Dela sidan:

Olle Schubert, vd New Republic: ”En härlig bekräftelse på att våra arbetsmetoder fungerar”

Grattis Olle Schubert, vd för New Republic, ni vann Årets Byrå-kategorin ”PR-byråer, byråintäkt 15-25 mkr” vid galan 2017. Hur gick det till?

– Tack! Eftersom utmärkelsen bygger på kundomdömen så vågar jag mig på tolkningen att vi har bra förståelse för vad våra uppdragsgivare behöver och förmågan att leverera med kvalitet i tid.

Ni har deltagit i Årets Byrå i flera år, och även i år är ni nominerade. Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?

– Vi deltog 2016 och 2017, första gången fick vi nöja oss med en andra plats. Självklart blev vinsten en härlig bekräftelse på att våra arbetsmetoder fungerar.”

– Samtidigt är vi ödmjuka. I den rapport som summerar resultaten finns mycket intressant att läsa, bland annat att flera byråer i vår kategori har mycket fina kundomdömen. Det är också viktigt att komma ihåg att begreppet ”pr” täcker in vitt skilda verksamheter. Vår tyngdpunkt ligger på public affairs, det vill säga opinionsbildning och politisk påverkan.

Har ni ett hemligt recept?

– En av våra bärande idéer är att den som vill bidra till samhällsutvecklingen vinner på transparens, så ett hemligt recept vore att förneka vårt eget DNA. Vår erfarenhet är att man blir både smartare och visare genom att låta sina ståndpunkter granskas och kritiseras. Vi försöker leva som vi lär på den punkten och bygga ett ideologiskt heterogent team, där man är frikostig med att dela med sig av tankar och synpunkter till varandra. Det vitaliserar vårt interna flöde av idéer och leder till bättre rådgivning.

Hur involverad är resten av byrån i detta arbete?

– Mycket. New Republics affärsidé är inte att erbjuda individuella kontakter med en konsult som gör sin grej. Först när vi gemensamt drar åt samma håll blir ett plus ett mer än två. Vi är alltid redo att erbjuda varje uppdragsgivare vår samlade kapacitet och kompetens.

Hur involverade är kunderna?

– De är i högsta grad involverade, vi är ofta rådgivare och blåslampa på ledningsnivå, vilket förutsätter samspel och ömsesidigt förtroende.

Årets Byrå-studien fokuserar på kundnöjdhet. Har du några enkla tips på hur man med kan förbättra relationen till sina kunder?

– Vi arbetar med att sätta oss in i uppdragsgivarnas ofta komplexa problem, för att därefter hitta effektiva lösningar. Några enkla vägar dit tror jag inte finns, det är hårt och strukturerat arbete som gäller. Ska jag ändå försöka ge ett enkelt tips så är det att inte slarva med utvärderingar och uppföljningar av genomförda uppdrag.

Okej. Om råden inte måste vara enkla – hur kan man förbättra relationen till sina kunder?

– Då återkommer jag till att rekrytera rätt team. Vi behöver lagspelare som gärna kavlar upp ärmarna och jobbar stenhårt för varandra när det behövs. Vi behöver expertis inom sakområden, plus förmågan att snabbt sätta sig in i andras perspektiv, vilket kan vara nog så krävande för den som är skolad i ett politiskt parti, en ledarredaktion eller annan miljö där vissa utgångspunkter ofta tas för givna.

– Parallellt med det behöver vi bygga en positiv företagsanda som ger rätt mix av ödmjukhet, självförtroende och integritet. Den som anlitar oss har rätt att förvänta sig kompetens och perspektiv utöver det man redan har internt. Vi ska våga ge uppdragsgivarna våra bästa råd, även när de egentligen vill höra något annat.

Tack Olle!

Dela sidan:

Carolina Gahns, vd Knut Kommunikation: ”Engagemang är nyckeln”

Grattis Carolina Gahns, vd för Knut Kommunikation, ni vann Årets Byrå-kategorin ”Brand Experience, byråer 7-25 mkr” vid galan 2017. Hur gick det till?
– Vi fick silver 2016 och vann 2017 så visst är det ett kvitto på att våra kunder upplever att vi gör ett bra jobb och det är vi väldigt stolta och glada över. Vi ser det som ett långsiktigt resultat av vad vi levererat under våra 13 år som byrå.

Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?
– Den betyder jättemycket för oss, framförallt internt, när det gäller en stolthet för vad vi gör. Men samtidigt är det inget vi tänker på så mycket i vårt dagliga jobb. Däremot pratar vi ofta om hur vi behåller vår position och blir bättre. Att aldrig bli ”nöjd och mätt” utan att alltid försöka leverera bättre än tidigare. Vi märker tydligt att vinsten i Årets Byrå attraherar bra kompetent personal till oss samt att vi självklart märker att våra kunder är glada och stolta för vårt samarbete.

Har ni ett hemligt recept?
– Kanske inte något hemligt recept men Knuts tanke har alltid varit att vara stolta specialister, vi är tydliga med vad vi är och gör och det verkar kunderna uppskatta. Ingen kan, eller ska kunna, allt men vi är proffs på Brand Experience och det genomsyrar verksamheten.

– Vi jobbar istället dagligen med specialister inom andra områden, dessa samarbeten höjer verkligen resultaten för våra kunders kampanjer. Så med detta sagt är stolthet för vår eget medie, lyhördhet och respekt för andras kompetens en del av receptet.

Hur involverad är resten av byrån i detta arbete? Och kunderna?
– Det här om något är ett pris till alla på Knut och framförallt ett resultat om vad kunderna tycker om oss och vårt jobb. Årets Byrå är ett bra och effektivt sätt att starta en kommunikation med kunderna om hur vi uppfyller deras mål och önskningar om samarbete.

Årets Byrå-studien fokuserar ju på kundnöjdhet. Har du några enkla tips på hur man kan förbättra relationen till sina kunder?
– Engagemang är nyckeln. Krångla inte till det, lyssna och förstå kundens affär samt framförallt förstå vikten av att alltid leverera i produktionen.
– Sedan ska man inte glömma att vinna priser för enstaka kampanjer eller att bli Årets Byrå är ett jättebra sätt att förbättra relationen med våra kunder.

Tack Carolina!

Dela sidan:

Simon Kamras, Super Tuesday: ”Vi är tydliga med vad vi är”

Grattis Simon Kamras, vd för Super Tuesday, som vann Årets Byrå-kategorin ”Varumärkes- & Designbyråer, byråintäkt 7-25 mkr” vid galan tidigare i år. Hur gick det till?
– Ja, det kan man fråga sig. Vi har funnits sen 2012. Att fem år senare vinna pris som Årets Byrå kändes stort på riktigt! Extra roligt att det är ett pris som verkligen belönar alla som jobbar här på Super Tuesday och inte bara en enskild arbetsgrupp.

Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?
– I vardagen betyder det inte så mycket. Då har vi fokus på annat. Däremot så blev det ett tydligt bevis på att det finns en hel del saker som vi som byrå gör rätt.

– Jag har jobbat på både andra reklambyråer, designbyråer och på kundsidan. Det är tydligt att det håller på att bli ett skifte i branschen där de frågor som vi designbyråer driver har fått en helt annan prioritet bland våra uppdragsgivare. Genom priset som Årets Byrå har vi tydligt märkt att vi hamnat högre upp på listan kring byråer som kunderna vill träffa och eventuellt börja arbeta med.

Ni har förmodligen ett hemligt recept, kan du berätta?
– Nej, hemliga recept tror vi inte särskilt mycket på. Snarare är nog vår framgång en blandning av en hel del olika faktorer.

– En del är att vi är tydliga med vad vi är: En strategisk designbyrå. Det finns en sjukdom i vår bransch att man ska vara något annat än vad man faktiskt är. Designbyråer vill kalla sig varumärkesbyråer. Varumärkesbyråer ska vara innovationsbyråer osv. Någon borde hitta ett vaccin mot det där.

– En annan del är vår bakgrund. Många på Super Tuesday har tidigare arbetat på stora nätverksbyråer, där vi alla lärde oss att hantera globala kunder. På Super Tuesday kunde vi sen skala bort de delar som vi inte tyckte adderade något värde. Våra egna processer har varit väldigt viktiga för oss. Bortsett från det skulle jag nog peka på vår starka kultur som en central del för hela byråns utveckling och framgång.

Har ni deltagit i Årets Byrå i flera år?
– Nej det var faktiskt första gången vi deltog. Vi har kikat på tävlingen förut, men inte haft en tillräcklig bredd på kunder för att kunna kvala in.

Hur involverad är resten av byrån i detta arbete? Och kunderna?
– Det här om något är ett pris till hela byrån. Alla kunder får ju säga sitt – vilket innefattar en bedömning av alla projekt och arbetsgrupper. Kunderna blir också en viktig del. Inte minst de som vi har en fördjupad relation till och som över tid kunnat berätta för oss om vilka delar vi gjort bra och vilka som behövts förbättras.

Årets Byrå-studien fokuserar ju på kundnöjdhet. Har du några enkla tips på hur man med enkla medel kan förbättra relationen till sina kunder?
– Lyssna lite mera och prata lite mindre. Det kan man komma rätt långt på. Många konsulter känner en press att ständigt komma med snabba svar och lösningar. Det är såklart viktigt. Fast först ska du förstå vad du verkligen ska lösa för problem. Det missar rätt många.

Tack Simon!

Dela sidan:

Anders Ingårda, Make Your Mark: ”Att det är kunderna som avgör detta pris vet hela byrån”

Grattis Anders Ingårda, vd för Make Your Mark, som vann Årets Byrå-kategorin ”Contentbyråer” vid galan tidigare i år. Hur gick det till?
– Vi har pallplatser sen tidigare, bland annat ett silver och ett brons. Samtidigt har vi haft ett bra år, mycket som gått vår väg. En hel del internationella som nationella priser, lyckade kampanjer och bra känsla hos hela byrån. Jag kunde tyvärr själv inte gå på galan men blev rätt sent under kvällen uppringd, eller rättare sagt uppväckt, av att delar av byrån stod utanför min lägenhet och ringde på. Det blev en klart mycket senare kväll än jag räknat med…

Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?
– Något vi alla är stolta över. Vi har haft stark tillväxt, under flera år klart starkast inom vår bransch. Samtidigt vill vi hålla den kreativa höjden och fokus på våra uppdragsgivare. Då landar just denna utmärkelse extra bra. Utmärkelsen har också varit nyttig för vår kännedom. Vi har fått nya förfrågningar som helt klart har sin grund i att urvalet är baserat på Året Byrå-vinsten.

Ni har förmodligen ett hemligt recept, kan du berätta?
– Jag har just varit några dagar i NYC med kollegor. Vi har träffat byråer och haft några spännande möten med bolag och varumärken på plats. Tydligt är hur duktiga i princip alla amerikanska byråer är på helheten, det kreativa, kontakter med kunder, presentationer och ett rakt igenom starkt kunnande om byråns erbjudande och styrkor. Det imponeras man lätt av.

– Det roliga är att jag känner att det också är väldigt mycket Make Your Mark. I princip alla drygt 40 personer hos oss är delaktiga i så många led av det vi gör. Det skapar ett brett förtroende för byrån och samtidigt en trygghet och engagemang som jag tror våra kunder känner av. Internt är jag säker på att det ger en mer dynamisk och stimulerande vardag för alla som jobbar på en byrå.

Ni har deltagit i Årets Byrå i flera år. Varför då?
– Vi känner att både vi internt och i dialog med våra kunder tycker det är en bra värdemätare. Kunderna säger sitt, det är rätt tydligt vad det innebär, upplever jag.

Hur involverad är resten av byrån i detta arbete? Och kunderna?
– Att det är kunderna som avgör detta pris vet hela byrån. Att vi kommer delta vet också alla medarbetare. Det och en del påminnelser under året tror jag skapar en bra grund för hela organisationens arbete. Vilket i slutändan blir bra för kundernas omdöme av Make Your Mark.

Årets Byrå-studien fokuserar ju på kundnöjdhet. Har du några enkla tips på hur man med enkla medel kan förbättra relationen till sina kunder?

1. Hitta tillfällen där kunder får ge tydlig och rak feedback. Schemalägg gärna möten i starten av ett samarbete.

2. All feedback måste nå alla delar av arbetsgruppen och övriga berörda delar av organisationen.

3. Var proaktiv i alla lägen. Bra som dåliga.

Och slutligen Anders, vid årsskiftet lämnar du över stafettpinnen till Jonas Terning som blir ny vd på byrån. Hur känns det och vad ska du göra istället?
– Det är ungefär 10 år sen jag grundade Make Your Mark. Vi har haft en otrolig tillväxt senaste åren, där vi parallellt har haft väldigt skoj. Vi är en fullfjädrad content-byrå som i dag går väldigt bra och vi har lyckats mycket tack vare att vi ställde om digitalt väldigt tidigt. Det är för mig den resa jag ville göra med bolaget jag startade och sen sålde till Aller för några år sen. 2018 ser starkt ut och vi har en grym organisation. Då allt är på plats känns det som ett bra läge att lämna över. Lite vemodigt så klart, men också spännande. Nu ser jag fram emot att ta mig an nya projekt och bolagsbyggen.

Dela sidan:

Sunit Mehrotra, King: ”Vi har alltid trott på styrkan i en stark intern kultur”

Grattis Sunit Mehrotra, vd för King, som vann Årets Byrå-kategorin ”Stor Reklambyrå” vid galan tidigare i år. Hur gick det till?
– Tack!

– Ja, har man vunnit så innebär det att våra kunder upplever att vi gör ett bra jobb. Och eftersom vi, och alla andra, bedöms på så många dimensioner måste man tolka det som att vi är med och utvecklar deras affär i rätt riktning. Det är ju för det de vänder sig till oss för att få hjälp med.

Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?
– Det ger oss ett kvitto på att det vi tror på och hur vi jobbar är rätt. I vardagen är en vinst i Årets Byrå inget vi går och tänker på – det skulle rent av vara farligt att börja titta bakåt. Men det är just i vardagen – varje vardag – som bra och framgångsrika samarbeten och resultat skapas.

Har ni ett hemligt recept?
– Nja, hemligt är det väl inte men vi har alltid trott på styrkan i en stark intern kultur, integritet och en ”good enough isn´t good enough”-mentaliet. Sen är det självfallet så att vi och våra kunder måste ha en gemensam syn på vissa centrala frågor – både affärsstrategiska och samarbetsmässiga – och utan det blir det helt enkelt inte lika bra. Men vilka de frågorna är kan förbli vår hemlighet tills vidare.

Ni är med och tävlar mycket, både i Guldägg och andra tävlingar. Även i Årets Byrå har ni deltagit i många år. Varför då?
– Att hålla sig framme i tävlingar – allra helst vinna – är ett fönster för att attrahera nya talanger och nya kunder. Sen är det så klart stora skillnader mellan Guldägget och Årets Byrå, men det är också bra för spridningen speglar mer av vad vi håller på med och hur vi tänker och jobbar.

Hur involverad är resten av byrån i detta arbete? Och kunderna?
– Det varierar. Vissa tävlingar bygger ganska mycket på ett samarbete, som t ex 100W medans Guldägget är resultatet av ett samarbete – likaså Årets Byrå.
Men i Årets Byrå är kunderna oerhört involverade eftersom det är dom och inte branschkollegor som bedömer oss.

Årets Byrå-studien fokuserar ju på kundnöjdhet. Har du några enkla tips på hur man med enkla medel kan förbättra relationen till sina kunder?
– Transparens, integritet, ömsesidig respekt, dialog och samsyn på utmaningar, mål och möjligheter.

Tack Sunit!