Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Årets Byrå-bloggen

Pia Grahn är vd på Regi som driver Årets Byrå i samarbete med Resumé. Hon kommer att intervjua byråledare ända fram till galan i februari.


Publicerad 14 November 2019

20 år av Årets Byrå i Sverige – dags för Årets Byrå 2020 ”Hall of Fame”

Farfar. Moonwalk. Bodén & Co. Inserator. Daddy. Lowe Forever. Leo Burnett Action. Maxus. Framfab.

Listan på spännande byrånamn kan göras lång när man tittar på tidigare vinnare och nominerade byråer i Årets Byrå i Sverige. Regi har ju genomfört Årets Byrå -studien nu i 20 års Sverige, en studie där vi ber landets kommunikationsköpare utvärdera sina befintliga byråer.

Årligen utvärderar vi på detta sätt över 150 kommunikationsbyråer, i en studie som bygger på närmare 2500 svar från byråernas kunder. Och detta gäller enbart Sverige. Vi genomför motsvarande studie även i Finland och Norge.

Utifrån dessa studier tar vi även fram en årlig nordisk rapport. Bara under det gångna årets studie utvärderades närmare 300 byråer i Norden av närmare 5 000 marknads-, informationschefer och andra kommunikationsköpare.

Det ger oss en hel del intressanta insikter om skillnader och likheter mellan de nordiska kommunikationsköparna. I den nordiska undersökningen får vi bland annat reda på varför kunder ibland byter ut sin byrå, vad de letar efter när de väljer sina byråer – och vad de vill att deras befintliga byrå ska bli bättre på.

Visste du till exempel att engagemang är det viktigaste kriteriet vid val av byrå i både Sverige och Norge? I Finland är det byråns tidigare kundcase, medan personkemi kommer på en andra plats.

Dessa insikter bygger på en omfattande studie som vi genomför varje år. I Sverige genomför vi Årets Byrå-studien i år för 20de året i rad.

Inför årets prisutdelning, som vi gör ihop med Resumé den 20 februari 2020 på Berns i Stockholm, firar vi 20-års jubileum och därför kommer vi också att utse ett jubileumspris.

Det handlar om ett Årets Byrå ”Hall of Fame” för att hylla de byråer som framgångsrikt har drivit och utvecklat sina byråer under dessa 20 år och som också belönats flest gånger i Årets Byrå-studien.

Och det är synnerligen intressant att bli påmind om många spännande byråer som var med på Årets Byrå-listorna under tidigare år.

Välkända byråer som av olika anledningar inte finns längre. Här är några av dem; Farfar. Bodén & Co. Daddy. Inserator. Lowe Forever. Leo Burnett Action. Maxus. Moonwalk. Framfab.

Det finns även många duktiga byråer som är med i årets studie. Fantastiska byråer som är med i Årets Byrå år efter år, byråer som även fanns med under de första åren då studien drog igång.

Dessa ska vi fylla i februari 2020. Mer om detta inom kort. På återhörande!

Dela blogginlägget:

Årets Byrå 2020 är i gång och för oss på Regi är detta ett speciellt år, då vi firar 20 år med Årets Byrå i Sverige.

Hej igen och välkommen till en härlig, händelserik höst med Årets Byrå 2020. Vi genomför Årets Byrå-studien i Sverige för 20de året som bäst. I Finland pågår Vuoden Toimisto för fjärde året och i Norge kör vi Årets Byrå kör vi snart igång för femte året.

Vår ambition är utvärdera och utveckla kund-och byråsamarbeten genom att identifiera och analysera insikter och trender i kommunikationsbranschen i Sverige och övriga Norden.

För mig är det fjärde året som jag är med och jobbar med denna branschstudie på Regi och vi arbetar ständigt med att utveckla och förbättra studien, frågeområdena, teman, regelverket, kategoriindelningarna och allt annat som är viktiga delar i vår årliga studie.

Årets tema är ”Samarbete och Tillväxt” och det ska bli intressant att se vad kommunikationsköparna har att säga om investeringarna inför kommande år, hur de ser på inhousetrenden och vad de vill köpa mer av från sina byråer.

Förra året utvärderade vi närmare 300 byråer utifrån ca 4500 omdömen och svar från marknads-, informationschefer och andra kommunikationsköpare. Det ger oss värdefulla insikter om hur man kan utveckla dessa samarbeten. Vi får även intressant kunskap om likheter och skillnader mellan de nordiska kommunikationsköparna.

Nytt för Årets Byrå 2020 i Sverige är att vi i samarbete med fackförbundet DIK och Resumé har instiftat en ny utmärkelse, ”Årets Byrå 2020 – Bästa Arbetsgivare”. Bästa Arbetsgivare är en parallell studie inom Årets Byrå 2020, där vi undersöker medarbetarnöjdheten hos Sveriges byråer.

Utmärkelsen, som vi delar ut på Årets Byrå 2020-galan, går till den arbetsgivare inom byråbranschen som gör ett utmärkande arbete för att skapa ett hållbart arbetsliv för sina anställda.

”Årets Byrå 2020 – Bästa Arbetsgivare” har tagits emot väl och vi har fått väldigt positiv respons – drygt 50 byråer har anmält sig. Fantastiskt! Detta kommer vi att skriva mer om i bloggen under kommande månader.

Detta – och vårt 20-års jubileum – ska vi också självfallet lyfta fram på Årets Byrå 2020-galan som vi gör ihop med Resumé den 20.2.2020 på Berns. Ja, det stämmer. Vi flyttar från Münchenbryggeriet till Berns.

Vi återkommer med mer information om detta inom kort.

Men notera redan nu torsdagen den 20.2.2020 för Årets Byrå 2020!

Välkommen med!

Dela blogginlägget:

Igår kväll hyllade vi vinnarna i Årets Byrå 2019. 15 grymma byråer inom respektive kategori, som bevisligen har mycket nöjda kunder, fick ta emot förstapriset på en fullsatt och festlig gala på Münchenbryggeriet.

Personligen är jag både glad och stolt över årets studie, alla vinnarbyråer och galan igår kväll, som leddes av Robert Pihl med bravur och med skön partystämning.

Jag måste också säga ett stort grattis till årets vinnarbyråer, både de som vunnit förut och de som är helt nya på vinnarpallen. Samtliga vinnande byråer har gjort ett fantastiskt arbete. Deras kunder har sagt sitt och bevisligen är de mycket nöjda med samarbetet och byrårelationen.

Jag vet vilket jobb som ligger bakom en förstaplacering – faktiskt bakom alla finalistbyråers prestation – och det är både imponerade och enormt bra jobbat

I år har ju hela 151 byråer deltagit i 15 kategorier i studien. Samtliga dessa har utvärderats av sina kunder, närmare 2500 enskilda bedömningar från marknadschefer och andra kommunikationsköpare har vi samlat in i år.

Det är bara i Sverige. Räknar vi dessutom med Årets Byrå-studien i Finland och Norge, så ingår närmare 300 byråer och 4500 kundomdömen – så denna branschstudie är både omfattande och unik. Och det gör Årets Byrå till den största branschstudien i sitt slag.

I studien utvärderar byråernas största kunder byråerna inom 13 NKI (Nöjd Kund Index)-kriterier, däribland kreativitet, strategisk kompetens, proaktivitet, affärsnytta, digital kompetens och engagemang. Det är få byråer som ligger i topp på samtliga 13 kriterier, alltid finns det en eller två områden som kunderna anser att byrån kan utveckla och förbättra.

Men är du en byrå som är finalist, dvs nominerad, så har du i regel mycket nöjda kunder. Dina kunder ser dig som en partner, de värdesätter samarbetet högt och kunderna har också överlag, gett byrån höga vitsord.

Och att bygga och utveckla goda, långsiktiga relationer mellan uppdragsgivare och byrå är ett långsiktigt arbete som kräver mycket av båda parter. Och de byråer som vann igår, är extra duktiga och kompetenta på detta.

Bland årets vinnare ser vi ett antal byråer som fick kliva upp på vinnarplatsen för första gången som Byn, Populate, The Bond och Awave. Grattis, bra jobbat!

Några byråer som vann förra året, eller som vunnit flera gånger förut, landade i år på en andra placering – otroligt imponerade även det. Här ser vi bland annat Westander, Antrop och BerntzonBylund, som alla även i år har ett väldigt fint resultat och väldigt nöjda kunder.

Men de byråer som kanske imponerar mest i år är de byråer som vann igår kväll och som även vunnit förut – och vissa flera år än så: Tre Kronor Media, Forsman & Bodenfors, New Republic, Ellermore, Doberman, Ciceron Group, Le Pacte och Silver.

Alla kan vinna en gång – men att vinna två eller ännu fler gånger visar på ett synnerligen värdefullt, bra och långsiktigt arbete med sina kunder och deras utmaningar. Ni har gjort ett ypperligt arbete – och det har nu era kunder tackat er för genom att lyfta upp er till en första placering.

Så, ett stort grattis och njut av segern alla ni vinnare i Årets Byrå 2019!

Dela blogginlägget:

Ni som möjligen följer mig i sociala medier har knappast missat att vi i tisdags korade årets vinnare i Vuoden Toimisto 2019, dvs i finska Årets Byrå 2019. Jag har lagt upp både nyheter och bilder från en fullsatt och lyckad galakväll, som vi höll på Amos Rex/Bio Rex mitt i Helsingfors.

Jag måste också uttrycka ett stort grattis till samtliga vinnare, både de som vunnit förut som Agency Leroy (varumärkes- och design) och OIKIO Digital Performance Agency (digital/martech), samt de som är nya på förstaplatsen som TBWA\Helsinki (reklam stor – bilden ovan), Wörks (reklam liten), Carat Finland (media – bilden nedan), OSG Viestintä (pr) och Marketing Clinic (kundinsikt).

Även grattis till Lataamo Group, som är den första vinnaren i vår nya eventbyråkategori.

I år korade vi vinnare i 8 kategorier, varav en är ny, den för eventbyråer. Vi vill ständigt utveckla och förbättra Årets Byrå-projektet så att det blir helt lika i hela Norden. Vissa skillnader finns dock, både i storleken på marknad och hur länge vi har funnits i de olika länderna, så vi förändrar och justerar med omtanke.

Jag har haft glädjen att vara med på vår finska Årets Byråresa från allra första start och det är otroligt glädjande att se hur denna årliga branschstudie och gala har blivit en sådan succé på tre år.

I år deltog rekordmånga byråer dessutom, hela 61 stycken, och kvällens gala var fullsatt med närmare 500 gäster. Vi har alla satt in en hel massa arbete för att komma hit, vi och våra finska partners Alma Media och Norstat Finland, och vi är alla oerhört glada och stolta.

Det som dock gör mig nästan ännu mer stolt är att se hur seriöst byråerna tar på denna studie. De allra flesta har varit med från start, de kommer på seminarier och vill lära sig mer, de beställer sina byråspecifika rapporter och delar den med hela byrån – och de är oerhört engagerade i att ta byrån till nästa nivå ihop med sina kunder.

Att kontinuerligt förbättra och utveckla goda kund-byrå-relationer är ett långsiktigt arbete. Vår branschstudie och de byråspecifika rapporterna ger de deltagande byråerna värdefulla insikter om hur de kan utvecklas vidare i arbetet med de egna kunderna.

I Finland är man också väldigt intresserad av den nordiska jämförelse som vi erbjuder, då vår studie med alla delar, är koordinerad nordiskt och ger en massa olika insikter och jämförelser mellan olika typer av byråer, kategorier även över landsgränserna i Norden.

Vissa saker är lika, i andra parametrar skiljer sig länderna åt. Bland annat detta kommer jag också att prata lite mer om på Münchenbryggeriet i Stockholm redan nästa torsdag, den 21/2 då det är dags för Byrådagen och Årets Byrå 2019-galan i Sverige. Då utser vi årets vinnare i Sverige i 15 olika kategorier. Totalt deltar 151 byråer i Sverige, så intresset är stort!

Och en sista intressant notering har jag ännu från Finland: Några av de riktigt gladaste vinarna i år är nätverksbyråer.

TBWA Finland, som har varit nominerad i alla tre år, knep i år första platsen för de stora reklambyråerna. TBWA i Finland är en av landets största byråer med runt 130 medarbetare och under ledning av vd Sami Tikkanen, strategichefen Marco Mäkinen och Jyrki Poutanen som creative director, har byrån i år gjort ytterligare ett fint lyft och knep därmed första platsen i sin kategori.

Bland mediebyråerna vann Carat Finland i år, även det en nätverksbyrå, som leds av Heidi Björklöf på ett imponerade sätt.

I många år har vi i Sverige hört att ”nätverksbyråerna borde ha en egen kategori, de tävlar på andra premisser än de lokalt ägda”. När jag själv jobbade på McCann och vi inte vann Årets Byrå sa vi ungefär samma sak: en internationellt ägd nätverksbyrå kan inte riktigt välja och utveckla sina kunder på samma sätt som en mindre, partnerägd svensk byrå.

Det finns självfallet en del sanning i detta, nätverksbyråerna ”får” ju en del kunder från sitt nätverk och de styrs på ett lite annat sätt. Men samtidigt tycker jag att detta är en något omodern och allt mer felaktig bild, som man kanske gärna tar till när man inte själv placerar sig bättre i en kundnöjdhetsstudie som Årets Byrå.

För när jag träffar vinnande byråer och deras byråledningar – oavsett ägarstruktur – så slås jag av alltid av att ett framgångsrikt arbete med nöjda kunder och långa samarbeten är resultatet ett gediget och långsiktigt arbete, som ytterst drivs från byråledare och hela byråledningen. Det är en inställning hos hela gänget på byrån, en central och intern kulturell fråga hur man tar hand om sina kunder och sina medarbetare på bästa sätt.

Det ser jag hos byråer i Finland, i Sverige och i Norge, både bland vinnande byråer och bland de nominerade i Årets Byrå. Inte bara de vinnare byråerna, utan även de nominerade, ligger nämligen ofta högt i vårt NöjdKundIndex (NKI) som visar på goda, framgångsrika kund-byrå-samarbeten.

Så ett stort grattis till alla 8 vinnarbyråer i Finland i Vuoden Toimisto 2019!

Och ett stort grattis till er alla nominerade byråer i Årets Byrå 2019 i Sverige. På torsdag ses vi på Byrådagen på Münchenbryggeriet i Stockholm. Samma kväll och på samma ställe hyllar vi årets vinnare i 15 olika kategorier, alltså de byråer som ligger i topp i Sverige i år vad gäller kundnöjdhet, i Årets Byrå 2019.

Välkommen, vi ses där!

Dela blogginlägget:

Om drygt 2 veckor, den 21 februari, koras årets vinnare i Regis branschstudie ”Årets Byrå Sverige 2019”.

Även i år har Regi undersökt en rad frågor om utmaningar och möjligheter och ett hett område enligt kommunikationsköparna är digital kompetens.

När vi frågar kommunikationsköparna om vad de anser byråerna borde utveckla och förbättra inför kommande år, har ”Proaktivitet” legat i topp i många år som det enskilt viktigaste förbättringsområdet.

Förra året skedde dock ett trendbrott, då ”Digital kompetens” seglade upp på första plats på kundernas lista över det viktigaste för landets byråer att bli bättre på.

Detta samtidigt som byråerna själva utvecklas i snabb takt inom detta område och många byråer är synnerligen duktiga på det digitala. När jag har träffat byråer, så har jag kunnat se en viss frustration, både bland byråer och uppdragsgivare, kring området digital kompetens.

Digital kompetens är ett brett, komplext område, som kan betyda olika saker för olika typer av byråer och uppdragsgivare. Definierar man inte vad man menar med digital kompetens tillräckligt väl, så finns det en stor risk för missförstånd och felaktiga förväntningar mellan byrån och uppdragsgivaren.

I Regis studie definieras ”Digital kompetens” såhär: ”Byråns förmåga att hålla sig uppdaterad kring den digitala utvecklingen och förstå kommunikation i digitala kanaler samt tillämpa digitala lösningar på ett optimalt sätt.”

I årets branschstudie, så har vi bett landets uppdragsgivare att specificera vad digital kompetens innebär för just dem i deras relation med sina byråer.

DETTA KÄNNETECKNAR DIGITAL KOMPETENS HOS EN BYRÅ, ENLIGT KUNDERNA:

1. Trendspanar och ligger i framkant
2. Erbjuder bredd och helhetsperspektiv
3. Teknisk förståelse och kompetens
4. Kunskap om målgrupper
5. Strategi och rådgivning

Årets Byrå baseras på samlade omdömen från närmare 2500 kommunikationsköpare som har fått utvärdera sina befintliga byråer.

I årets studie ser vi också att just ”Digital kompetens” är en av de viktigaste anledningarna till val av byrå: hela 23% av kunderna uppger detta som det viktigaste skälet till val av byrå.

Området ligger även på topp 3 bland kundernas förbättringsområden inför nästkommande år, dock ligger det inte längre i topp – och det kanske visar på att utvecklingen går i rätt riktning.

Om Digital kompetens – och mycket mer – kommer vi att prata om den 21 februari, på Byrådagen ihop med Resumé. Andra saker vi har frågat kommunikationsköparna är om de de vill köpa fler tjänster av från sina byråer – och i så fall vilken typ av tjänster.

Så, missa inte Byrådagen den 21/2 på Münchenbryggeriet i Stockholm. Samma kväll och på samma ställe hyllar vi årets vinnare i 15 olika kategorier i Årets Byrå 2019.

Välkommen, vi ses där!

Dela blogginlägget:

God Fortsättning på det nya året – jag hoppas att jul- och nyårsledigheten har varit härlig. På Regi börjar det nu på allvar dra ihop sig inför slutfasen av Årets Byrå 2019.

151 byråer i 15 olika kategorier har utvärderats av sina kunder och kvalificerat sig till årets upplaga av Årets Byrå i Sverige. Bland dessa nominerar vi de byråer som har fått högsta betyg.

Redan nästa vecka, fredagen den 11 januari, kommer vi att offentliggöra årets nominerade byråer i Årets Byrå Sverige. Så håll utkik här på resume.se och på åretsbyrå.se.

Detta är faktiskt redan 19e året som vi genomför bransch- och kundstudien Årets Byrå i Sverige och vi är glada och stolta över det stora intresse som finns bland landets byråer och kommunikationsköpare att delta.

Till grund för årets studie ligger närmare 2 500 enskilda bedömningar från marknadschefer och andra kommunikationsköpare. Studien utvärderar kundnöjdhet, och omfattar allt från kreativitet och strategisk kompetens till proaktivitet, engagemang och digital kompetens och mycket mer.

Det gör Årets Byrå till den största branschstudien i sitt slag och genomförs årligen även i Finland och Norge. Årets Byrå 2019-året inleder vi i Finland, där vi arrangerar årets prisutdelning för ”Vuoden Toimisto 2019” tisdagen den 12 februari. I Norge den 10 april 2019.

I Sverige hyllar vi årets vinnare med prisutdelning och gala torsdagen den 21 februari, på Münchenbryggeriet i Stockholm, ihop med Resumé.

Innan galan arrangerar vi även seminariet ”Byrådagen”, där vi kommer att berätta om del nyheter och spännande insikter från årets branschstudie och från årets byråledarstudie.

Båda kommer att bjuda på en hel del intressanta och värdefulla insikter och trender inför kommande år, bland annat om vad landets kommunikationsköpare ser som de största styrkorna men även utmaningarna i samarbetet med sina byråer.

Vi har också tagit tempen på hur ni ser på behovet av digital kompetens framöver och hur branschglidningen påverkar samarbetet och ifall kommunikationsköparna är intresserade av att bredda samarbetet med sina byråer, och i så fall inom vilka områden.

Bland annat kan vi redan nu se att en majoritet av kunderna, faktiskt hela 58 %, kan tänka sig köpa in fler tjänster från sin byrå. En bra möjlighet till både tillväxt och ett fördjupat samarbete.

Samtidigt ser vi att en del av kunderna inte får möjlighet att utvärdera samarbetet och relationen tillsammans med sin byrå.

Bland annat detta, och mycket mer, kommer vi att berätta mer om på Byrådagen den 21 februari. Missa inte det, här kan du läsa mer: https://www.resume.se/event/aretsbyra/

Och veckan efter galan börjar vi leverera de byråspecifika rapporterna som bygger på kundernas utvärderingar. Dessa rapporter identifierar styrkor och svagheter och inom vilka områden man kan förbättra kundsamarbetet. Har du som är byråledare ännu inte beställt er rapport, så kan kontakta oss för mer information.

Och som sagt, redan nästa vecka offentliggör vi listan på nominerade byråer, dvs de byråer som är i toppen inom respektive kategori och som har chansen att utses till Årets Byrå 2019 den 21 februari.

Välkommen 2019, nu kör vi!

Dela blogginlägget:

Hej och grattis till alla 151 byråer som har kvalificerat sig till årets upplaga av Årets Byrå i Sverige! Totalt handlar det om 151 byråer inom 15 olika kategorier som utvärderats av sina kunder.

Detta är faktiskt redan 19e året som vi genomför bransch- och kundstudien Årets Byrå i Sverige och vi är glada och stolta över det stora intresse som finns bland landets byråer och kommunikationsköpare av att delta.

Till grund för årets studie ligger närmare 2 500 enskilda bedömningar från marknadschefer och andra kommunikationsköpare. Det gör Årets Byrå till den största branschstudien i sitt slag och den genomförs årligen även i Finland och Norge.

Studien utvärderar kundnöjdhet, och omfattar allt från kreativitet och strategisk kompetens till proaktivitet, engagemang och digital kompetens och mycket mer.

Och nu när vi precis har stängt årets studie, så är det 151 byråer som i år har kvalificerat sig till Årets Byrå Sverige 2019. Bland annat måste byrån ha en byråintäkt på minst 7 mkr baserat på senaste bokslutet.

Dessa 151 byråer är fördelade på 15 olika kategorier. Detta är nästan lika många byråer som förra året, då siffran låg på 154 byråer.

Eftersom vår fantastiska kommunikationsbransch och även byråerna ständigt utvecklas, gör även Årets Byrå löpande förändringar och förbättringar. Nytt för Årets Byrå Sverige 2019 är bland annat:

• Antalet digitalbyråer som deltar i Årets Byrå ökar. Vi kommer därför utöka Digital-kategorierna med en ny kategori: Digital 50+ MKR

• I dialog med aktuella byråer så har vi bestämt att inte inkludera kategorin Kommunikationsbyråer 100+ detta år.

• PR-kategorierna kommer delas in i PR 7-15 MKR samt 15+ MKR.

Listan på nominerade byråer offentliggör vi den 11 januari, dvs de byråer som är i toppen inom respektive kategori. Så håll utkik efter nyår!

Och den 21 februari 2019 är det slutligen dags. Då offentliggör vi årets vinnare i Årets Byrå på en gala på Münchenbryggeriet i Stockholm. Galan föregås av ett inspirationsseminarium på temat ”affärsutveckling och tillväxt”, i samarbete med Resumé.

Väl mött då och ett stort grattis till alla byråer!

Här kan du se om din byrå är med i år:

Hela deltagarlistan i Årets Byrå 2019

Dela blogginlägget:

”Våra kunder kräver av oss att vi tänker kanaloberoende – traditionella disciplinindelningen kommer att bli mindre rigid. Vi förväntas kunna mer och göra flera saker.”

Det är en av de anonyma kommentarer vi fick in från en byrå-vd i Byråledarstudien 2017, den årliga studien vi genomför parallellt med Årets Byrå. I den tar vi tempen på vad ni byråledare tycker och tänker inom en rad olika områden, vad gäller samarbetet med era kunder, i arbetet att driva byrån och kommunikationsbranschen i stort.

De senaste åren har vi sett att det finns en allt större behov och önskan att byrån ska kunna erbjuda just bredd i kombination med spetskompetens, och gärna digital spetskompetens – oavsett vilken typ och storlek av byrå man är. Kan byrån bygga upp och förstärka en sådan position kan man stor konkurrensfördel.

Många byråledare ser också detta både som en utmaning och en möjlighet, vilket en annan byråledare har kommenterat så här, i Byråledarstudien 2017:

”Kunderna kräver att vi börjar arbeta i multidisciplinära team och strävar efter nya typer av lösningar.”

Denna vecka går vi ut med vår årliga Byråledarstudie till byråledare i Sverige, Finland och Norge. Det är en parallell studie till Årets Byrå-studien, där era kunder och uppdragsgivare utvärderar ert samarbete, men där de även svarar på en rad frågor om kommunikationsbranschen i stort.

Årets Byrå-studien fokuserar ju på kundnöjdhet, på att utvärdera och utveckla samarbetet mellan kund och byrå. Alla svar är anonyma och årligen samlar vi ihop värdefulla och viktiga insikter som vi sedan berättar om bland annat i olika typer av rapporter och på seminarier.

I Sverige genomför vi nu detta för 19:de året. I Norge för fjärde året och i Finland för tredje året. Sammantaget genomför vi en rätt unik studie, där vi årligen kan hjälpa till med att utvärdera och utveckla befintliga kund-byrå-samarbeten, men även identifiera och analysera insikter och trender i kommunikationsbranschen i Norden.

I år har vi också för första gången någonsin tagit fram vår första nordiska rapport, där vi kan analysera och lyfta fram likheter och skillnader mellan våra nordiska grannländer. Det är möjligt då vi nu har exakt samma frågor i alla länder, samma tema och samma dedikerade team som jobbar med studien i alla länder.

Bara under det gångna årets studie utvärderades cirka 270 byråer av närmare 4.500 marknads- och informationschefer och andra kommunikationsköpare. Det ger oss en hel del intressanta insikter om skillnader och likheter mellan de nordiska kommunikationsköparna.

Och vi vill även veta vad ni byråledare tycker och tänker – it takes two to tango – och ett framgångsrikt samarbete handlar ju om båda parter får komma till tals.

Temat är ”Tillväxt och Affärsutveckling”. Frågorna i de två olika studierna speglar varandra för att möjliggöra jämförelser och ge intressanta, värdefulla insikter. Det handlar om behov, utmaningar och möjligheter ni står inför i era yrkesroller men även om trender i kommunikationsbranschen inför kommande år.

Denna Byråledarstudie genomför vi i år samtidigt i alla tre länder med start denna vecka – och vi hoppas kunna få in en hel del intressanta och värdefulla insikter som vi sedan gärna delar med oss av.

För två år sedan svarade de svenska byråledarna bland annat så här:

7 av 10 byråledare uppger att de upplever ökad konkurrens från andra typer av konsultföretag.

Och vidare:

9 av 10 byråledare upplever att byråer inom angränsande discipliner ”inkräktar på deras domäner”.

Då uppgav man att det är främst dessa byråer som konkurrerade om uppdrag:
PR-byråer 61%
Reklambyråer 49%
Contentbyråer 46%
Digitalbyråer 39%
Mediebyråer 39%

En byråledare kommenterade detta såhär:
”Vi kommer att behöva ha ett bredare spektra av kompetenser för att kunna hjälpa våra kunder. ”Hybridbyrån” kommer att bli mer vanlig.”

Nu när årets Byråledarstudie kör igång ser vi med spänning fram emot era svar och de insikter vi kommer att kunna få från er byråledare i Sverige, Finland och Norge.

Självfallet svarar ni anonymt på denna enkät – av erfarenhet vet vi att detta är extra viktigt för att få så bra och ärliga svar som möjligt.

Välkommen med!

Dela blogginlägget:

Publicerad 25 Oktober 2018

More Biz vs New Biz?

När jag jobbade på byrå (McCann, H+K Strategies bland annat) var pitchandet något av det roligaste jag visste. Få saker får en byrå att bubbla av energi och kämparanda som när man arbetar ihop inför en stor pitchpresentation – allt fokus går till att vinna den nya kunden.

Jag har jobbat på byrå i närmare 10 år och framför allt som säljande vd har tillväxt och nykundsbearbetning varit en central del. På McCann var detta mitt huvudsakliga jobb under några år, då jag var Nordisk Growth Director. Och jag vet vad en stor ny kundvinst kan innebära för en byrå – i glädje, stolthet och i rena pengar och tillväxt.

Men jag vet också hur mycket tid nya pitcher tar. Hur mycket gratisjobb man måste leverera och hur befintliga kunder allt för ofta blir nedprioriterade på bekostnad av jakten på nya.

Detta är många byråers stora dilemma. Att behålla, ta hand om och utveckla de befintliga kunduppdragen. Och samtidigt ständigt arbeta med att få in nya.

Därför skulle jag vilja ta tillfället i akt och slå ett slag för more biz, istället för new biz. Det är en smart och mer konstruktiv väg till tillväxt och affärsutveckling för din byrå.

”Gräv där du står” och jobba nära din kund för att se hur du kan hjälpa och utveckla din befintliga uppdragsgivares affär, istället för att ständigt jaga helt nya.

Enligt Årets Byrå-studien är detta ett område med stor potential. För två år sedan frågade vi landets kommunikationsköpare om de var intresserade att köpa fler tjänster från sin befintliga byrå.

Och hela 68% svarade ja!

Kunder som svarar på det sättet är mycket nöjda med sina byråer!

Men varför köper inte dessa kunder redan fler tjänster från sin byrå? Uppenbarligen vill de köpa mer – men har byrån missat dessa signaler? Har man inte ens pratat om detta?

Här verkar det finnas ett glapp – ett kommunikationsglapp kanske – mellan kunder och byråer.

Byrån kanske inte vill vara ”för säljig” medan kunden kanske inte vet exakt vad byrån kan erbjuda utöver det man redan gör ihop. Reklambyrån kanske kan erbjuda PR-tjänster, eventbyrån reklam, contentbyrån varumärkesutveckling och designbyrån innehåll till sociala medier.

Här missar man helt klart möjligheter till nya uppdrag och ett utökat samarbete. Men kanske är det helt nya pitcher som stjäl byråns tid och fokus.

Så, för att fokusera lite extra på tillväxt och affärsutveckling, så har vi valt detta som tema i årets studie för Årets Byrå 2019.

Vi frågar er kommunikationsköpare ifall ni skulle vara intresserade av att köpa fler tjänster från er befintliga byrå. Och om ni svarar ja på den frågan, ber vi er att specificera vilken typ av tjänster ni har behov av.

Vi kommer även att be er kommunikationsköpare förtydliga vad ni menar när ni säger att ni efterfrågar högre digital kompetens hos era byråer. För just digital kompetens är ett stort och ganska komplicerat område och då vinner både kund och byrå på en ökad tydlighet kring detta.

Vi hoppas att detta ska hjälpa till att utveckla och fördjupa er redan goda relation och leda till ett breddat samarbete.

More biz istället för new biz, alltså.

Dela blogginlägget:

”Hur utvecklar man ett givande byrå- och kundsamarbete?” Det var temat för morgonens frukostseminarium, som Sveriges Annonsörer bjöd in till idag ihop med oss på Regi och Komm.

Seminariet inleddes med att jag berättade om insikter från Årets Byrå-studien, om vilka områden som utvecklas väl i samarbetet mellan kund och byrå och var utmaningarna ligger. Bland annat berättade jag om att vi har identifierat vissa nyckelfaktorer som är centrala för ett långt och framgångsrikt samarbete.

När det gäller kundnöjdhet går utvecklingen åt rätt håll. Landets kommunikationsköpare är allt mer nöjda med sina byråer. Det visar Nöjd Kund Index (NKI) i Årets Byrå-studien tydligt, där landets byråer får allt bättre omdömen från sina kunder.

Proaktivitet, kreativitet, strategisk kompetens och affärsnytta alla är kompetensområden där kundnöjdheten ökar. Samtidigt minskar bytesbenägenheten bland landets kommunikationsköpare. När vi frågar kunderna ”Har du under det senaste året funderat på att byta ut din byrå” så svarar 14% av kunderna ja på den frågan. Bara förra året var den siffran 18% och 2016 var den 20%.

Men vi har också identifierat att det finns ett kompetensområde, som kunderna anser behöver förbättras hos de flesta byråerna – digital kompetens.

Vi ser också andra utmaningar som påverkar samarbetet mellan byrå och kund. Ett exempel på det är att inhousebyråerna växer sig allt större och starkare och att nya aktörer som de stora konsultjättarna blir en allt viktigare aktör.

Jag avslutade min del av seminariet med att sammanfatta det vi på Regi menar är byråernas allra största utmaning de kommande åren är den digitala transformationen, den påverkar allt och alla – och största grad samarbetet mellan byrå och kund. Det är också ett område som vi kommer att fördjupa oss i ytterligare i Årets Byrå-studien.

Max Apéria, byråvalskonsult på Sveriges Annonsörer, berättade sedan om en del av sina erfarenheter kring byråval och framgångsrika samarbeten. Max och jag är rörande överens i många frågor och har båda sysslat med detta i många år. Det är inte bara vad byrån kan som är avgörande, utan också hur byrån agerar och hur byrån är. Ett framgångsrikt kund-byrå-samarbete är en relation man behöver vårda.

Max sammanfattade klokt några hållpunkter, som är viktiga egenskaper i ett givande samarbete:
– Partnerskap
– Engagemang
– Öppenhet
– Affärsdrivande
– Mål & Mätning

Sedan tog en paneldebatt vid, där Silla Levin, vd Forsman & Bodenfors, David Orlic, vice vd på Prime och ordförande i Komm, representerade byråsidan och Thomas Gibson, kommunikationsdirektör på Stockholm Exergi representerade kundsidan.

Många kloka tankar och åsikter kom fram under diskussionen, bland annat sa Thomas Gibson att man som kund idag behöver bli en slags generalist i sin egen organisation eftersom varumärkes- och kommunikationsfrågorna genomsyrar och påverkar så många olika delar av ett företag idag.

Silla Levin betonade också detta – att vara generalist eller specialist – är en av de stora utmaningarna även på byråsidan. Som byrå vill man kunna hjälpa en kund med alla olika delar och då måste man bredda sin verksamhet, samtidigt som man måste kunna ha specialistkunskap inom en rad olika områden i sin verksamhet och med det tillkommer en del nya utmaningar.

En sak verkade alla eniga om – ansvaret för ett bra och givande samarbete mellan kund och byrå ligger på båda parter. Men problem tenderar ändå att uppkomma, och där har David Orlic ett mycket bra råd:

”Ta de jobbiga samtalen tidigt. Det gäller i alla relationer, även med kunderna.”

Dela blogginlägget:

Hej igen och välkommen till en härlig, händelserik höst då även Årets Byrå 2019 kör igång på allvar.

För mig är det tredje året som jag är med och jobbar med denna branschstudie, som nu även finns i Norge och Finland. Vi arbetar ständigt med att utveckla och förbättra både regelverket, frågeområdena, teman, kategoriindelningarna och allt annat som är viktiga delar för att vi ska kunna spegla branschen på ett bra sätt.

I år har vi också för första gången någonsin tagit fram vår första nordiska rapport, där vi kan analysera och lyfta fram likheter och skillnader mellan våra nordiska grannländer. Det är möjligt då vi nu har exakt samma frågor i alla länder, samma tema och samma dedikerade team som jobbar med studien i alla länder.

I 2018-års studie utvärderades cirka 270 byråer av närmare 5 000 kommunikationsköpare. Det ger oss en hel del intressanta insikter om skillnader och likheter mellan de nordiska kommunikationsköparna.

I den nordiska undersökningen har vi bland annat har vi fått reda på varför kunder ibland byter ut sin byrå, vad de letar efter när de väljer sina byråer – och vad de vill att deras befintliga byrå ska bli bättre på.

Visste du till exempel att engagemang är det viktigaste kriteriet vid val av byrå i både Sverige och Norge. I Finland är det personkemi. En slutsats man kan dra av det är att det snarare är byråns personlighet och sätt att agera, än faktisk kompetens inom ett specifikt område, som är avgörande vid byråval i alla tre länder.

Behovet av ökad digital kompetens är stort över gränserna. Det ligger högt på listan över vad kunderna vill att deras byråer ska förbättra i alla länder. Men vi har också insett att begreppet ”digital kompetens” är så pass brett, att byråer och kommunikationsköpare allt för ofta pratar förbi varandra.

Därför har vi i årets studie – som för övrigt kör igång nästa vecka både i Sverige och Finland – tagit fram ett antal fördjupande frågor just kring ”digital kompetens”. Där ber vi kommunikationsköparna förtydliga vad just de menar med digital kompetens och mer exakt beskriva vad de önskar se mera av hos sina byråer.

Vi tror att detta kommer att ge en massa intressanta insikter för hela vår bransch, men också för alla deltagande byråer som får se vad deras kunder har behov av inför kommande år. Vi tror att dessa frågor kommer att skapa möjlighet, för deltagande byråer, att lättare förstå vad uppdragsgivaren menar är digital kompetens.

Vi har även tre andra nyheter för årets studie:

”Tillväxt och affärsutveckling” är temat för årets studie. Där vi ska titta närmare på möjligheter till tillväxt och breddat samarbete med befintliga uppdragsgivare. Vi kommer även, som sagt, att be kommunikationsköparna förtydliga vad de menar när de säger att de efterfrågar högre digital kompetens hos sina byråer.

Förbättrat regelverk: En viktig faktor för att vi ska kunna utveckla studien och förvalta dess värde är att de deltagande byråerna följer de uppsatta reglerna. I år har Regi utvecklat regelverket ytterligare inte minst med tanke på GDPR. Norstat är dessutom vår undersökningspartner i samtliga länder, vilket säkerställer metodiken för intervjuandet per telefon.

Fortsatt nordisk samordning: Vi fortsätter vårt arbete för att synkronisera Årets Byrå i de nordiska länderna, både vad gäller frågor, men även tema och rapporter.

Vi är ständigt ute i olika forum och berättar om nya spännande insikter från Årets Byrå och om hur man kan förbättra relationen mellan byråer och kommunikationsköpare.

Redan om några veckor, den 4 oktober, håller vi ett seminarium på detta tema hos Sveriges Annonsörer i Stockholm, ihop med KOMM, där vi kommer att diskutera detta ytterligare.

Så varmt välkomna till ett nytt år med Årets Byrå. Nu kör vi!

PS. Och som sagt: Nästa vecka kör själva undersökningen igång. Men det finns fortfarande möjlighet för intresserade byråer att delta.

Dela blogginlägget:

Imorgon är det äntligen dags att offentliggöra vinnarna i Årets Byrå Sverige 2018, där landets kommunikationsköpare har fått svara på en rad olika frågor om deras befintliga byråer. Totalt ingår 154 byråer i årets omgång av Årets Byrå.

Många tror att Årets Byrå är ytterligare en ”reklamtävling”. Visst, vi korar årets vinnande byråer dvs de byråer som har de nöjdaste kunderna. Men Årets Byrå är så mycket mer än så.

Jag brukar säga att Årets Byrå är som ett kinderägg. Och ja, en viktig och självklar del är själva tävlingsdelen där vi korar årets vinnande byråer.

Resultatet i tävlingsdelen baseras på att landets kommunikationsköpare utvärderat sina befintliga byråer utifrån ett antal givna kriterier. Utifrån detta material korar vi sedan de byråer som sammantaget har de mest nöjda kunderna.

I år handlar det om byråer inom 15 olika kategorier som imorgon kväll kommer att stå som vinnare på scenen på Münchenbryggeriet.

Men kinderägget innefattar också en branschstudie som lyfter fram och belyser ett antal intressanta områden som vi väljer att årligen ta tempen på.

Här ingår frågor kring bytesbenägenhet, byråernas styrkor och utvecklingsområden, digitaliseringens framfart, de viktigaste utmaningarna inför kommande år och en rad andra centrala frågor för vår bransch.

I detta material upptäcker vi varje år en massa matnyttig information och kunskap, som många av byråerna och kommunikationsköparna sedan kan få ta del av. Imorgon, på ”Framtidens Byrå” – seminariet som Resumé och vi gör ihop – kommer jag att berätta om en del av dessa insikter från årets studie.

Den sista och kanske viktigaste delen av Årets Byrå är alla de byråspecifika rapporter som byråerna får ta del av efter att vinnarna har offentliggjorts. I denna rapport får varje byrå en årlig rapport på vad just deras kunder tycker om samarbetet i stort och om dem som byråpartner. Byråns kunder berättar om styrkor och utvecklingsområden och om utmaningarna framöver.

Rapporten blir därmed en årlig temperaturmätare för byrån att ta del av och jobba med, både internt och med sina kunder. Jag har själv, som byråledare, använt mig av denna rapport och vet vilket värdefullt verktyg det kan vara.

Kinderägget Årets Byrå är ju dessutom nordiskt. För snart två veckor sedan korade vi årets vinnare i Årets Byrå Finland 2018 (Vuoden Toimisto 2018), där 56 byråer ingick. Ungefär lika många byråer – möjligen några fler – ingår i Årets Byrå Norge 2018, som vi arbetar med som bäst. Det är tredje året som vi genomför studien i Norge och prisgalan är den 8 maj i år.

I Sverige har vi totalt 154 byråer som har kvalificerat sig i år. Det innebär att vår studie – bara i år – totalt innefattar ca 270 byråer och ca 4500 bedömningar från kommunikationsköpare. Det gör vår studie unik, inget motsvarande görs i Norden.

I Sverige har vi genomfört Årets Byrå-studien i 18 år och många byråer har varit med nästan lika länge. Vissa ända från starten för 18 år sedan.

Flera av vinnarna genom tiderna har lyckats att vinna två tre gånger under dessa 18 år men det finns också ett antal byråer – en handfull – som faktiskt har vunnit ännu fler gånger. För arbetar man aktivt med studien, så blir man ständigt bättre på att ta hand om sina kundrelationer, och utan att nämna något om vinnarna imorgon, så är det redan nu intressant att se vilka byråer som hittills har vunnit flest gånger.

Vi har nämligen en sk Årets Byrå Marathonlista med byråer som vunnit flest gånger i Sverige sedan starten 2000.

Och hittills är det 3 byråer som alla har vunnit sin kategori flest gånger – hela sju gånger var.

Det är Åkestam Holst i den stora reklambyråkategorin, Maxus bland mediebyråerna och Gullers Grupp i den stora pr-byråkateorin.

I år är både Gullers och Åkestam Holst åter nominerade, i år i kategorin kommunikationsbyråer 100+ och har därmed chansen att ta hem segern en åttonde gång.

Det finns dessutom två byråer som har vunnit 6 gånger var. Boden & Co i event/brand experience-kategorin och Westander i pr-byråkategorin. Chiffer och Forsman & Bodenfors har bägge vunnit sin kategori fem år vardera. Både Westander och Forsman & Bodenfors är nominerade även i år.

Det visar att det visserligen händer en hel del i vår härliga byråbransch, men vissa byråer ligger ständigt i topp.

Det ska bli en intressant och rolig kväll imorgon på Münchenbryggeriet, jag hoppas att vi ses där!

Dela blogginlägget:


Grattis Miska Rajasuo, vd för Bob The Robot i Helsingfors. Ni vann kategorin ”Stora Reklambyråer” i torsdags vid Vuoden Toimisto 2018-galan i Helsingfors, det vill säga den finska versionen av Årets Byrå. Hur gick det till?

– Tack! Vi är väldigt glada och stolta! Vi har varit så nervösa och spända. Vi har ett bra år bakom oss. Vi har vuxit väldigt mycket under det gångna året och har fått nya kunder. Alla som driver en byrå vet att i ett så expansivt skede är det ingen självklarhet att lyckas behålla och utveckla byråns kultur, kvaliteten på byråns jobb, nöjdheten bland de egna medarbetarna och bland kunderna.

– Så att vi vann i Vuoden Toimisto 2018 betyder alldeles enormt mycket för oss. Detta är inte bara en belöning för ett team, utan varje enskild medarbetare på byrån har varit delaktigt i att bygga en vinnande kundupplevelse.

Årets Byrå Finland har nu hållits för andra året i rad – och ni vann er kategori även förra året. Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er?

– Att vi vann vår kategori förra året och även i år är ett bevis på att förra årets vinst inte bara var en tillfällig höjdpunkt just då. Vi har lyckats bygga en unik kultur och ett unikt koncept. Och samtidigt har vi lyckats behålla och rekrytera de bästa människorna, som är engagerade och ambitiösa.

– För mig personligen betyder det att jag ödmjukt och tacksamt fortsätter att ta hand om denna familj och vår öppna och jämställda kultur. Vi kommer aldrig att tro att vi nu är tillräckligt bra. Redan dagen efter galan förra veckan, satte vi oss i skolbänken med Hyper Island för deras Master Class-utbildning. Hela gänget!

Har ni ett hemligt recept?

– Det är inte hemligt och det är barnsligt enkelt: om du vill vara bäst, så måste du hitta de bästa människorna och ta väl hand om dem. De vill ha en miljö där de kan få möjlighet att förverkliga sina drömmar och ambitioner, där de ka få utvecklas och växa. Att vara konsekvent och rättvis tycker jag är oerhört viktigt när man leder en byrå.

Hur involverad är resten av byrån i detta arbete? Hur involverade är kunderna?

– En av våra viktigaste värderingar som byrå är att vi är en familj. I vår familj ingår både ”Bob-gänget” och kunderna. Detta synsätt tvingar oss till ärlighet och transparens och till att våga lyfta upp även jobbiga saker. Vi är starkt engagerade i våra kunders framgång och det uppskattar de. Det innebär samtidigt att våra kunder kräver mycket av oss.

Du och representanter för alla sju finska vinnande byråer kommer till Årets Byrå-galan i Stockholm nästa vecka, den 21/2. Har du koll på byråerna i Sverige?

– Ja, självfallet följer vi många svenska byråers framfart och aktiviteter. Den svenska marknaden och de svenska byråernas utveckling ligger före oss i Finland. Jag vet också att Årets Byrå har en betydligt längre historia i Sverige än i Finland och att studien värderas högt. Det ska bli roligt att få vara med på galan nästa vecka i Stockholm, känna av stämningen och få tillfälle att prata med svenska kollegor.

Årets Byrå-studien fokuserar ju på kundnöjdhet. Har du några enkla tips på hur man kan förbättra relationen till sina kunder?

– Vi värderar våra kunder väldigt högt och därmed värderar vi också vårt eget kunnande högt. Det betyder inte att vi är överlägsna och kaxiga. Snarare är vi ärliga och ifrågasätter och utmanar varandra ständigt för att åstadkomma bättre resultat ihop med våra kunder.

Tack Miska!

– Tack Pia!

Dela blogginlägget:

Grattis Mårten Boman, vd för Winston, ni vann Årets Byrå-kategorin ”Digitalbyråer, byråintäkt 7-25 mkr” vid galan förra året. Hur gick det till?

– Våra kunder gillar oss, helt enkelt. Så jag får väl svara att det beror på att vi har rätt kunder – och rätt medarbetare såklart. Som vanligt har de levt upp till kundernas förväntningar och lite till.

Ni har deltagit i Årets Byrå i flera år, och även i år är ni nominerad. Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?

– Stolthet förstås, över att kunderna tycker så bra om oss. Och så är det kul att få bekräftat att vi håller hög kvalitet och gör ett bra jobb. De fina betygen leder dessutom till fler kundförfrågningar samtidigt som vi får ännu lättare att rekrytera kompetenta medarbetare.

Har ni ett hemligt recept?

– Börja jobba hos oss så får du se… Det är inga hemligheter annat än att relationen alltid kommer först, både internt hos oss och med kunderna. Vi kommer fram till resultaten tillsammans med kunderna, inte hemma på kammaren. En annan viktig ingrediens är att vi löpande följer upp arbetet i dialog med kunden – hur går det? Finns det något att förbättra?

Hur involverad är resten av byrån i detta arbete? Hur involverade är kunderna?

– Jag skulle vilja påstå att medarbetarna och kunderna faktiskt är lika delaktiga. De är deras förtjänst att vi har fått den här utmärkelsen. Vi och våra kunder kan närmast beskrivas som en gemensam projektgrupp, som jobbar tillsammans för att hela tiden bli mätbart bättre.

Årets Byrå-studien fokuserar ju på kundnöjdhet. Har du några enkla tips på hur man kan förbättra relationen till sina kunder?

– Genom att vara transparent, lyhörd och ödmjuk. Och våga föra en rak och prestigelös dialog, vilket innefattar att även kunna säga ifrån när det behövs för att resultatet ska bli bra. Det är så du bygger en långsiktig relation, och vi har många sådana.

Tack Mårten!

– Tack själv, kul att vara med

Dela blogginlägget:

Grattis Peter Jansson Ling, vd för Ord & Bild, ni vann Årets Byrå-kategorin ”Reklambyråer, byråintäkt 15-25 mkr” vid galan 2017. Hur gick det till?

– Tack Pia! Tydligen var våra uppdragsgivare nöjda med vårt jobb. Vi har varit med i toppen i så många år men aldrig vunnit så vi hade ingen förväntan. Men desto roligare att äntligen vinna.

Ni har deltagit i Årets Byrå i många år, och även i år är ni nominerade. Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?

– Vi har vårt varumärkeslöfte – resultat tillsammans, och vårt mål målat på väggen på byrån sedan många år. Målet är ”De mest nöjda kunderna” och det är Regis NKI vi använder oss av som måttstock. Vi har legat på topplistan under alla år men det är förstås ett extra kul kvitto som gör oss stolta när vi uppnår målet.

– Det första som brukar hända när man får utmärkelser och positiv uppmärksamhet är att vi får fler jobbansökningar och på lite längre sikt brukar vi få fler förfrågningar och inbjudningar från kunder. Och inte minst är just utmärkelsen Årets byrå en trovärdighetsfråga för våra strategiska analyser och kreativa lösningar. 

Har ni ett hemligt recept?

– Ja jättehemligt.
 
Hur involverad är resten av byrån i detta arbete? Och kunderna?

– Det ska de egentligen svara på själva men jag tror och hoppas att de känner sig väl involverade i det. Med kunderna pratar vi inte om det på det sättet. Där handlar det om att göra resultat tillsammans i projekten och hur man gör det. 
 
Årets Byrå-studien fokuserar ju på kundnöjdhet. Har du några enkla tips på hur man kan förbättra relationen till sina kunder?

– Du får några floskler – ärlighet, prestigelöshet (så gott det går) och jobba tillsammans.

Tack Peter!

Dela blogginlägget:

Grattis Silla Levin, vd för Forsman & Bodenfors, ni vann den nya Årets Byrå-kategorin ”Stor Kommunikationsbyrå, byråintäkt +100Mkr” vid galan 2017. Hur gick det till?

– Tack! Forsman & Bodenfors tillhör några av de få byråer som har vuxit sig stora i Sverige, vilket är resultatet av ett gediget kreativt arbete och långsiktigt byråledarskap. Men framförallt är det ett resultat av oerhört modiga och duktiga uppdragsgivare som genererar goda och långsiktiga relationer.

Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?

– Det är såklart oerhört roligt! Men i vardagen gäller det att ha fokus på våra kunders utmaningar. Jag vill att vi alltid ska tänka på hur vi kan åstadkomma något nytt och annorlunda, och verkligen göra skillnad genom kommunikationen vi gör. Men ibland kommer de här tävlingarna som påminner om hur vi står oss i konkurrensen och det är ju såklart en glad belöning och ett bevis på att vi gör rätt.

Vad är ert hemliga recept?

– Att alltid ha fokus på vår uppgift, vilket är att lösa våra kunders problem genom kreativ kommunikation. Sedan är vår kultur och vårt arbetssätt oerhört viktiga. De tillsammans skapar en enorm trygghet och styrka, vilket är bra förutsättningar för att kunna prestera på högsta nivå.

Det har hänt en hel del på F&B, ni har vuxit, blivit uppköpta och du är ny som vd. Berätta lite om F&B idag och vilka dina största utmaningar är just nu?

– Det är en spännande tid nu. Det händer så enormt mycket i vår bransch. Att hålla sig uppdaterad kompetensmässigt och hela tiden kunna visa vägen för vad en kommunikationsbyrå kan erbjuda är en svår men rolig utmaning. Att vi nu dessutom jobbar både med svenska och internationella uppdrag är något vi drömt om länge. Det är fantastiskt kul, men kräver också sin insats.

Ni tävlar mycket, både i Sverige och internationellt. Även i Årets Byrå har ni deltagit i alla år. Varför då?

– Vårt huvudsakliga jobb utförs i vardagsarbetet men beroende på vad som producerats under året, får tävlingarna lov att påminna om hur man står sig i konkurrensen, vilket vi tror är en lärorik del i vårt arbete.

Hur involverad är resten av byrån i detta arbete? Och kunderna?

– På ett företag som Forsman & Bodenfors, som har ett så stort kollektivt ansvar, så är vi många som deltar i arbetet kring tävlingar. Och givetvis är detta, precis som övrigt arbete något som kund har stor del i.

Årets Byrå-studien fokuserar ju på kundnöjdhet. Har du några enkla tips på hur man kan förbättra relationen till sina kunder?

– Det gäller att hela tiden fortsätta anstränga sig! Att vara dedikerad uppgiften på ett ärligt sätt. Och framförallt, att på riktigt göra jobbet tillsammans med kunden.

Tack Silla!

Dela blogginlägget:

Grattis Olle Schubert, vd för New Republic, ni vann Årets Byrå-kategorin ”PR-byråer, byråintäkt 15-25 mkr” vid galan 2017. Hur gick det till?

– Tack! Eftersom utmärkelsen bygger på kundomdömen så vågar jag mig på tolkningen att vi har bra förståelse för vad våra uppdragsgivare behöver och förmågan att leverera med kvalitet i tid.

Ni har deltagit i Årets Byrå i flera år, och även i år är ni nominerade. Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?

– Vi deltog 2016 och 2017, första gången fick vi nöja oss med en andra plats. Självklart blev vinsten en härlig bekräftelse på att våra arbetsmetoder fungerar.”

– Samtidigt är vi ödmjuka. I den rapport som summerar resultaten finns mycket intressant att läsa, bland annat att flera byråer i vår kategori har mycket fina kundomdömen. Det är också viktigt att komma ihåg att begreppet ”pr” täcker in vitt skilda verksamheter. Vår tyngdpunkt ligger på public affairs, det vill säga opinionsbildning och politisk påverkan.

Har ni ett hemligt recept?

– En av våra bärande idéer är att den som vill bidra till samhällsutvecklingen vinner på transparens, så ett hemligt recept vore att förneka vårt eget DNA. Vår erfarenhet är att man blir både smartare och visare genom att låta sina ståndpunkter granskas och kritiseras. Vi försöker leva som vi lär på den punkten och bygga ett ideologiskt heterogent team, där man är frikostig med att dela med sig av tankar och synpunkter till varandra. Det vitaliserar vårt interna flöde av idéer och leder till bättre rådgivning.

Hur involverad är resten av byrån i detta arbete?

– Mycket. New Republics affärsidé är inte att erbjuda individuella kontakter med en konsult som gör sin grej. Först när vi gemensamt drar åt samma håll blir ett plus ett mer än två. Vi är alltid redo att erbjuda varje uppdragsgivare vår samlade kapacitet och kompetens.

Hur involverade är kunderna?

– De är i högsta grad involverade, vi är ofta rådgivare och blåslampa på ledningsnivå, vilket förutsätter samspel och ömsesidigt förtroende.

Årets Byrå-studien fokuserar på kundnöjdhet. Har du några enkla tips på hur man med kan förbättra relationen till sina kunder?

– Vi arbetar med att sätta oss in i uppdragsgivarnas ofta komplexa problem, för att därefter hitta effektiva lösningar. Några enkla vägar dit tror jag inte finns, det är hårt och strukturerat arbete som gäller. Ska jag ändå försöka ge ett enkelt tips så är det att inte slarva med utvärderingar och uppföljningar av genomförda uppdrag.

Okej. Om råden inte måste vara enkla – hur kan man förbättra relationen till sina kunder?

– Då återkommer jag till att rekrytera rätt team. Vi behöver lagspelare som gärna kavlar upp ärmarna och jobbar stenhårt för varandra när det behövs. Vi behöver expertis inom sakområden, plus förmågan att snabbt sätta sig in i andras perspektiv, vilket kan vara nog så krävande för den som är skolad i ett politiskt parti, en ledarredaktion eller annan miljö där vissa utgångspunkter ofta tas för givna.

– Parallellt med det behöver vi bygga en positiv företagsanda som ger rätt mix av ödmjukhet, självförtroende och integritet. Den som anlitar oss har rätt att förvänta sig kompetens och perspektiv utöver det man redan har internt. Vi ska våga ge uppdragsgivarna våra bästa råd, även när de egentligen vill höra något annat.

Tack Olle!

Dela blogginlägget:

Grattis Carolina Gahns, vd för Knut Kommunikation, ni vann Årets Byrå-kategorin ”Brand Experience, byråer 7-25 mkr” vid galan 2017. Hur gick det till?
– Vi fick silver 2016 och vann 2017 så visst är det ett kvitto på att våra kunder upplever att vi gör ett bra jobb och det är vi väldigt stolta och glada över. Vi ser det som ett långsiktigt resultat av vad vi levererat under våra 13 år som byrå.

Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?
– Den betyder jättemycket för oss, framförallt internt, när det gäller en stolthet för vad vi gör. Men samtidigt är det inget vi tänker på så mycket i vårt dagliga jobb. Däremot pratar vi ofta om hur vi behåller vår position och blir bättre. Att aldrig bli ”nöjd och mätt” utan att alltid försöka leverera bättre än tidigare. Vi märker tydligt att vinsten i Årets Byrå attraherar bra kompetent personal till oss samt att vi självklart märker att våra kunder är glada och stolta för vårt samarbete.

Har ni ett hemligt recept?
– Kanske inte något hemligt recept men Knuts tanke har alltid varit att vara stolta specialister, vi är tydliga med vad vi är och gör och det verkar kunderna uppskatta. Ingen kan, eller ska kunna, allt men vi är proffs på Brand Experience och det genomsyrar verksamheten.

– Vi jobbar istället dagligen med specialister inom andra områden, dessa samarbeten höjer verkligen resultaten för våra kunders kampanjer. Så med detta sagt är stolthet för vår eget medie, lyhördhet och respekt för andras kompetens en del av receptet.

Hur involverad är resten av byrån i detta arbete? Och kunderna?
– Det här om något är ett pris till alla på Knut och framförallt ett resultat om vad kunderna tycker om oss och vårt jobb. Årets Byrå är ett bra och effektivt sätt att starta en kommunikation med kunderna om hur vi uppfyller deras mål och önskningar om samarbete.

Årets Byrå-studien fokuserar ju på kundnöjdhet. Har du några enkla tips på hur man kan förbättra relationen till sina kunder?
– Engagemang är nyckeln. Krångla inte till det, lyssna och förstå kundens affär samt framförallt förstå vikten av att alltid leverera i produktionen.
– Sedan ska man inte glömma att vinna priser för enstaka kampanjer eller att bli Årets Byrå är ett jättebra sätt att förbättra relationen med våra kunder.

Tack Carolina!

Dela blogginlägget:

Grattis Simon Kamras, vd för Super Tuesday, som vann Årets Byrå-kategorin ”Varumärkes- & Designbyråer, byråintäkt 7-25 mkr” vid galan tidigare i år. Hur gick det till?
– Ja, det kan man fråga sig. Vi har funnits sen 2012. Att fem år senare vinna pris som Årets Byrå kändes stort på riktigt! Extra roligt att det är ett pris som verkligen belönar alla som jobbar här på Super Tuesday och inte bara en enskild arbetsgrupp.

Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?
– I vardagen betyder det inte så mycket. Då har vi fokus på annat. Däremot så blev det ett tydligt bevis på att det finns en hel del saker som vi som byrå gör rätt.

– Jag har jobbat på både andra reklambyråer, designbyråer och på kundsidan. Det är tydligt att det håller på att bli ett skifte i branschen där de frågor som vi designbyråer driver har fått en helt annan prioritet bland våra uppdragsgivare. Genom priset som Årets Byrå har vi tydligt märkt att vi hamnat högre upp på listan kring byråer som kunderna vill träffa och eventuellt börja arbeta med.

Ni har förmodligen ett hemligt recept, kan du berätta?
– Nej, hemliga recept tror vi inte särskilt mycket på. Snarare är nog vår framgång en blandning av en hel del olika faktorer.

– En del är att vi är tydliga med vad vi är: En strategisk designbyrå. Det finns en sjukdom i vår bransch att man ska vara något annat än vad man faktiskt är. Designbyråer vill kalla sig varumärkesbyråer. Varumärkesbyråer ska vara innovationsbyråer osv. Någon borde hitta ett vaccin mot det där.

– En annan del är vår bakgrund. Många på Super Tuesday har tidigare arbetat på stora nätverksbyråer, där vi alla lärde oss att hantera globala kunder. På Super Tuesday kunde vi sen skala bort de delar som vi inte tyckte adderade något värde. Våra egna processer har varit väldigt viktiga för oss. Bortsett från det skulle jag nog peka på vår starka kultur som en central del för hela byråns utveckling och framgång.

Har ni deltagit i Årets Byrå i flera år?
– Nej det var faktiskt första gången vi deltog. Vi har kikat på tävlingen förut, men inte haft en tillräcklig bredd på kunder för att kunna kvala in.

Hur involverad är resten av byrån i detta arbete? Och kunderna?
– Det här om något är ett pris till hela byrån. Alla kunder får ju säga sitt – vilket innefattar en bedömning av alla projekt och arbetsgrupper. Kunderna blir också en viktig del. Inte minst de som vi har en fördjupad relation till och som över tid kunnat berätta för oss om vilka delar vi gjort bra och vilka som behövts förbättras.

Årets Byrå-studien fokuserar ju på kundnöjdhet. Har du några enkla tips på hur man med enkla medel kan förbättra relationen till sina kunder?
– Lyssna lite mera och prata lite mindre. Det kan man komma rätt långt på. Många konsulter känner en press att ständigt komma med snabba svar och lösningar. Det är såklart viktigt. Fast först ska du förstå vad du verkligen ska lösa för problem. Det missar rätt många.

Tack Simon!

Dela blogginlägget:

Grattis Anders Ingårda, vd för Make Your Mark, som vann Årets Byrå-kategorin ”Contentbyråer” vid galan tidigare i år. Hur gick det till?
– Vi har pallplatser sen tidigare, bland annat ett silver och ett brons. Samtidigt har vi haft ett bra år, mycket som gått vår väg. En hel del internationella som nationella priser, lyckade kampanjer och bra känsla hos hela byrån. Jag kunde tyvärr själv inte gå på galan men blev rätt sent under kvällen uppringd, eller rättare sagt uppväckt, av att delar av byrån stod utanför min lägenhet och ringde på. Det blev en klart mycket senare kväll än jag räknat med…

Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?
– Något vi alla är stolta över. Vi har haft stark tillväxt, under flera år klart starkast inom vår bransch. Samtidigt vill vi hålla den kreativa höjden och fokus på våra uppdragsgivare. Då landar just denna utmärkelse extra bra. Utmärkelsen har också varit nyttig för vår kännedom. Vi har fått nya förfrågningar som helt klart har sin grund i att urvalet är baserat på Året Byrå-vinsten.

Ni har förmodligen ett hemligt recept, kan du berätta?
– Jag har just varit några dagar i NYC med kollegor. Vi har träffat byråer och haft några spännande möten med bolag och varumärken på plats. Tydligt är hur duktiga i princip alla amerikanska byråer är på helheten, det kreativa, kontakter med kunder, presentationer och ett rakt igenom starkt kunnande om byråns erbjudande och styrkor. Det imponeras man lätt av.

– Det roliga är att jag känner att det också är väldigt mycket Make Your Mark. I princip alla drygt 40 personer hos oss är delaktiga i så många led av det vi gör. Det skapar ett brett förtroende för byrån och samtidigt en trygghet och engagemang som jag tror våra kunder känner av. Internt är jag säker på att det ger en mer dynamisk och stimulerande vardag för alla som jobbar på en byrå.

Ni har deltagit i Årets Byrå i flera år. Varför då?
– Vi känner att både vi internt och i dialog med våra kunder tycker det är en bra värdemätare. Kunderna säger sitt, det är rätt tydligt vad det innebär, upplever jag.

Hur involverad är resten av byrån i detta arbete? Och kunderna?
– Att det är kunderna som avgör detta pris vet hela byrån. Att vi kommer delta vet också alla medarbetare. Det och en del påminnelser under året tror jag skapar en bra grund för hela organisationens arbete. Vilket i slutändan blir bra för kundernas omdöme av Make Your Mark.

Årets Byrå-studien fokuserar ju på kundnöjdhet. Har du några enkla tips på hur man med enkla medel kan förbättra relationen till sina kunder?

1. Hitta tillfällen där kunder får ge tydlig och rak feedback. Schemalägg gärna möten i starten av ett samarbete.

2. All feedback måste nå alla delar av arbetsgruppen och övriga berörda delar av organisationen.

3. Var proaktiv i alla lägen. Bra som dåliga.

Och slutligen Anders, vid årsskiftet lämnar du över stafettpinnen till Jonas Terning som blir ny vd på byrån. Hur känns det och vad ska du göra istället?
– Det är ungefär 10 år sen jag grundade Make Your Mark. Vi har haft en otrolig tillväxt senaste åren, där vi parallellt har haft väldigt skoj. Vi är en fullfjädrad content-byrå som i dag går väldigt bra och vi har lyckats mycket tack vare att vi ställde om digitalt väldigt tidigt. Det är för mig den resa jag ville göra med bolaget jag startade och sen sålde till Aller för några år sen. 2018 ser starkt ut och vi har en grym organisation. Då allt är på plats känns det som ett bra läge att lämna över. Lite vemodigt så klart, men också spännande. Nu ser jag fram emot att ta mig an nya projekt och bolagsbyggen.

Dela blogginlägget:

Grattis Sunit Mehrotra, vd för King, som vann Årets Byrå-kategorin ”Stor Reklambyrå” vid galan tidigare i år. Hur gick det till?
– Tack!

– Ja, har man vunnit så innebär det att våra kunder upplever att vi gör ett bra jobb. Och eftersom vi, och alla andra, bedöms på så många dimensioner måste man tolka det som att vi är med och utvecklar deras affär i rätt riktning. Det är ju för det de vänder sig till oss för att få hjälp med.

Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?
– Det ger oss ett kvitto på att det vi tror på och hur vi jobbar är rätt. I vardagen är en vinst i Årets Byrå inget vi går och tänker på – det skulle rent av vara farligt att börja titta bakåt. Men det är just i vardagen – varje vardag – som bra och framgångsrika samarbeten och resultat skapas.

Har ni ett hemligt recept?
– Nja, hemligt är det väl inte men vi har alltid trott på styrkan i en stark intern kultur, integritet och en ”good enough isn´t good enough”-mentaliet. Sen är det självfallet så att vi och våra kunder måste ha en gemensam syn på vissa centrala frågor – både affärsstrategiska och samarbetsmässiga – och utan det blir det helt enkelt inte lika bra. Men vilka de frågorna är kan förbli vår hemlighet tills vidare.

Ni är med och tävlar mycket, både i Guldägg och andra tävlingar. Även i Årets Byrå har ni deltagit i många år. Varför då?
– Att hålla sig framme i tävlingar – allra helst vinna – är ett fönster för att attrahera nya talanger och nya kunder. Sen är det så klart stora skillnader mellan Guldägget och Årets Byrå, men det är också bra för spridningen speglar mer av vad vi håller på med och hur vi tänker och jobbar.

Hur involverad är resten av byrån i detta arbete? Och kunderna?
– Det varierar. Vissa tävlingar bygger ganska mycket på ett samarbete, som t ex 100W medans Guldägget är resultatet av ett samarbete – likaså Årets Byrå.
Men i Årets Byrå är kunderna oerhört involverade eftersom det är dom och inte branschkollegor som bedömer oss.

Årets Byrå-studien fokuserar ju på kundnöjdhet. Har du några enkla tips på hur man med enkla medel kan förbättra relationen till sina kunder?
– Transparens, integritet, ömsesidig respekt, dialog och samsyn på utmaningar, mål och möjligheter.

Tack Sunit!

Dela blogginlägget:

Grattis Carola Ristoff, vd för Ellermore, ni vann Årets Byrå-kategorin ”Reklambyrå –med byråintäkt över 25 Mkr”, vid galan tidigare i år. Hur känns det?
– Det är så klart oerhört roligt och hedrande att stå som vinnare. Och det är våra kunder som har sett till att det blir så, så dem är vi förstås oerhört glada att få arbeta med. Vi vann även i förrfjol, och året däremellan kom vi trea, så nu har vi haft pallplats tre år i rad. Det ser jag nästan som en ännu större vinst än att vi vann just i år, eftersom kundnöjdhet är ett långsiktigt arbete.
 
Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?
– Att vi vinner, uppmärksammas nog av både potentiella kunder och medarbetare. Men i vardagen betyder det faktiskt inte så mycket. I alla fall tror jag det är bra att vi inte tänker för mycket på det. Vi firade och var både otroligt stolta och glada när vi fick utmärkelsen så klart, men sedan är vardag och verklighet det viktigaste. Vi arbetar stenhårt på ”ständig förbättring”, en del av våra grundläggande värderingar. Det är en livsnödvändig insikt att vi vet att vi måste bli bättre varje dag – på individnivå och på bolagsnivå. 
 
Ni har bevisligen väldigt nöjda kunder. Vilket är ert hemliga recept?
– Tja, definitionen på ett hemligt recept är väl just att det är hemligt? Ett ohemligt recept är att sätta höga ambitiösa mål och vara tålmodig och långsiktig i allt man tar sig för. Och involvera våra kunder i den tanken.

– Vi försöker också vara mycket noga i varje rekrytering av nya medarbetare, och lika ambitiösa i att försöka hitta rätt kunder som matchar våra ambitioner. Kan man få ihop det pusslet – ja, då får man ett bra team som tillsammans vill bli bättre och som förenas i målen för rätt strategiska och kreativa nivå i uppdragen.
 
Ni har deltagit i Årets Byrå i flera år. Varför då? Och hur involverad är resten av byrån i detta arbete?
– Det är ett roligt sätt att mäta våra framsteg, en bra temperaturmätare. Vi tävlar främst mot oss själva. Vi har varit med i över 10 år, och alla på byrån vet så klart om att vi är med. Det är ett lagarbete och vi är inte starkare än den svagaste länken för att använda ett slitet uttryck. Alla är mao superviktiga, och det avgörande händer varje dag – i det dagliga arbetet och inställningen till det.
 
Årets Byrå-studien fokuserar ju på kundnöjdhet. Har du några enkla tips på hur man med enkla medel kan förbättra relationen till sina kunder?
– Fokusera på kundens behov och mål, och överträffa dem! Det är vår definition på kvalitet. Och gör det i lag – laget på byrån och laget med både leverantörer och kunden. Sträva efter en öppen dialog – var rak, lyhörd, och prestigelös i diskussionerna.

Tack Carola!

Dela blogginlägget:

Sandra Wu, här mellan Seventys managing partners Jacob Fant och Bernhard Luthi.

Grattis Sandra Wu, Head of Strategy och medgrundare till Seventy Agency som vann Årets Byrå-kategorin ”Varumärkes- & Designbyråer +25 mkr” vid galan tidigare i år. Hur gick det till?

– Det är helt fantastiskt att vi har vunnit detta pris varje år sedan vi grundades för snart 5 år sen! Vår idé om att bygga en ny typ av byrå som suddar ut gränserna mellan affären, varumärket, och kommunikationen har visat sig vara helt rätt. Detta, tillsammans med ett sjukt motiverat och diversifierat team, kunder som vågar utmana samt en entreprenöriell anda som ständigt utvidgar vår comfort zone kan vara svaret.

Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?
– Våra vinster är jätteviktiga! De betyder att vi har, enligt våra kunder, skapat faktiskt affärsnytta för dem under det gånga året. På så vis är Årets Byrå det viktigaste priset vi kan vinna. Den årliga tävlingen påminner oss också om att vi inte kan leva på gamla meriter då förtroende och kundnytta är en färskvara.

Ni har deltagit i Årets Byrå i många år och har dessutom även vunnit denna kategori nu 4 år på raken. Vilket är ert hemliga recept?
– Det finns självklart flera faktorer som har bidragit till detta, men i slutändan handlar det om teamet. Jag är så stolt över att vi har lyckats attrahera så duktiga personer och att vi tillsammans har byggt en så fin kultur. Vi har helt enkelt sjukt kul ihop.

Hur viktig är Årets Byrå för er? Och varför då?
– Som en relativ ung byrå har Årets Byrå betytt mycket för oss. Utan vinsterna hade det nog varit svårare för oss att attrahera kollegor som alla är mycket attraktiva på arbetsmarknaden samt få nya kunder att våga jobba med oss.

Hur involverad är resten av byrån i detta arbete? Och kunderna?
– Internt går vi igenom resultaten och pratar om vad vi gör bra och vad vi kan göra ännu bättre till nästa år.

Har du några enkla tips på hur man med enkla medel kan förbättra relationen till sina kunder?
I grund och botten handlar det om 3 saker:
1. Förstå kundens affär och vad som håller dem vakna om nätterna. Har du inte har svaren på alla dina frågor så ta reda på dem!
2. Tänk att du och din kund är ett team. Att tänka ”vi” istället för ”min kund” kommer påverka hur du tänker och agerar positivt.
3. Ta med en kollega till ett kundmöte. Tillsammans är vi starkast och man bygger inte förtroende genom att kunna allt själv. Omge dig av duktiga människor och bygg relationen tillsammans.

Tack Sandra!

Dela blogginlägget:

Grattis Håkan Jerner, vd Tre Kronor Media, ni vann Årets Byrå-kategorin ”Mediebyrå”, på delad första plats med MEC, vid galan tidigare i år. Hur gick det till?
– Bevisligen har vi Sveriges mest nöjda kunder och det är vi otroligt stolta över.

Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?
– Den betyder jättemycket för oss. Att få detta bevis på att våra kunder är nöjda med vårt arbete är det som ständigt motiverar och inspirerar oss till att bli ännu bättre och leverera ännu mer värde åt våra kunder.

Ni verkar ha väldigt nöjda kunder. Vilket är ert hemliga recept?
– Vi fokuserar alltid på kundens affär och att nå maximal effekt på våra kunders investeringar i media. Vi har en unik affärsförståelse, tar kundens affär personligt, är väldigt resultatdrivna och samtidigt kreativa i vårt sätt att hitta bra lösningar oavsett kanal och storlek på budget.

Ni har deltagit i Årets Byrå har ni deltagit i många år. Varför då? Och hur involverad är resten av byrån i detta arbete?
– I vårt arbete att ständigt utveckla och förbättra oss är kundens åsikter centrala. Årets Byrå kompletterar vårt egna arbete kring kundnöjdhet och NPS på ett väldigt bra sätt.

Har du några enkla tips på hur man med enkla medel kan förbättra relationen till sina kunder?
1. Sätt er in i kundens affär och dagliga utmaningar.
2. Agera proaktivt och nyfiket i din kundrelation, våga ställa frågor och utmana status quo.
3. Ta aldrig något för givet, vårda din kundrelation varje dag.

Slutligen: du kommer ju själv från kundsidan, från Unibet där du var Nordenchef. Innebär det att du förstår kundernas vardag bättre, än om du enbart hade jobbat på byråsidan?

– Den erfarenhet jag har med mig från kundsidan är ovärderlig och underlättar mycket, både i det mer långsiktiga strategiarbetet men också i det taktiska dagliga arbetet. Har ju själv varit i många av de situationer som uppstår i en kunds vardag med höjda krav på resultat, jakt på kostnader eller ett varumärke som måste förflytta sig i takt med sina kunders ändrade beteenden.

Tack Håkan!

Dela blogginlägget:

Grattis Lisa, vd på Doberman, ni vann Årets Byrå-kategorin ”Stor Digitalbyrå” vid galan tidigare i år.

Doberman. Lisa.
Fotograf: Emil Nordin

Vad betyder en vinst i Årets Byrå?
– Tack! Vi blev fnissigt glada såklart. Det är särskilt fint att få så bra betyg från våra kunder. Det är betydelsefullt att stanna upp för en stund, reflektera, lära och fira. 

Har ni deltagit i Årets Byrå länge, varför då? Hur involverad är resten av byrån i detta? Och kunderna?
– Kontinuitet och uthållighet är viktigt. Vi varit med i årets byrå i ungefär 15 år och vi har varit listad som topp tre nästan alla år sedan dess. Jag tror att det kan vara flest gånger av alla byråer i vår kategori. Att vara med i samma utmärkelse årligen är en bra temperaturmätare för att kalibrera vår ambition om att göra skillnad med kundernas bedömning av resultatet.

– Alla som jobbar hos oss drivs av att alltid stretcha oss mot bättre kvalitet, nytänkande och ibland oväntade lösningar, det som verkligen sticker ut i bruset. Vi jobbar inte för att vinna tävlingar, utan ser det snarare som ett kvitto på att vi lyckats samarbeta med våra kunder för att tillsammans lösa några av deras utmaningar.

Hur ska ni garantera att ni står högst på pallen även nästa år? Har ni ett hemligt recept?
– Det kan vi inte garantera. Först och främst handlar det om att lyckas attrahera och behålla talang, det är ju vår enda råvara. Vårt recept är att alltid vara nyfikna på människors behov, våra kunders affärsutmaningar. Och ny teknologi. Genom att vara i ständig rörelse, sträva efter att kontinuerligt lära oss nya saker och testa oss fram försöker vi förnya såväl våra arbetssätt som lösningar. 

Alla kunder efterfrågar mer digital kompetens och teknikskiftet är också ett av våra temaområden i årets studie. Hur ser du på kundernas behov inom detta just nu?
– Vi som arbetat med digitala tjänster i snart tjugo år har sett att denna kompetens fått allt högre status år för år. Och för varje år har det varit olika teknikskiften. Därför har vi lärt oss att varken vara trogna någon särskild trend eller teknologi, utan försöker vara både breda och djupa digitalt för att kunna använda den mest relevanta teknologin för respektive uppdrag.

Har du några enkla tips på hur man med enkla medel kan förbättra relationen till sina kunder?
1. Bygg ett gemensamt team, där ni jobbar tillsammans MED inte ÅT kunden och investera ordentligt i er relation initialt.
2. Utvärdera både process och resultat regelbundet – och inte bara efter avslutat projekt.
3. Lär er nya saker tillsammans.

Internationalisering då? Ni är ett partnerägt bolag i Stockholm med kontor i NYC. Vad ser du för trender just nu som du är extra förtjust i? 
– Just nu jobbar jag från vårt New York kontor och slås av hur alla digitala profetior, från tiden när Doberman startade för 20 år sedan, är den både vackra och krassa verkligheten idag. Det blir extra tydligt i en stad där allt går dubbelt så snabbt.

– Alla kan idag leverera relevanta digitala produkter- och tjänster. Men de företag som lyckas transformera hela sin organisation till ett digitalt tankesätt har fått ett enormt försprång. I dessa organisationer börjar och slutar all affärs- och varumärkesutveckling i produkten och tjänsten. Och kanske viktigast av allt, de här företagen har övat upp förmågan att premiera och leverera kundupplevelser som verkligen sticker ut. Produkter och tjänster som verkligen ÄR upplevelser. Där pågår den stora matchen som vi kommer se mer av närmsta tiden.

Tack Lisa!

Dela blogginlägget:

Daniel Collin, tidigare vd för MEC, som vann kategorin ”Mediebyrå”, på delad första plats med Tre Kronor, vid Årets Byrå-galan i år.

Grattis Daniel, ni delade första platsen med Tre Kronor Media. Hur gick det till?
-Tack! Jo, men det var lite överraskande för vi hade satt upp som mål att komma på pallen 2017 och vinna 2018. Men hur det gick till är egentligen inga konstigheter – det handlar om hårt arbete. Vi hade satt upp detta som ett av våra viktigaste mål och gjort en detaljerad plan för att nå målet.

Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?
– Det betyder väldigt mycket – eftersom det är en ”Nöjd-kund-tävling”. Som byrå är man ingenting utan sina kunder så att få ett kvitto på att vara den byrå som har de nöjdaste kunderna ger en bra självkänsla och det gör det lite lättare och roligare att lägga de där timmarna på kvällar och helger som det blir en hel del av under ett år.

Har ni ett hemligt recept?
– Och jo, vi hade nog ett litet hemligt recept. Eftersom jag har avslöjat det för mediebyråerna i Norge kan jag väl säga det här också… På MEC sneglade vi mycket på Maxus, som mer eller mindre prenumererade på den här titeln under en massa år. När vi inte kom åt deras hemliga formel hade vi förmånen att lyckas rekrytera Cecilia Sundström som hade ansvarat för tävlingen på Maxus under många år och hon visste bevisligen vad som krävdes för att vinna.

Ni har deltagit i Årets Byrå i alla dina år på MEC. Varför då? Hur involverad är resten av byrån i detta? Och kunderna?
– För att det är den bästa tävlingen på temat ”Årets byrå” då den handlar om kundnöjdhet. Hela byrån är involverad, för det handlar om så många olika detaljer i kundarbetet och -relationen. För bara något år sedan kom vi på tredje plats, men hade vi fått genomsnittsbetyg på ”administrativa rutiner” så hade vi vunnit. Det var ett år då vi bytte ekonomisystem och fick jobba mycket manuellt med fakturering under långa perioder. Det vill säga, du kan vara bäst på till exempel kreativitet och strategisk rådgivning men om du inte är tillräckligt bra på hygienfaktorerna så straffas du direkt.

Hur involverade är era kunder?
– Vi har genom åren involverat kunderna på olika sätt. Ibland bara genom att uppmana dem att betygsätta oss när enkäten kommer (alla hinner inte alltid med att svara) men vissa år har vi verkligen pratat med ett flertal kunder om vad de lägger in i ord som ”proaktivitet”, ”kreativitet” med mera. För även om dessa ord låter tydliga, så betyder det olika för olika personer. Vill vi att person X ska sätta högsta möjliga betyg på ”proaktivitet” måste vi vara stensäkra på vad proaktivitet betyder för just henne och så vidare.

Ni jobbar aktivt med insikterna från studien. Vad är den enskilt viktigaste nyheten/insikten ni har tagit med er i år?
– Förutom glädjen att vinna var vi väldigt glada över att vara den byrå som fick högst betyg på att vara ”strategisk partner”. Motsatsförhållandet där var ”leverantör” om jag minns rätt och vi hade medvetet jobbat för att komma närmare våra kunder i deras affärsutmaningar så det var väldigt kul att få ett kvitto på detta. Jag skulle tro att det är lika prioriterat även inför 2018.

Har du några enkla tips på hur man med enkla medel kan förbättra relationen till sina kunder?
– Det handlar om att säkerställa att man lägger energi på rätt saker för varje enskild kund och person. Det låter klyschigt, men är inte desto mindre sant att det är viktigare att göra rätt saker än att göra saker rätt. Där tror jag det är lätt att gå bort sig som stressad konsult.

Du har själv precis slutat på som vd på MEC. Vad väntar framöver för dig?
-Min tanke var att njuta av lite ledigt den här hösten för att sedan ta mig an nästa utmaning från 2018, men jag har lite svårt att bara göra ingenting så det har blivit att jag träffat många spännande personer och fått en hel del olika saker att tänka på. Just nu hjälper jag ett par företag på konsultbasis för att jag tycker att det är roligt och jag bloggar precis som du i Resumé – vilket är lite som terapi för mig. Okej, det var inte riktigt svar på frågan…

– Framöver jobbar jag i någon form där jag visar att det går att få ihop data och bra kommunikation, på ett företag med bra värderingar och som tror på marknadsföring som en stark tillväxtmotor.

– Slutligen, apropå #metoo, så skulle jag vilja slå ett slag för den ideella organisationen ”Män” och gärna rekommendera alla män (kvinnor är självklart också välkomna) att gå med.”Män” är en feministisk organisation och rörelse mot mäns våld, som kämpar för att förändra negativa maskulinitetsnormer. ”Män” förebygger våld, tar fram normkreativa metoder för barn och unga, engagerar pappor och sätter män och pojkar i rörelse. Visionen är en jämställd värld utan våld. Läs mer på www.män.se

Tack Daniel!

Dela blogginlägget:

Först ut är Patrik Westander, vd för Westander, som vann kategorin ”PR-byrå med en byråintäkt över 25 Mkr” vid Årets Byrå-galan tidigare i år.

Grattis Patrik, ni har nu vunnit kategorin ”Årets Stora PR-byrå” sex gånger! Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er?
– Tack för det! De höga betygen från våra uppdragsgivare leder framför allt till nya kundförfrågningar. En vinst i Årets Byrå skapar också stolthet hos våra anställda och gör det ännu lättare att rekrytera kompetenta och engagerade konsulter.

Ni har deltagit i Årets Byrå i tio år. Varför då? Hur involverad är resten av byrån i detta? Och kunderna?
– Det är viktigt för oss att många kunder deltar och senast slog vi rekord med 23 enkätsvar. Vi använder resultaten från kundundersökningen för att systematiskt höja kvaliteten på Westanders tjänster. Varje år utser vi förbättringsansvariga bland konsulterna på tre olika fokusområden. I år är det exempelvis digital kompetens, varumärkeskunskap och uppföljningar.

Är de här områden era tre svagaste just nu? De ni behöver jobba mest med?
– Nej, vi fokuserar snarare på styrkor med säljpotential. I kundundersökningen letar vi efter signaler om vilka tjänster våra kunder vill köpa mer av. I just det här fallet är fokusområdena tre av våra allra starkaste områden. Förbättringen handlar i stället om metod- och tjänsteutveckling.

Vad innebär det för er i vardagen? Påverkar insikterna hur ni utvecklar er verksamhet?
– Absolut! I höst genomför exempelvis Westanders pr-skola för första gången öppna heldagskurser inom både digital kommunikation och varumärkesstrategi. Jag tror faktiskt inte att de här två kurserna hade genomförts utan de tydliga köpsignalerna i kundundersökningen.

Vi ser flera byråer som vunnit mer än en gång. Men ingen byrå har under de senaste tio åren vunnit lika många gånger som ni på Westander. Har ni ett hemligt recept?
– Jag tror det handlar om tre saker. För det första vårt engagemang i uppdragen, att vi enbart åtar oss uppdrag som vi själva sympatiserar med. För det andra vår vinstdelning, lika för alla anställda, som uppmuntrar till prestationsinriktat samarbete. Och för det tredje vår filosofi om balans i livet, att heltid faktiskt innebär 40-timmarsvecka. Det underlättar rekryteringen av högpresterande småbarnsföräldrar.

Vad är den enskilt viktigaste nyheten/insikten ni har tagit med er i år? Och garanterar detta att ni står högst på pallen även i februari 2018?
– Årets viktigaste insikt är nog att vi kan skapa ännu mer kundnytta genom att bli ännu bättre på uppföljning. Senast gav våra kunder oss en rekordstor vinstmarginal till nio andra stora pr-byråer, men 2018 blir det säkert en hård kamp igen om förstaplatsen.

Studien fokuserar på era befintliga kunders syn på samarbetet med er som byrå. Har du några enkla tips på hur man med enkla medel kan förbättra relationen till sina kunder?
– Mina bästa tips är att vara snabb och att ofta lyfta på luren. Det ska vara enkelt och roligt att samarbeta med byrån.

–Sen skulle jag slutligen också vilja säga att det är väldigt kul att Resumé tar över galan! Kundundersökningen Årets Byrå är en viktig uppmuntran till hela kommunikationsbranschen att konkurrera med hög kvalitet och nöjda uppdragsgivare. Alla tjänar på att Årets Byrå får ännu mer uppmärksamhet.

Tack Patrik!

Dela blogginlägget: