Vimmel
Panelen om INGO-kvartetten
Publicerad: 30 december 2011, 13:08
Bild 1/4
Reklambyrån INGO dominerade i DN:s digitala utgåva de senaste två veckorna. Hela fyra kampanjer som bär byråns signatur syntes.
EV
Emanuel Videla
– Vi hade en övning på läsplattor bland alla kreatörer på INGO för ett par månader sedan som resulterade i en mängd grymma idéer för våra kunder. Förutsättningen var att de skulle ligga på varumärkets koncept. Detta är resultatet, sa Björn Ståhl, cd på INGO i en kommentar i samband med att annonserna som skräddarsytts för surfplattor presenterades.
Nu är det dags för Resumés och DN:s surfplattepanel att lämna sina omdömen.
Jessica Torstensson, account manager, Mindshare
Aladdin
Ingo har verkligen tänkt till och använder mediet på helt rätt sätt! Här handlar det ju om att få läsarna att interagera med varumärket för att på så sätt komma ihåg avsändaren. Asken funkar till och med som ett tidsfördrivsspel i bilen för mina barn på väg hem från julfirandet. Succé!
Utveckling: ett spel med topplista med ökad svårighetsgrad?
Delicato
Delicato fortsätter med sin konsekventa reklam även i iPad:en. Funkar bra i juletider då den fysiska aktiviteten inte brukar vara på topp. Men, ingen annons man kommer ihåg eller går tillbaka till för att titta på igen.
Lidl
En kul interaktiv lösning där man blir nyfiken. För dem som väljer att interagera med annonsen är det även stor chans att man kommer ihåg de olika erbjudandena. Men, att gå så långt som att ta med annons och iPad in i butik är troligtvis ganska få som gör... För att försäkra sig om att alla som ser annonsen även tar del av de olika erbjudandena borde annonsen följas upp av ytterligare en annons på nästkommande sida, här med alla erbjudanden på rätt ställe.
SAS
Väldigt väl genomförd annons där byrån har tänkt till. Istället för att visa inspirerande vyer i ett fotoalbum alt. en film, har Ingo istället tänkt till på vilket sätt och när man använder sin iPad. Funkar dock inte lika bra i bilen då annonsen blir förvirrad av farten.
Nästa steg: augmented reality?
Bra jobbat Ingo!
Daniel Matsuda, cd, River
Marabou: Tumme upp!
Snyggt, enkelt, tydligt, och smakfullt.
Briljant spel som jag fattar, spelar och blir klar med på 10 sekunder.
Upplevelsen är en njutning.
Till och med avslutet till facebook-sidan känns tacksamt med tanke på varumärkets många fans.
Delicato: Tumme upp!
Igenkänningen är total, och leder mig vidare. Snyggt och underbart!
Möjligen lite ansträngd i sitt sökande efter interaktivitet, men det finns ingen anledning att klaga på detta.
Lidl: Tumme upp!
Bra interaktivitet och stark i sitt koncept.
Personligen hade jag föredragit färre antal produkter i annonsutmaningen, då det blev lite jobbigare än nödvändigt.
Men en helt okej call-to-action med rabatten också; det finns säkert många stolta pappor som vill visa sin iPad för kassapersonalen på Lidl.
American Express / SAS Eurobonus: Tumme upp!
Utomordentligt väl utförd annons på alla sätt och vis.
Det är en njutning när koncept, design och interaktivitet stöder varandra och samverkar logiskt som i denna annons!
Hatten av!
Alexander Gårdenberg, ad, B-reel
Aladdin - Tumme upp!
En enklare version av memory, inget banbrytande men kul. Mer komplicerat än så här behöver det inte alltid vara, gillar den simpla idén och utförandet.
Ett plus hade varit om man hade kunnat spela igen med ett nytt urval av praliner.
Delicato - Tumme ner!
Annonsen och budskapet tilltalar inte riktigt. Först och främst för att jag inte räknar kalorier och för det andra för att man scrollar väldigt länge och tillslut kommer till en text som bara säger "bra kämpat!". Förväntade mig ett lite mer finurligt avslut. Sen att det är svårt för att ta sig vidare i tidningen för att hela annonsytan är scrollbar, gör det hela lite frusterande.