Dela sidan:

”Årets Byrå 2020 – Bästa Arbetsgivare” en välkommen nyhet!

Årets Byrå 2020 är i gång och för oss på Regi är detta ett speciellt år, då vi firar 20 år med Årets Byrå i Sverige.

Hej igen och välkommen till en härlig, händelserik höst med Årets Byrå 2020. Vi genomför Årets Byrå-studien i Sverige för 20de året som bäst. I Finland pågår Vuoden Toimisto för fjärde året och i Norge kör vi Årets Byrå kör vi snart igång för femte året.

Vår ambition är utvärdera och utveckla kund-och byråsamarbeten genom att identifiera och analysera insikter och trender i kommunikationsbranschen i Sverige och övriga Norden.

För mig är det fjärde året som jag är med och jobbar med denna branschstudie på Regi och vi arbetar ständigt med att utveckla och förbättra studien, frågeområdena, teman, regelverket, kategoriindelningarna och allt annat som är viktiga delar i vår årliga studie.

Årets tema är ”Samarbete och Tillväxt” och det ska bli intressant att se vad kommunikationsköparna har att säga om investeringarna inför kommande år, hur de ser på inhousetrenden och vad de vill köpa mer av från sina byråer.

Förra året utvärderade vi närmare 300 byråer utifrån ca 4500 omdömen och svar från marknads-, informationschefer och andra kommunikationsköpare. Det ger oss värdefulla insikter om hur man kan utveckla dessa samarbeten. Vi får även intressant kunskap om likheter och skillnader mellan de nordiska kommunikationsköparna.

Nytt för Årets Byrå 2020 i Sverige är att vi i samarbete med fackförbundet DIK och Resumé har instiftat en ny utmärkelse, ”Årets Byrå 2020 – Bästa Arbetsgivare”. Bästa Arbetsgivare är en parallell studie inom Årets Byrå 2020, där vi undersöker medarbetarnöjdheten hos Sveriges byråer.

Utmärkelsen, som vi delar ut på Årets Byrå 2020-galan, går till den arbetsgivare inom byråbranschen som gör ett utmärkande arbete för att skapa ett hållbart arbetsliv för sina anställda.

”Årets Byrå 2020 – Bästa Arbetsgivare” har tagits emot väl och vi har fått väldigt positiv respons – drygt 50 byråer har anmält sig. Fantastiskt! Detta kommer vi att skriva mer om i bloggen under kommande månader.

Detta – och vårt 20-års jubileum – ska vi också självfallet lyfta fram på Årets Byrå 2020-galan som vi gör ihop med Resumé den 20.2.2020 på Berns. Ja, det stämmer. Vi flyttar från Münchenbryggeriet till Berns.

Vi återkommer med mer information om detta inom kort.

Men notera redan nu torsdagen den 20.2.2020 för Årets Byrå 2020!

Välkommen med!

Dela sidan:

Stort grattis till alla 15 vinnarbyråer!

Igår kväll hyllade vi vinnarna i Årets Byrå 2019. 15 grymma byråer inom respektive kategori, som bevisligen har mycket nöjda kunder, fick ta emot förstapriset på en fullsatt och festlig gala på Münchenbryggeriet.

Personligen är jag både glad och stolt över årets studie, alla vinnarbyråer och galan igår kväll, som leddes av Robert Pihl med bravur och med skön partystämning.

Jag måste också säga ett stort grattis till årets vinnarbyråer, både de som vunnit förut och de som är helt nya på vinnarpallen. Samtliga vinnande byråer har gjort ett fantastiskt arbete. Deras kunder har sagt sitt och bevisligen är de mycket nöjda med samarbetet och byrårelationen.

Jag vet vilket jobb som ligger bakom en förstaplacering – faktiskt bakom alla finalistbyråers prestation – och det är både imponerade och enormt bra jobbat

I år har ju hela 151 byråer deltagit i 15 kategorier i studien. Samtliga dessa har utvärderats av sina kunder, närmare 2500 enskilda bedömningar från marknadschefer och andra kommunikationsköpare har vi samlat in i år.

Det är bara i Sverige. Räknar vi dessutom med Årets Byrå-studien i Finland och Norge, så ingår närmare 300 byråer och 4500 kundomdömen – så denna branschstudie är både omfattande och unik. Och det gör Årets Byrå till den största branschstudien i sitt slag.

I studien utvärderar byråernas största kunder byråerna inom 13 NKI (Nöjd Kund Index)-kriterier, däribland kreativitet, strategisk kompetens, proaktivitet, affärsnytta, digital kompetens och engagemang. Det är få byråer som ligger i topp på samtliga 13 kriterier, alltid finns det en eller två områden som kunderna anser att byrån kan utveckla och förbättra.

Men är du en byrå som är finalist, dvs nominerad, så har du i regel mycket nöjda kunder. Dina kunder ser dig som en partner, de värdesätter samarbetet högt och kunderna har också överlag, gett byrån höga vitsord.

Och att bygga och utveckla goda, långsiktiga relationer mellan uppdragsgivare och byrå är ett långsiktigt arbete som kräver mycket av båda parter. Och de byråer som vann igår, är extra duktiga och kompetenta på detta.

Bland årets vinnare ser vi ett antal byråer som fick kliva upp på vinnarplatsen för första gången som Byn, Populate, The Bond och Awave. Grattis, bra jobbat!

Några byråer som vann förra året, eller som vunnit flera gånger förut, landade i år på en andra placering – otroligt imponerade även det. Här ser vi bland annat Westander, Antrop och BerntzonBylund, som alla även i år har ett väldigt fint resultat och väldigt nöjda kunder.

Men de byråer som kanske imponerar mest i år är de byråer som vann igår kväll och som även vunnit förut – och vissa flera år än så: Tre Kronor Media, Forsman & Bodenfors, New Republic, Ellermore, Doberman, Ciceron Group, Le Pacte och Silver.

Alla kan vinna en gång – men att vinna två eller ännu fler gånger visar på ett synnerligen värdefullt, bra och långsiktigt arbete med sina kunder och deras utmaningar. Ni har gjort ett ypperligt arbete – och det har nu era kunder tackat er för genom att lyfta upp er till en första placering.

Så, ett stort grattis och njut av segern alla ni vinnare i Årets Byrå 2019!

Dela sidan:

Flera nätverksbyråer i topp när de finska Årets Byrå 2019-vinnarna korats

Ni som möjligen följer mig i sociala medier har knappast missat att vi i tisdags korade årets vinnare i Vuoden Toimisto 2019, dvs i finska Årets Byrå 2019. Jag har lagt upp både nyheter och bilder från en fullsatt och lyckad galakväll, som vi höll på Amos Rex/Bio Rex mitt i Helsingfors.

Jag måste också uttrycka ett stort grattis till samtliga vinnare, både de som vunnit förut som Agency Leroy (varumärkes- och design) och OIKIO Digital Performance Agency (digital/martech), samt de som är nya på förstaplatsen som TBWA\Helsinki (reklam stor – bilden ovan), Wörks (reklam liten), Carat Finland (media – bilden nedan), OSG Viestintä (pr) och Marketing Clinic (kundinsikt).

Även grattis till Lataamo Group, som är den första vinnaren i vår nya eventbyråkategori.

I år korade vi vinnare i 8 kategorier, varav en är ny, den för eventbyråer. Vi vill ständigt utveckla och förbättra Årets Byrå-projektet så att det blir helt lika i hela Norden. Vissa skillnader finns dock, både i storleken på marknad och hur länge vi har funnits i de olika länderna, så vi förändrar och justerar med omtanke.

Jag har haft glädjen att vara med på vår finska Årets Byråresa från allra första start och det är otroligt glädjande att se hur denna årliga branschstudie och gala har blivit en sådan succé på tre år.

I år deltog rekordmånga byråer dessutom, hela 61 stycken, och kvällens gala var fullsatt med närmare 500 gäster. Vi har alla satt in en hel massa arbete för att komma hit, vi och våra finska partners Alma Media och Norstat Finland, och vi är alla oerhört glada och stolta.

Det som dock gör mig nästan ännu mer stolt är att se hur seriöst byråerna tar på denna studie. De allra flesta har varit med från start, de kommer på seminarier och vill lära sig mer, de beställer sina byråspecifika rapporter och delar den med hela byrån – och de är oerhört engagerade i att ta byrån till nästa nivå ihop med sina kunder.

Att kontinuerligt förbättra och utveckla goda kund-byrå-relationer är ett långsiktigt arbete. Vår branschstudie och de byråspecifika rapporterna ger de deltagande byråerna värdefulla insikter om hur de kan utvecklas vidare i arbetet med de egna kunderna.

I Finland är man också väldigt intresserad av den nordiska jämförelse som vi erbjuder, då vår studie med alla delar, är koordinerad nordiskt och ger en massa olika insikter och jämförelser mellan olika typer av byråer, kategorier även över landsgränserna i Norden.

Vissa saker är lika, i andra parametrar skiljer sig länderna åt. Bland annat detta kommer jag också att prata lite mer om på Münchenbryggeriet i Stockholm redan nästa torsdag, den 21/2 då det är dags för Byrådagen och Årets Byrå 2019-galan i Sverige. Då utser vi årets vinnare i Sverige i 15 olika kategorier. Totalt deltar 151 byråer i Sverige, så intresset är stort!

Och en sista intressant notering har jag ännu från Finland: Några av de riktigt gladaste vinarna i år är nätverksbyråer.

TBWA Finland, som har varit nominerad i alla tre år, knep i år första platsen för de stora reklambyråerna. TBWA i Finland är en av landets största byråer med runt 130 medarbetare och under ledning av vd Sami Tikkanen, strategichefen Marco Mäkinen och Jyrki Poutanen som creative director, har byrån i år gjort ytterligare ett fint lyft och knep därmed första platsen i sin kategori.

Bland mediebyråerna vann Carat Finland i år, även det en nätverksbyrå, som leds av Heidi Björklöf på ett imponerade sätt.

I många år har vi i Sverige hört att ”nätverksbyråerna borde ha en egen kategori, de tävlar på andra premisser än de lokalt ägda”. När jag själv jobbade på McCann och vi inte vann Årets Byrå sa vi ungefär samma sak: en internationellt ägd nätverksbyrå kan inte riktigt välja och utveckla sina kunder på samma sätt som en mindre, partnerägd svensk byrå.

Det finns självfallet en del sanning i detta, nätverksbyråerna ”får” ju en del kunder från sitt nätverk och de styrs på ett lite annat sätt. Men samtidigt tycker jag att detta är en något omodern och allt mer felaktig bild, som man kanske gärna tar till när man inte själv placerar sig bättre i en kundnöjdhetsstudie som Årets Byrå.

För när jag träffar vinnande byråer och deras byråledningar – oavsett ägarstruktur – så slås jag av alltid av att ett framgångsrikt arbete med nöjda kunder och långa samarbeten är resultatet ett gediget och långsiktigt arbete, som ytterst drivs från byråledare och hela byråledningen. Det är en inställning hos hela gänget på byrån, en central och intern kulturell fråga hur man tar hand om sina kunder och sina medarbetare på bästa sätt.

Det ser jag hos byråer i Finland, i Sverige och i Norge, både bland vinnande byråer och bland de nominerade i Årets Byrå. Inte bara de vinnare byråerna, utan även de nominerade, ligger nämligen ofta högt i vårt NöjdKundIndex (NKI) som visar på goda, framgångsrika kund-byrå-samarbeten.

Så ett stort grattis till alla 8 vinnarbyråer i Finland i Vuoden Toimisto 2019!

Och ett stort grattis till er alla nominerade byråer i Årets Byrå 2019 i Sverige. På torsdag ses vi på Byrådagen på Münchenbryggeriet i Stockholm. Samma kväll och på samma ställe hyllar vi årets vinnare i 15 olika kategorier, alltså de byråer som ligger i topp i Sverige i år vad gäller kundnöjdhet, i Årets Byrå 2019.

Välkommen, vi ses där!

Dela sidan:

Årets Byrå 2019: Detta är digital kompetens, menar kunderna

Om drygt 2 veckor, den 21 februari, koras årets vinnare i Regis branschstudie ”Årets Byrå Sverige 2019”.

Även i år har Regi undersökt en rad frågor om utmaningar och möjligheter och ett hett område enligt kommunikationsköparna är digital kompetens.

När vi frågar kommunikationsköparna om vad de anser byråerna borde utveckla och förbättra inför kommande år, har ”Proaktivitet” legat i topp i många år som det enskilt viktigaste förbättringsområdet.

Förra året skedde dock ett trendbrott, då ”Digital kompetens” seglade upp på första plats på kundernas lista över det viktigaste för landets byråer att bli bättre på.

Detta samtidigt som byråerna själva utvecklas i snabb takt inom detta område och många byråer är synnerligen duktiga på det digitala. När jag har träffat byråer, så har jag kunnat se en viss frustration, både bland byråer och uppdragsgivare, kring området digital kompetens.

Digital kompetens är ett brett, komplext område, som kan betyda olika saker för olika typer av byråer och uppdragsgivare. Definierar man inte vad man menar med digital kompetens tillräckligt väl, så finns det en stor risk för missförstånd och felaktiga förväntningar mellan byrån och uppdragsgivaren.

I Regis studie definieras ”Digital kompetens” såhär: ”Byråns förmåga att hålla sig uppdaterad kring den digitala utvecklingen och förstå kommunikation i digitala kanaler samt tillämpa digitala lösningar på ett optimalt sätt.”

I årets branschstudie, så har vi bett landets uppdragsgivare att specificera vad digital kompetens innebär för just dem i deras relation med sina byråer.

DETTA KÄNNETECKNAR DIGITAL KOMPETENS HOS EN BYRÅ, ENLIGT KUNDERNA:

1. Trendspanar och ligger i framkant
2. Erbjuder bredd och helhetsperspektiv
3. Teknisk förståelse och kompetens
4. Kunskap om målgrupper
5. Strategi och rådgivning

Årets Byrå baseras på samlade omdömen från närmare 2500 kommunikationsköpare som har fått utvärdera sina befintliga byråer.

I årets studie ser vi också att just ”Digital kompetens” är en av de viktigaste anledningarna till val av byrå: hela 23% av kunderna uppger detta som det viktigaste skälet till val av byrå.

Området ligger även på topp 3 bland kundernas förbättringsområden inför nästkommande år, dock ligger det inte längre i topp – och det kanske visar på att utvecklingen går i rätt riktning.

Om Digital kompetens – och mycket mer – kommer vi att prata om den 21 februari, på Byrådagen ihop med Resumé. Andra saker vi har frågat kommunikationsköparna är om de de vill köpa fler tjänster av från sina byråer – och i så fall vilken typ av tjänster.

Så, missa inte Byrådagen den 21/2 på Münchenbryggeriet i Stockholm. Samma kväll och på samma ställe hyllar vi årets vinnare i 15 olika kategorier i Årets Byrå 2019.

Välkommen, vi ses där!

Dela sidan:

Årets Byrå 2019: 58% av kunderna vill köpa mer av sin byrå

God Fortsättning på det nya året – jag hoppas att jul- och nyårsledigheten har varit härlig. På Regi börjar det nu på allvar dra ihop sig inför slutfasen av Årets Byrå 2019.

151 byråer i 15 olika kategorier har utvärderats av sina kunder och kvalificerat sig till årets upplaga av Årets Byrå i Sverige. Bland dessa nominerar vi de byråer som har fått högsta betyg.

Redan nästa vecka, fredagen den 11 januari, kommer vi att offentliggöra årets nominerade byråer i Årets Byrå Sverige. Så håll utkik här på resume.se och på åretsbyrå.se.

Detta är faktiskt redan 19e året som vi genomför bransch- och kundstudien Årets Byrå i Sverige och vi är glada och stolta över det stora intresse som finns bland landets byråer och kommunikationsköpare att delta.

Till grund för årets studie ligger närmare 2 500 enskilda bedömningar från marknadschefer och andra kommunikationsköpare. Studien utvärderar kundnöjdhet, och omfattar allt från kreativitet och strategisk kompetens till proaktivitet, engagemang och digital kompetens och mycket mer.

Det gör Årets Byrå till den största branschstudien i sitt slag och genomförs årligen även i Finland och Norge. Årets Byrå 2019-året inleder vi i Finland, där vi arrangerar årets prisutdelning för ”Vuoden Toimisto 2019” tisdagen den 12 februari. I Norge den 10 april 2019.

I Sverige hyllar vi årets vinnare med prisutdelning och gala torsdagen den 21 februari, på Münchenbryggeriet i Stockholm, ihop med Resumé.

Innan galan arrangerar vi även seminariet ”Byrådagen”, där vi kommer att berätta om del nyheter och spännande insikter från årets branschstudie och från årets byråledarstudie.

Båda kommer att bjuda på en hel del intressanta och värdefulla insikter och trender inför kommande år, bland annat om vad landets kommunikationsköpare ser som de största styrkorna men även utmaningarna i samarbetet med sina byråer.

Vi har också tagit tempen på hur ni ser på behovet av digital kompetens framöver och hur branschglidningen påverkar samarbetet och ifall kommunikationsköparna är intresserade av att bredda samarbetet med sina byråer, och i så fall inom vilka områden.

Bland annat kan vi redan nu se att en majoritet av kunderna, faktiskt hela 58 %, kan tänka sig köpa in fler tjänster från sin byrå. En bra möjlighet till både tillväxt och ett fördjupat samarbete.

Samtidigt ser vi att en del av kunderna inte får möjlighet att utvärdera samarbetet och relationen tillsammans med sin byrå.

Bland annat detta, och mycket mer, kommer vi att berätta mer om på Byrådagen den 21 februari. Missa inte det, här kan du läsa mer: https://www.resume.se/event/aretsbyra/

Och veckan efter galan börjar vi leverera de byråspecifika rapporterna som bygger på kundernas utvärderingar. Dessa rapporter identifierar styrkor och svagheter och inom vilka områden man kan förbättra kundsamarbetet. Har du som är byråledare ännu inte beställt er rapport, så kan kontakta oss för mer information.

Och som sagt, redan nästa vecka offentliggör vi listan på nominerade byråer, dvs de byråer som är i toppen inom respektive kategori och som har chansen att utses till Årets Byrå 2019 den 21 februari.

Välkommen 2019, nu kör vi!