Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Vimmel

SDL bakom prestigefullt uppdrag

Publicerad: 7 maj 2009, 13:46

Bild 1/5  

Den 7 juni är det premiär för den 53:e Venedigbiennalen. Bakom identiteten, den grafiska formen samt den officiella katalogen står den svenska designbyrån Stockholm Design Lab.


Den internationella utställningen för samtida konst, italienska Biennale di Venezia eller Venedigbiennalen, äger rum vartannat år i Venedig. Det prestigefyllda uppdraget att ta fram identiteten, den grafiska formen samt den officiella katalogen för Venedigbiennalen gick till Stockholm Design Lab.

Hur gick det till?

– I år är Daniel Birnbaum konstnärlig ledare. Han kände till oss, de frågade oss och vi tackade ja, säger Björn Kusoffsky, creative direcor samt grundare av Stockholm Design Lab.

Titel för den 53:e biennalen är Fare Mondi/Making Worlds. Biennalen pågår mellan den 7 juni och den 22 november i år. Utställningen omfattar verk av 90 konstnärer från hela världen.

– Uppdraget gick ut på att skapa en ny stark visuell identitet som skulle kommunicera temat ”Making Worlds”. Den visuella identiteten skulle spegla atmosfären av utställningen, hålla samman alla delar och skapa ett intresse.

Inspiration till identiteten hämtades från världens alla flaggor.
– Vi har gjort en rekonstruktion av flaggor. Plockat ner dem i sina beståndsdelar och byggt upp dem på nytt. Det här var ett spännande och väldigt tacksamt uppdrag.

SDL har bland annat tagit fram affischer, annonser, reklam och skyltar för årets biennal.
– Det handlar om hundra olika applikationer av denna identitet. Venedigbiennalen öppnar om en månad så vi är just nu i slutproduktionen.

Totalt har tre personer på SDL jobbar med projektet.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.