Dela sidan:

Sedan 2007 har Resumés redaktion varit på plats under Almedalsveckan. Vi rapporterar dagligen på resume.se och håller dig uppdaterad med vad som är på gång. Dessutom distribuerar vi vårt magasin som i samband med Almedalsveckan utkommer med en stor special med Almedalentema.

Vi skapar även en mötesplats i Resumés Trädgård på Kronstallgränd 4 där vi arrangerar seminarier och där du varje morgon kl 8:00-8:30 kan lyssna till vad som kommer vara dagens stora snackis.

Vill du annonsera i Almedalen-utgåvan av magasinet är du välkommen att kontakta Johan Laur på 0708-55 55 08 eller johan.laur@resume.se

Har då frågor är du välkommen att kontakta vår projektledare Josefin Ekman på josefin.ekman@resume.se

Det här händer i Resumés Trädgård på Kronstallgränd 4:

 
MÅNDAGEN 2 JULI
08:00–08:30
(från kl 07:30 serveras frukost)
Dagens snackisar – kommunikation, samhälle och politik
Arrangörer: Resumé, Novus Opinion, Nowa Kommunikation

15:15-16:00
Marknaden, företagen eller våra politiker – vem har ansvaret?
I en värld där haven och skogarna dör men där vi generellt sätt får det bättre ekonomiskt är det svårt att veta vem som har ansvaret för en hållbar utveckling, är det konsumenten, företagen eller våra politiker? "The Good Show" är ett snabbt, provokativt, allvarligt men ändå humoristiskt samtal kring hållbar konsumtion.
Medverkande: 
Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA, Anna-Karin Dahlberg, hållbarhetschef LINDEX, Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig Sveriges Annonsörer, Magnus Jiborn, filosof och samhällsdebattör, Mårten Roslund, MP
Moderator: Martin Sundberg, Grandpa Electric och Ann Söderlund
Arrangör: Resumé, Grandpa Electric

18:00–18:15
Speakers Corner, kommunikationsmingel
Arrangör: Nowa Kommunikation, Resumé, Novus Opinion, KIMM, Wise Professionals, Sveriges Marknadsförbund


TISDAGEN 3 JULI

08:00–08:30 (från kl 07:30 serveras frukost)
Dagens snackisar – kommunikation, samhälle och politik
Arrangörer: Resumé, Novus Opinion, Nowa Kommunikation

13:15-13:50
En mediemarknad i förändring – hur ser aktörernas strategier ut?
Efter stora strukturella förändringar under våren har vi en höst framför oss där viktiga affärs- och mediestrategiska beslut behöver tas, hur kommer mediestrategin se ut i en post gdpr era? Vad är vägen framåt?
Medverkande: 
Alexander Lydecker, försäljningsdirektör Bonnier News, Johan Eidmann, vd BizkitHavas, Carl Wåreus, Head of Agency, Google, med flera.
Moderator: Julia Lundin, redaktör Resumé Insikt
Arrangör: Resumé

14:00–14:50 
Hur och kan man förändra en branschs varumärke? 
Spelbranschen har flera utmaningar men samtidigt är det en bransch som är full av förändringsvilja, entreprenörskap och en tro på att framtiden är ljus. För att stå sig stark och vara relevant som enskilt varumärke, företag eller hel bransch finns det några nyckelområden som bör fungera: man bör erbjuda relevanta produkter, vara trovärdig, tänka långsiktigt, bidra positivt till samhället och hålla vad du lovar. Så hur ser det ut för spelbranschen, lever de upp till allt detta? Panelen diskuterar orsaker och lösningar med fokus på förbättringar och utveckling. Vilken roll har de olika aktörerna och hur kan man skapa en hållbar och modern spelmarknad?
Medverkande: 
Anders Årbrandt, vd Novamedia Sverige AB (operatör för Postkodlotteriet), Per Norman, vd Mr Green; Erik Elvingsson Hedén, vd och grundare Sustainable Brand Insight, Karin Rosell, marknadschef på E.ON Sverige, Sara Watz, medgrundare och vd för Lynxeye Society
Moderator: Fredrik Svedjetun, chefredaktör Resumé
Arrangör: Resumé tillsammans med SPER och BOS

15:10–15:50
Är rörligt content framtidens kommunikation?
År 2020 tror man att närmare 80 procent av all digital kommunikation kommer vara rörlig. Men att skapa trovärdigt innehåll ställer krav på avsändare så hur lyckas man? Vi diskuterar möjligheter, effekter, strategier, mätningar och hur utvecklingen ser ut.
Medverkande: 
Nora Henriksson, producent och projektledare på Appelberg, och Jonas Terning, vd Make Your Mark
Moderator: Thomas Nilsson, reporter Resumé
Arrangör: Resumé tillsammans med Appelberg och Make Your Mark 

16:30–17:30 Supermingel. Slutet event, personlig inbjudan.

18:00–18:15
Speakers Corner, kommunikationsmingel
Arrangör: Nowa Kommunikation, Resumé, Novus Opinion, KIMM, Wise Professionals, Sveriges Marknadsförbund


ONSDAGEN 4 JULI

08:00–08:30 (från kl 07:30 serveras frukost)
Dagens snackisar – kommunikation, samhälle och politik
Arrangörer: Resumé, Novus Opinion, Nowa Kommunikation

18:00–18:15
Speakers Corner, kommunikationsmingel
Arrangör: Nowa Kommunikation, Resumé, Novus Opinion, KIMM, Wise Professionals, Sveriges Marknadsförbund


TORSDAGEN 5 JULI

08:00–08:30
(från kl 07:30 serveras frukost)
Dagens snackisar – kommunikation, samhälle och politik
Arrangörer: Resumé, Novus Opinion, Nowa Kommunikation

10:15–11:15
När medier granskar medier – gäller samma premisser?
Under #Metoo var stora medieföretag och mediepersonligheter föremål för granskning – från såväl konkurrenter som det egna företagets journalister. Hur hanterar medieföretagen den här typen av kriser? Hur mycket påverkas granskningarna av relationer, kåranda och konkurrensförhållandet mellan redaktioner? Och lever mediecheferna som de lär?
Medverkande:
Fredrik Virtanen, journalist och författare (tidigare Aftonbladet)
Jeanette Fors-Andrée, medierådgivare som arbetat med förtroendefrågor. 
Lars Truedson, vd på produktionsbolaget Tredje Statsmakten som bland annat producerar Medierna i P1.
Åsa Linderborg, kulturchef, Aftonbladet
Moderator: Thomas Nilsson, reporter Resumé
Arrangör: Resumé

11:30–12:15 
Är företagen de nya politikerna? 
Näringslivet tar ett allt större ansvar för samhället, i takt med att företag vill få en mer meningsfull roll i människors liv och bidra till en bättre värld ökar också möjligheterna att påverka och förändra. Så håller näringslivet på att bli de nya politikerna? Vad innebär i så fall den utvecklingen?
Medverkande:
Madeleine Bäck, vd Swedish Content, Simon Strand, pr-konsult 500, Patrik Lundberg, planner på Garbergs, Sara Watz, medgrundare och vd för Lynxeye Society, Lotta Onajin, vd Edelman Deportivo
Moderator: Yasmine Winberg, redaktör Resumé Insikt
Arrangör: Resumé

13:00–13:45 
Politiker som influencers – demokratins framtid eller fall? 
Sociala medier är en plattform som får oss väljare att reagera, interagera och engagera. Men vad händer när politiker blir influencers med enorma följarskaror? Kommer höstens valrörelsen flytta, och kanske rent av avgöras, i sociala medier? Är politiker som influencers demokratins framtid eller fall?
Medverkande: 
Sara Skyttedal, kristdemokratiskt kommunalråd
Lorentz Tovatt, riksdagsledamot för Miljöpartiet.
Sophie Hedestad, marknadschef, Meltwater
Brit Stakston, mediestrateg och sociala medier-expert
Moderator: Fredrik Svedjetun, chefredaktör Resumé
Arrangör: Resumé

14:00–14:45 
Digitala jättarna slukar mediemarknaden – vad kan politiken göra?
Svenska mediebranschen har under de senaste tio åren genomgått enorma förändringar, nya digitala aktörer som Google och Facebook har tagit marknadsandelar och tidigare dominerande medieföretag har sett sin affär krympa i en allt hårdnade konkurrens om annonsörernas investeringar i reklam. På en spelplan med lika villkor för alla skulle Google och Facebook få betala närmare en 1 miljard kronor i skatt i Sverige. Så hur kommer det sig att man inte har samma förutsättningar på mediemarknaden och vad gör politikerna åt det? 
Medverkande: 
Magnus Heljeberg, vd JCDecaux, Olof Lavesson, Riksdagsledamot (M), ordförande, Kulturutskottet; Jan Scherman, journalist och före detta mediechef, Morgan Olofsson, Liberalerna, Ida Karkiainen, riksdagsledamot (S).
Moderator: Julia Lundin och Yasmine Winberg, redaktörer Resumé Insikt
Arrangör: Resumé

15:30–16:30
Resumémingel. Slutet event, personlig inbjudan.
Arrangör: Resumé

18:00–18:15
Speakers Corner, kommunikationsmingel
Arrangör: Nowa Kommunikation, Resumé, Novus Opinion, KIMM, Wise Professionals, Sveriges Marknadsförbund

Information

  • Datum: 2 juli - 5 juli 2018
  • Ort: Almedalen


När:
Måndagen den 2 juli till torsdagen den 5 juli kommer Resumé arrangera seminarier på Kronstallgränd 4 i Visby.

Vad:
Söndagen den 1 juli börjar Almedalsveckan 2018 i Visby – en mötesplats för alla från näringslivet och politiken till små särintressen och stora varumärken.

Plats:
Resumés Trädgård, Kronstallgränd 4. 

Målgrupp:
Alla med intresse av att följa och delta i debatten inom kommunikation.

Pris:
Resumés seminarier i Almedalen är öppna för alla och kostnadsfria.

Kontakt:
Josefin Ekman, 0722 38 97 97, josefin.ekman@resume.se

Läs Almedalstidningarna 2016 här

Arrangörer

Vinsponsor: