Dela sidan:

Håkan Jerner: ”Agera proaktivt och nyfiket i din kundrelation”

Grattis Håkan Jerner, vd Tre Kronor Media, ni vann Årets Byrå-kategorin ”Mediebyrå”, på delad första plats med MEC, vid galan tidigare i år. Hur gick det till?
– Bevisligen har vi Sveriges mest nöjda kunder och det är vi otroligt stolta över.

Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?
– Den betyder jättemycket för oss. Att få detta bevis på att våra kunder är nöjda med vårt arbete är det som ständigt motiverar och inspirerar oss till att bli ännu bättre och leverera ännu mer värde åt våra kunder.

Ni verkar ha väldigt nöjda kunder. Vilket är ert hemliga recept?
– Vi fokuserar alltid på kundens affär och att nå maximal effekt på våra kunders investeringar i media. Vi har en unik affärsförståelse, tar kundens affär personligt, är väldigt resultatdrivna och samtidigt kreativa i vårt sätt att hitta bra lösningar oavsett kanal och storlek på budget.

Ni har deltagit i Årets Byrå har ni deltagit i många år. Varför då? Och hur involverad är resten av byrån i detta arbete?
– I vårt arbete att ständigt utveckla och förbättra oss är kundens åsikter centrala. Årets Byrå kompletterar vårt egna arbete kring kundnöjdhet och NPS på ett väldigt bra sätt.

Har du några enkla tips på hur man med enkla medel kan förbättra relationen till sina kunder?
1. Sätt er in i kundens affär och dagliga utmaningar.
2. Agera proaktivt och nyfiket i din kundrelation, våga ställa frågor och utmana status quo.
3. Ta aldrig något för givet, vårda din kundrelation varje dag.

Slutligen: du kommer ju själv från kundsidan, från Unibet där du var Nordenchef. Innebär det att du förstår kundernas vardag bättre, än om du enbart hade jobbat på byråsidan?

– Den erfarenhet jag har med mig från kundsidan är ovärderlig och underlättar mycket, både i det mer långsiktiga strategiarbetet men också i det taktiska dagliga arbetet. Har ju själv varit i många av de situationer som uppstår i en kunds vardag med höjda krav på resultat, jakt på kostnader eller ett varumärke som måste förflytta sig i takt med sina kunders ändrade beteenden.

Tack Håkan!

Dela sidan:

Lisa Lindström, vd Doberman: ”Kontinuitet och uthållighet är viktigt”

Grattis Lisa, vd på Doberman, ni vann Årets Byrå-kategorin ”Stor Digitalbyrå” vid galan tidigare i år.

Doberman. Lisa.
Fotograf: Emil Nordin

Vad betyder en vinst i Årets Byrå?
– Tack! Vi blev fnissigt glada såklart. Det är särskilt fint att få så bra betyg från våra kunder. Det är betydelsefullt att stanna upp för en stund, reflektera, lära och fira. 

Har ni deltagit i Årets Byrå länge, varför då? Hur involverad är resten av byrån i detta? Och kunderna?
– Kontinuitet och uthållighet är viktigt. Vi varit med i årets byrå i ungefär 15 år och vi har varit listad som topp tre nästan alla år sedan dess. Jag tror att det kan vara flest gånger av alla byråer i vår kategori. Att vara med i samma utmärkelse årligen är en bra temperaturmätare för att kalibrera vår ambition om att göra skillnad med kundernas bedömning av resultatet.

– Alla som jobbar hos oss drivs av att alltid stretcha oss mot bättre kvalitet, nytänkande och ibland oväntade lösningar, det som verkligen sticker ut i bruset. Vi jobbar inte för att vinna tävlingar, utan ser det snarare som ett kvitto på att vi lyckats samarbeta med våra kunder för att tillsammans lösa några av deras utmaningar.

Hur ska ni garantera att ni står högst på pallen även nästa år? Har ni ett hemligt recept?
– Det kan vi inte garantera. Först och främst handlar det om att lyckas attrahera och behålla talang, det är ju vår enda råvara. Vårt recept är att alltid vara nyfikna på människors behov, våra kunders affärsutmaningar. Och ny teknologi. Genom att vara i ständig rörelse, sträva efter att kontinuerligt lära oss nya saker och testa oss fram försöker vi förnya såväl våra arbetssätt som lösningar. 

Alla kunder efterfrågar mer digital kompetens och teknikskiftet är också ett av våra temaområden i årets studie. Hur ser du på kundernas behov inom detta just nu?
– Vi som arbetat med digitala tjänster i snart tjugo år har sett att denna kompetens fått allt högre status år för år. Och för varje år har det varit olika teknikskiften. Därför har vi lärt oss att varken vara trogna någon särskild trend eller teknologi, utan försöker vara både breda och djupa digitalt för att kunna använda den mest relevanta teknologin för respektive uppdrag.

Har du några enkla tips på hur man med enkla medel kan förbättra relationen till sina kunder?
1. Bygg ett gemensamt team, där ni jobbar tillsammans MED inte ÅT kunden och investera ordentligt i er relation initialt.
2. Utvärdera både process och resultat regelbundet – och inte bara efter avslutat projekt.
3. Lär er nya saker tillsammans.

Internationalisering då? Ni är ett partnerägt bolag i Stockholm med kontor i NYC. Vad ser du för trender just nu som du är extra förtjust i? 
– Just nu jobbar jag från vårt New York kontor och slås av hur alla digitala profetior, från tiden när Doberman startade för 20 år sedan, är den både vackra och krassa verkligheten idag. Det blir extra tydligt i en stad där allt går dubbelt så snabbt.

– Alla kan idag leverera relevanta digitala produkter- och tjänster. Men de företag som lyckas transformera hela sin organisation till ett digitalt tankesätt har fått ett enormt försprång. I dessa organisationer börjar och slutar all affärs- och varumärkesutveckling i produkten och tjänsten. Och kanske viktigast av allt, de här företagen har övat upp förmågan att premiera och leverera kundupplevelser som verkligen sticker ut. Produkter och tjänster som verkligen ÄR upplevelser. Där pågår den stora matchen som vi kommer se mer av närmsta tiden.

Tack Lisa!

Dela sidan:

Daniel Collin: ”Hårt arbete att vinna Årets Byrå”

Daniel Collin, tidigare vd för MEC, som vann kategorin ”Mediebyrå”, på delad första plats med Tre Kronor, vid Årets Byrå-galan i år.

Grattis Daniel, ni delade första platsen med Tre Kronor Media. Hur gick det till?
-Tack! Jo, men det var lite överraskande för vi hade satt upp som mål att komma på pallen 2017 och vinna 2018. Men hur det gick till är egentligen inga konstigheter – det handlar om hårt arbete. Vi hade satt upp detta som ett av våra viktigaste mål och gjort en detaljerad plan för att nå målet.

Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?
– Det betyder väldigt mycket – eftersom det är en ”Nöjd-kund-tävling”. Som byrå är man ingenting utan sina kunder så att få ett kvitto på att vara den byrå som har de nöjdaste kunderna ger en bra självkänsla och det gör det lite lättare och roligare att lägga de där timmarna på kvällar och helger som det blir en hel del av under ett år.

Har ni ett hemligt recept?
– Och jo, vi hade nog ett litet hemligt recept. Eftersom jag har avslöjat det för mediebyråerna i Norge kan jag väl säga det här också… På MEC sneglade vi mycket på Maxus, som mer eller mindre prenumererade på den här titeln under en massa år. När vi inte kom åt deras hemliga formel hade vi förmånen att lyckas rekrytera Cecilia Sundström som hade ansvarat för tävlingen på Maxus under många år och hon visste bevisligen vad som krävdes för att vinna.

Ni har deltagit i Årets Byrå i alla dina år på MEC. Varför då? Hur involverad är resten av byrån i detta? Och kunderna?
– För att det är den bästa tävlingen på temat ”Årets byrå” då den handlar om kundnöjdhet. Hela byrån är involverad, för det handlar om så många olika detaljer i kundarbetet och -relationen. För bara något år sedan kom vi på tredje plats, men hade vi fått genomsnittsbetyg på ”administrativa rutiner” så hade vi vunnit. Det var ett år då vi bytte ekonomisystem och fick jobba mycket manuellt med fakturering under långa perioder. Det vill säga, du kan vara bäst på till exempel kreativitet och strategisk rådgivning men om du inte är tillräckligt bra på hygienfaktorerna så straffas du direkt.

Hur involverade är era kunder?
– Vi har genom åren involverat kunderna på olika sätt. Ibland bara genom att uppmana dem att betygsätta oss när enkäten kommer (alla hinner inte alltid med att svara) men vissa år har vi verkligen pratat med ett flertal kunder om vad de lägger in i ord som ”proaktivitet”, ”kreativitet” med mera. För även om dessa ord låter tydliga, så betyder det olika för olika personer. Vill vi att person X ska sätta högsta möjliga betyg på ”proaktivitet” måste vi vara stensäkra på vad proaktivitet betyder för just henne och så vidare.

Ni jobbar aktivt med insikterna från studien. Vad är den enskilt viktigaste nyheten/insikten ni har tagit med er i år?
– Förutom glädjen att vinna var vi väldigt glada över att vara den byrå som fick högst betyg på att vara ”strategisk partner”. Motsatsförhållandet där var ”leverantör” om jag minns rätt och vi hade medvetet jobbat för att komma närmare våra kunder i deras affärsutmaningar så det var väldigt kul att få ett kvitto på detta. Jag skulle tro att det är lika prioriterat även inför 2018.

Har du några enkla tips på hur man med enkla medel kan förbättra relationen till sina kunder?
– Det handlar om att säkerställa att man lägger energi på rätt saker för varje enskild kund och person. Det låter klyschigt, men är inte desto mindre sant att det är viktigare att göra rätt saker än att göra saker rätt. Där tror jag det är lätt att gå bort sig som stressad konsult.

Du har själv precis slutat på som vd på MEC. Vad väntar framöver för dig?
-Min tanke var att njuta av lite ledigt den här hösten för att sedan ta mig an nästa utmaning från 2018, men jag har lite svårt att bara göra ingenting så det har blivit att jag träffat många spännande personer och fått en hel del olika saker att tänka på. Just nu hjälper jag ett par företag på konsultbasis för att jag tycker att det är roligt och jag bloggar precis som du i Resumé – vilket är lite som terapi för mig. Okej, det var inte riktigt svar på frågan…

– Framöver jobbar jag i någon form där jag visar att det går att få ihop data och bra kommunikation, på ett företag med bra värderingar och som tror på marknadsföring som en stark tillväxtmotor.

– Slutligen, apropå #metoo, så skulle jag vilja slå ett slag för den ideella organisationen ”Män” och gärna rekommendera alla män (kvinnor är självklart också välkomna) att gå med.”Män” är en feministisk organisation och rörelse mot mäns våld, som kämpar för att förändra negativa maskulinitetsnormer. ”Män” förebygger våld, tar fram normkreativa metoder för barn och unga, engagerar pappor och sätter män och pojkar i rörelse. Visionen är en jämställd värld utan våld. Läs mer på www.män.se

Tack Daniel!

Dela sidan:

Patrik Westander: ”Det ska vara enkelt och roligt att samarbeta med byrån”

Först ut är Patrik Westander, vd för Westander, som vann kategorin ”PR-byrå med en byråintäkt över 25 Mkr” vid Årets Byrå-galan tidigare i år.

Grattis Patrik, ni har nu vunnit kategorin ”Årets Stora PR-byrå” sex gånger! Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er?
– Tack för det! De höga betygen från våra uppdragsgivare leder framför allt till nya kundförfrågningar. En vinst i Årets Byrå skapar också stolthet hos våra anställda och gör det ännu lättare att rekrytera kompetenta och engagerade konsulter.

Ni har deltagit i Årets Byrå i tio år. Varför då? Hur involverad är resten av byrån i detta? Och kunderna?
– Det är viktigt för oss att många kunder deltar och senast slog vi rekord med 23 enkätsvar. Vi använder resultaten från kundundersökningen för att systematiskt höja kvaliteten på Westanders tjänster. Varje år utser vi förbättringsansvariga bland konsulterna på tre olika fokusområden. I år är det exempelvis digital kompetens, varumärkeskunskap och uppföljningar.

Är de här områden era tre svagaste just nu? De ni behöver jobba mest med?
– Nej, vi fokuserar snarare på styrkor med säljpotential. I kundundersökningen letar vi efter signaler om vilka tjänster våra kunder vill köpa mer av. I just det här fallet är fokusområdena tre av våra allra starkaste områden. Förbättringen handlar i stället om metod- och tjänsteutveckling.

Vad innebär det för er i vardagen? Påverkar insikterna hur ni utvecklar er verksamhet?
– Absolut! I höst genomför exempelvis Westanders pr-skola för första gången öppna heldagskurser inom både digital kommunikation och varumärkesstrategi. Jag tror faktiskt inte att de här två kurserna hade genomförts utan de tydliga köpsignalerna i kundundersökningen.

Vi ser flera byråer som vunnit mer än en gång. Men ingen byrå har under de senaste tio åren vunnit lika många gånger som ni på Westander. Har ni ett hemligt recept?
– Jag tror det handlar om tre saker. För det första vårt engagemang i uppdragen, att vi enbart åtar oss uppdrag som vi själva sympatiserar med. För det andra vår vinstdelning, lika för alla anställda, som uppmuntrar till prestationsinriktat samarbete. Och för det tredje vår filosofi om balans i livet, att heltid faktiskt innebär 40-timmarsvecka. Det underlättar rekryteringen av högpresterande småbarnsföräldrar.

Vad är den enskilt viktigaste nyheten/insikten ni har tagit med er i år? Och garanterar detta att ni står högst på pallen även i februari 2018?
– Årets viktigaste insikt är nog att vi kan skapa ännu mer kundnytta genom att bli ännu bättre på uppföljning. Senast gav våra kunder oss en rekordstor vinstmarginal till nio andra stora pr-byråer, men 2018 blir det säkert en hård kamp igen om förstaplatsen.

Studien fokuserar på era befintliga kunders syn på samarbetet med er som byrå. Har du några enkla tips på hur man med enkla medel kan förbättra relationen till sina kunder?
– Mina bästa tips är att vara snabb och att ofta lyfta på luren. Det ska vara enkelt och roligt att samarbeta med byrån.

–Sen skulle jag slutligen också vilja säga att det är väldigt kul att Resumé tar över galan! Kundundersökningen Årets Byrå är en viktig uppmuntran till hela kommunikationsbranschen att konkurrera med hög kvalitet och nöjda uppdragsgivare. Alla tjänar på att Årets Byrå får ännu mer uppmärksamhet.

Tack Patrik!