles för hyperaktiv för att kunna hantera ett sånt yrke i normala former, säger han.


Petter Alexis Askergren går så gott som alltid på högvarv – men med sitt tionde album, firandet av 15 år som artist, lanseringen av ett eget vin, boken "16 rader" och ny restaurang har han i år lagt in ytterligare en växel.

När Käk vid Hornstull öppnade förra veckan blev anstormningen så stor att maten tog slut och krogen fick stänga för en dag. Pr-drottningen Lili Assefa som har haft Petter i sitt stall hade inget finger med i spelet denna gång. Petter skötte all pr själv.

– Petter är fantastisk på pr. Jag har med spänning följt detta, han är ett pr-geni, säger Lili Assefa.

Petter har öppnat streetfood-stället Käk tillsammans med krögarna från Hornstull-krogen Judit & Bertil – Dimitris "Dimman" Anastasopoulos och Oskar Jakobsson.

– Varje onsdag i våras, januari till maj, körde de "Käk" som en sorts popup-store för att känna av hur folk tog emot konceptet. Jag blev som ett Judit & Bertil-fan en väldigt flitig kund och var där i stort sett varje onsdag med min familj, och skrev om det en hel del i sociala medier.

Sedan togs det hela till en ny nivå.

– När lokalen på Hornsbruksgatan 24 dök upp på vår radar under början av sommaren kändes det naturligt att jag skulle bli en tredje part, dessutom känner jag och "Dimman" varandra sen skoltiden på Södermalm. Efter att vi bestämt oss för formen lades alla ansvarsområden ut och vi började bygga vårt koncept.

Vad har du för roll på Käk?

– Jag vill absolut inte kalla mig krögare, utan mer en entreprenör och allt i allo-person, men jag varit där mycket och jobbat en hel del på marken med allt från disk till att klistra hamburgerkartonger. Jag har varit med och tagit fram mycket som har haft med musik och kommunikation att göra och lär fortsätta med det. Men jag började min arbetskarriär i disken (från låten King på senaste skivan "Början på allt": "se på mig nu maan, jag började som diskare").

Du har skött all pr för Käk på egen hand. Berätta hur du har gått tillväga.

– Jag har låtit det växa organiskt och använt mig av mina sociala kanaler som är relativt stora idag. Sen har jag låtit snacket växa med "mun till mun" för att senare publicera bilder på Instagram med endast mat från en inspirationsresa som gick till New York. Vi var där i början av september och de som följer mig vet att jag aldrig lägger ut matbilder på Instagram annars, men helt plötsligt kom det stort flöde med bilder på hamburgare och oss tre partners ,ständigt ätande. Kopplingen blev väldigt märklig för många och väckte nog intresse.

Du beskrivs som ett pr-geni av Lili Assefa, hur känns det?
– Smickrande, jag har inte hört av henne på väldigt länge, säkert över ett år och då var det kul att det visade sig att hon hade följt utvecklingen på Käk. Jag älskar som sagt marknadsföring och det grundar sig mycket i min uppväxt i Sverige på 70- och 80-talet med TV 1 och 2  där det som mest påminde om reklam var Anslagstavlan.

Bioreklamen var en höjdpunkt för Petter som ung grabb.

– Jag sprang alltid till bion tidigt för att inte missa reklamen och köpte hela grejen med den småhungrige skogshuggaren som tog en Snickers när han fick blodsockerfall. Jag har mycket tankar och idéer kring marknadsföring överlag och utifrån mina egna erfarenheter vet jag hur duktig och kreativ man måste vara för att överleva som artist i det här klimatet. Jag har gjort musik i en, till en början, ganska smal genre i ett land där konkurrensen är stenhård, eftersom vi svenskar är extremt duktiga på musik. Just nu föreläser jag om marknadsföring utifrån mitt eget perspektiv, jag pratar om några olika fall där jag gjort bra saker och några där jag gjort fel och hur jag kunnat vända det till det bättre. Det är extremt kul att prata marknadsföring och jag tror många som lyssnar på mig får en betydligt större insikt i hur jag agerat och resonerat kring vissa perioder i min karriär.

Hur tänker du kring pr, hur gör man för att nå ut?

– Jag använder mig ofta utav av olika koncept, men som kan bygga på något så enkelt, uttjatat och trist uttryck som att "tänka utanför boxen". Mycket handlar om att hitta sin egen lilla fil där man vet att man kan skapa ett unikt uttryck. Att bryta normer ekar ofta i mitt huvud och att hela tiden vara flexibel med sitt eget varumärke i allt från samarbeten med näringslivet till rent av bra åtaganden ur en samhällsnyttig vinkel. Att bidra på något positivt sätt. Jag älskar att spinna vidare på ett koncept som fungerar och finna nya vägar.

När skivan "En räddare i nöden" släpptes var det först bara en titel på en bok Petter aldrig läste i skolan, men han tyckte om titeln väldigt mycket och memorerade den. Sedan blev det till ett tema för texterna på skivan med samma namn.

– Till slut gick jag ihop med RFSU och gjorde en kondom, eftersom det fanns många bra saker i det samarbetet. Jag kastade ut kondomerna hela sommaren på festivaler och spelställen. Två flugor i en smäll, det blev en sorts ny streetpromotion samtidigt som människor skyddade sig vid samlag, det ska vara kul att skydda sig och med den titeln blev det extra kul. Jag ringde till och med två olika företag som gör toalettpapper eftersom jag ville trycka logotypen och "En räddare i nöden" på toarullar som jag via mina kanaler skulle bomba toaletter med i alla städer, på bensinmackar, cafér och restauranger.

– Ett bra, roligt och smart sätt att finnas i folks medvetande och jag menar; tycker du inte om mig eller min musik kan du bokstavligen torka dig i rumpan med mig. Det handlade framförallt för mig att finna nya vägar för streetpromotion i stället för de traditionella klistermärkena. Tyvärr nappade inte toalettpappertillverkarna. Både dom och jag hade stuckit ut rejält, enligt mitt tycke.

Hur tänker du kring ditt varumärke? Är du strategisk, eller blir det som det blir?

– Jag är väldigt strategisk, noga men ibland spontan, såklart. Jag tror på balansen. Jag och mina kollegor, som till exempel Patrik "Dj Sleepy" Elofsson, arbetar noggrant  med marknadsföringstänk kring låtar, musik och framförallt hur vi ska kunna spinna på texternas innehåll. Guldkedjan som jag bär på omslaget till senaste skivan "Början på allt" var ett sånt fall. Att låta Martin Kellerman teckna min biografi 2006 till skivan "P" som skulle skickas ut till journalister var ett annat sätt att försäkra sig om att journalister skulle notera mitt skivsläpp.

– Samtidigt som det kan låta som en jobbig uppoffring att tänka så mycket marknadsföring kring varje skivsläpp vill jag understryka att jag älskar marknadsföring, och någonstans i botten av mitt hjärta har jag nog alltid drömt om att vara någon sorts kreatör i viss mån. Samtidigt som jag vet att jag är alldeles för hyperaktiv för att kunna hantera ett sådant yrke i normala former, jag är ständigt proppfull med idéer vilket fullständigt kan explodera vid vissa tillfällen.

Skulle du kunna släppa en singel som gör reklam för några av dina projekt, som exempelvis Käk eller boken?

– Nja, inte rakt av bara, Det fungerar inte riktigt på det sättet. Viktigt är att understryka att jag är väldigt noga med det konstnärliga, och där har jag en väldigt stark integritet och en tydlig gräns. För mig bör marknadsföring kring mitt eget varumärke och aktiviteterna runt det ha en viss verklighetsförankring.

– Jag påbörjar alltid marknadsföringstänket efter att en skiva är  färdiginspelad och klar, aldrig andra hållet. När jag har produkten i  min hand så börjar jag utgå ifrån vad jag kan göra med själva materialet, då påverkas aldrig innehållet av det tänket. Det är viktigt att hålla isär de två världarna, tycker jag. Produkten måste vara bra, det är svårt att marknadsföra skit och därför är jag noga med att kvalitessäkra allt jag gör.

Hur mycket sållar du bland alla erbjudanden?

– Väldigt mycket. Jag är ganska petig eftersom jag ser många kollegor som gör saker för enkelt eller glömmer bort sitt eget värde i en förhandling. Det säljs för billigt. Vi behöver inte exponering, tvärtom, vi ska vara sparsamma med den, men göra den på rätt ställen. Att erbjuda mig exponering som en sorts ersättning är som att kalla mig dum i huvu det rakt i mitt ansikte, fast på reklamspråk.Att kunna förhandla på rätt nivå och sätta ned foten är avgörande för långsiktigheten och kvalitén.

Ser du upp till någon hiphop-ikon som entreprenör? Jay-Z är ju rätt skicklig på sånt, exempelvis.

– Jag tycker entreprenörer och artister inom hiphop är fantastiska inspirationskällor. Allt från Russel Simmons, Jay-Z, Questlove, Steve Stoute till Cash Money Records. Att våga bryta ny mark och ta för sig har varit grundstommen inom hiphop då folk föds och fostrats till unga entreprenörer eftersom det handlar om överlevnad. Och hur märkligt det än kan låta kan jag ta till mig och förstå känslan då jag saknar utbildning och det mesta i mitt liv har jag skapat helt själv med mina egna händer och kreativitet.

Petter säger att han försöker vara en god förebild för andra som kommer efter honom, när det gäller hur mycket man kan göra – om man bara vågar gå utanför sin egen trygghetszon. Det gör han själv dagligen numera.

– I dag finns det inte en reklamfilm, en takt, det beat, ett ord eller en känsla som inte på något sätt går att härleda till den här kulturen vi kallar hiphop.

– I Sverige tycker jag framförallt Stefan Engström, som byggde Peak, är en grym inspiration. Han är en udda fågel som besitter bra smak, stil och känsla i allt han tar sig för. I dag är vi goda vänner och jag älskar hur Stefan genom sitt sätt att alltid ha bra koll också tog in mig som vän. Både han och jag försöker så gott det går att kombinera våra passioner i livet med våra yrken.

Din senaste platta är ganska mörk, men utåt sett är du mycket framgångsrik? Hur ser du själv på din tillvaro?

– Ja, skivan är mörk, och det är för att den speglade en viss period i mitt liv som var tuff, men där jag vände situationen till något som jag kallade för "Början på allt", vilket blev skivans titel. Samtidigt finns det en växel i mig som betyder att när jag kör, då kör jag full gas. Det är ingen jävla semester! Jag är extremt driftig och ambitiös när det gäller  mitt arbete, och just nu är jag i en väldigt produktiv period. Min kreativitet är på topp och den har varit väldigt generös mot mig sedan 2006. En sån kreativitet och drivkraft är inget man hittar i botten på ett Corn Flakes-paket – nu gäller det att ta vara på den och alla uppslag och idéer.

Till sist en fråga som många karrärskvinnor får, men inte lika många män: Hur får du ihop allt som småbarnsförälder med alla projekt? Får du tid med familjelivet?

– Allt är relativt, men jag säger nog ja på den frågan, jag anser mig hinna med, och med det sagt driver min fru också eget företag, men vi pusslar och bollar med våra scheman för att få allt att fungera med hämtningar och lämningar. Ibland känns det som man står inför att lösa Pythagoras sats på egen hand. Sen gäller det att ha heliga traditioner varje dag som man aldrig får rubba. Utöver det har väl vi alla föräldrar ständigt dåligt samvete för tiden vi inte spenderar med barnen, men min fulla övertygelse är att jag via mina fria möjligheter för planering hinner mer i stora loppet än om jag satt fast på ett kontor.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.