Dela sidan:

Patrik Westander: ”Det ska vara enkelt och roligt att samarbeta med byrån”

Först ut är Patrik Westander, vd för Westander, som vann kategorin ”PR-byrå med en byråintäkt över 25 Mkr” vid Årets Byrå-galan tidigare i år.

Grattis Patrik, ni har nu vunnit kategorin ”Årets Stora PR-byrå” sex gånger! Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er?
– Tack för det! De höga betygen från våra uppdragsgivare leder framför allt till nya kundförfrågningar. En vinst i Årets Byrå skapar också stolthet hos våra anställda och gör det ännu lättare att rekrytera kompetenta och engagerade konsulter.

Ni har deltagit i Årets Byrå i tio år. Varför då? Hur involverad är resten av byrån i detta? Och kunderna?
– Det är viktigt för oss att många kunder deltar och senast slog vi rekord med 23 enkätsvar. Vi använder resultaten från kundundersökningen för att systematiskt höja kvaliteten på Westanders tjänster. Varje år utser vi förbättringsansvariga bland konsulterna på tre olika fokusområden. I år är det exempelvis digital kompetens, varumärkeskunskap och uppföljningar.

Är de här områden era tre svagaste just nu? De ni behöver jobba mest med?
– Nej, vi fokuserar snarare på styrkor med säljpotential. I kundundersökningen letar vi efter signaler om vilka tjänster våra kunder vill köpa mer av. I just det här fallet är fokusområdena tre av våra allra starkaste områden. Förbättringen handlar i stället om metod- och tjänsteutveckling.

Vad innebär det för er i vardagen? Påverkar insikterna hur ni utvecklar er verksamhet?
– Absolut! I höst genomför exempelvis Westanders pr-skola för första gången öppna heldagskurser inom både digital kommunikation och varumärkesstrategi. Jag tror faktiskt inte att de här två kurserna hade genomförts utan de tydliga köpsignalerna i kundundersökningen.

Vi ser flera byråer som vunnit mer än en gång. Men ingen byrå har under de senaste tio åren vunnit lika många gånger som ni på Westander. Har ni ett hemligt recept?
– Jag tror det handlar om tre saker. För det första vårt engagemang i uppdragen, att vi enbart åtar oss uppdrag som vi själva sympatiserar med. För det andra vår vinstdelning, lika för alla anställda, som uppmuntrar till prestationsinriktat samarbete. Och för det tredje vår filosofi om balans i livet, att heltid faktiskt innebär 40-timmarsvecka. Det underlättar rekryteringen av högpresterande småbarnsföräldrar.

Vad är den enskilt viktigaste nyheten/insikten ni har tagit med er i år? Och garanterar detta att ni står högst på pallen även i februari 2018?
– Årets viktigaste insikt är nog att vi kan skapa ännu mer kundnytta genom att bli ännu bättre på uppföljning. Senast gav våra kunder oss en rekordstor vinstmarginal till nio andra stora pr-byråer, men 2018 blir det säkert en hård kamp igen om förstaplatsen.

Studien fokuserar på era befintliga kunders syn på samarbetet med er som byrå. Har du några enkla tips på hur man med enkla medel kan förbättra relationen till sina kunder?
– Mina bästa tips är att vara snabb och att ofta lyfta på luren. Det ska vara enkelt och roligt att samarbeta med byrån.

–Sen skulle jag slutligen också vilja säga att det är väldigt kul att Resumé tar över galan! Kundundersökningen Årets Byrå är en viktig uppmuntran till hela kommunikationsbranschen att konkurrera med hög kvalitet och nöjda uppdragsgivare. Alla tjänar på att Årets Byrå får ännu mer uppmärksamhet.

Tack Patrik!