Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Vimmel

”Så här gör man annons till en Ipad”

Publicerad: 22 december 2011, 10:15

Bild 1/3  Pressbyråns första kampanj

Det är dags för Resumés och DN:s surfplattepanel att åter bedöma annonser i surfplattor. Den här gången två stycken för Pressbyrån.


Två annonser för Pressbyrån syntes i DN+ veckorna innan jul. Dels en presentkortskampanj, men också en kampanj för lussebullar. Byrå är 5 monkeys. Panelen har tyckt till och här är deras omdömen:

Pressbyrån, annons 1, presentkort:

Daniel Matsuda, cd, River: Tumme ned!

Frippe Stenberg: Tumme ned!

Fredrik Heghammar, Jung: Tumme ned!

Joel Borg, pr- och marknadsansvarig, Luger: Tumme ned!

Man har bara tagit tillvara på en av fördelarna med iPadannonser, nämligen rörligt material.
Men sen har man stannat där. Ingen länkning, aktivering om man trycker  på nåt av presentkorten. Enda som är länkat är deras logga längst ner i  hörnet. Man vill gärna ha mer info om vad produkterna kostar enkelt o  snabbt i annonsen. Sen kanske en store finder för att snabbt veta vart  jag nära mig kan köpa. Annonsen säger "handla säkert på nätet och i  butiker" men klickar man på den texten blrjar filmen om, man kommer  varken till nätet eller vart butikerna finns.

När man först möts av annonsen är den inte från början utan det hackar till och startar sen igång med omslagspapperet.

Annars är den fin rent grafiskt. Julklappskampanj, varken mer el mindre.

Men slutbetyg; det känns som de bara är halvvägs med annonsen. Tidsbrist?

Magnus Hällstén, digital director, Garbergs: Tumme ned!

John Hammarström, ad, Acne: Tumme ned!

Alexander Gårdenberg, ad, B-reel: Tumme ned!



Pressbyrån, annons 2 lussebullar:

Fredrik Heghammar, Jung:

Tumme upp för nyttjande av media och teknik.
Tumme ner för dålig design och avsaknad av morot att spela, varför ingen vinst? Ett par lussebullar kunde dom allt ha bjussat på om
Man skrapat ihop lite poäng, så driver man folk till butiken

Frippe Stenberg, tidigare marknadschef Tele2: Tumme upp!

Daniel Matsuda, cd, River: Tumme upp!

Tydlig, enkel och interaktiv. Så här gör man en annons till en iPad!

Spelet har ett relevant tema och annonsen förtjänar sitt erkännande.

Det faktiska budskapet dyker visserligen upp först efter att man provat spelet, men det gör ingenting.

En parantes är att jag blir galen på att annonsen startar om spelet när jag swipar för snabbt med bullarna och ofrivilligt bläddrar blad i DN+. Det är nästan omöjligt att undvika detta när man kommer upp i högre poäng. Men jag antar att annonsen redan har lyckats med sina motiv där och då.

Stefan Thomson, digital innovatör, Forsman & Bodenfors: Tumme upp!

Alexander Gårdenberg, ad, B-reel: Tumme upp!

Kul annons med tydligt slutbudskap i form av ett utmanande lussekattspel för fingerfärdiga, så väl unga som äldre.
Tycker att annonsen ger en bättre förståelse för vilka möjligheter DN+ som plattform har att erbjuda på iPad. Ett minus är dock att man lätt missar lussekatterna och scrollar hela sidan istället, i värsta fall till nästa sida så att man får börja om från början. Men det är ju som sagt inte lätt att baka lussekatter. God jul och tummen upp!

John Hammarström, ad, Acne: Tumme ner!

Roligt att landa i ett mini-lir, ett skönt avbrott från dagsläsningen. Såklart trycker jag på spela spelet, direkt. Interaktionen är uppenbar och jag kommer direkt in i liret. Efter att ha bakat några lussebullar och lagt de i korgen slår det mig; Varför spelar jag? Hur länge ska/måste jag spela?

Tyvärr framgår inte syftet med spelet vid start. Endast spelinstruktioner och en startknapp är synlig tillsammans med lite copy. Jag spelar och låter tre lussebullar gå till spillo, vilket räknas som att spelet är över. Jag möts av ännu en pop-up som säger att det är svårt att baka, samt en spela-igen-knapp och en registrera-knapp. Inte heller här framgår det varför jag nyss spelat. Jag klickar på registrera och djuplänkas till en sida på Pressbyråns hemsida och möts av ett "input"-fält. De vill ha mitt namn och min mail, frågan kvarstår; Varför? Vad var/är meningen?

Trots att interaktionen är väldigt intuitiv är det relativt lätt att jag råkar "bläddra" mig förbi annonsen, vilket gör att jag i sådant fall måste spela om. Detta är ganska irriterande, speciellt då jag kommit upp i hundratals poäng. Utförandet gällande det grafiska och animationsmässiga hade kunnat vara mer välutfört. Exempelvis en liten rotation på en lussebulle då den faller från bandet hade "spice.at" upp det lite mer."

Emanuel Videla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.