Dela sidan:

Daniel Collin: ”Hårt arbete att vinna Årets Byrå”

Daniel Collin, tidigare vd för MEC, som vann kategorin ”Mediebyrå”, på delad första plats med Tre Kronor, vid Årets Byrå-galan i år.

Grattis Daniel, ni delade första platsen med Tre Kronor Media. Hur gick det till?
-Tack! Jo, men det var lite överraskande för vi hade satt upp som mål att komma på pallen 2017 och vinna 2018. Men hur det gick till är egentligen inga konstigheter – det handlar om hårt arbete. Vi hade satt upp detta som ett av våra viktigaste mål och gjort en detaljerad plan för att nå målet.

Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?
– Det betyder väldigt mycket – eftersom det är en ”Nöjd-kund-tävling”. Som byrå är man ingenting utan sina kunder så att få ett kvitto på att vara den byrå som har de nöjdaste kunderna ger en bra självkänsla och det gör det lite lättare och roligare att lägga de där timmarna på kvällar och helger som det blir en hel del av under ett år.

Har ni ett hemligt recept?
– Och jo, vi hade nog ett litet hemligt recept. Eftersom jag har avslöjat det för mediebyråerna i Norge kan jag väl säga det här också… På MEC sneglade vi mycket på Maxus, som mer eller mindre prenumererade på den här titeln under en massa år. När vi inte kom åt deras hemliga formel hade vi förmånen att lyckas rekrytera Cecilia Sundström som hade ansvarat för tävlingen på Maxus under många år och hon visste bevisligen vad som krävdes för att vinna.

Ni har deltagit i Årets Byrå i alla dina år på MEC. Varför då? Hur involverad är resten av byrån i detta? Och kunderna?
– För att det är den bästa tävlingen på temat ”Årets byrå” då den handlar om kundnöjdhet. Hela byrån är involverad, för det handlar om så många olika detaljer i kundarbetet och -relationen. För bara något år sedan kom vi på tredje plats, men hade vi fått genomsnittsbetyg på ”administrativa rutiner” så hade vi vunnit. Det var ett år då vi bytte ekonomisystem och fick jobba mycket manuellt med fakturering under långa perioder. Det vill säga, du kan vara bäst på till exempel kreativitet och strategisk rådgivning men om du inte är tillräckligt bra på hygienfaktorerna så straffas du direkt.

Hur involverade är era kunder?
– Vi har genom åren involverat kunderna på olika sätt. Ibland bara genom att uppmana dem att betygsätta oss när enkäten kommer (alla hinner inte alltid med att svara) men vissa år har vi verkligen pratat med ett flertal kunder om vad de lägger in i ord som ”proaktivitet”, ”kreativitet” med mera. För även om dessa ord låter tydliga, så betyder det olika för olika personer. Vill vi att person X ska sätta högsta möjliga betyg på ”proaktivitet” måste vi vara stensäkra på vad proaktivitet betyder för just henne och så vidare.

Ni jobbar aktivt med insikterna från studien. Vad är den enskilt viktigaste nyheten/insikten ni har tagit med er i år?
– Förutom glädjen att vinna var vi väldigt glada över att vara den byrå som fick högst betyg på att vara ”strategisk partner”. Motsatsförhållandet där var ”leverantör” om jag minns rätt och vi hade medvetet jobbat för att komma närmare våra kunder i deras affärsutmaningar så det var väldigt kul att få ett kvitto på detta. Jag skulle tro att det är lika prioriterat även inför 2018.

Har du några enkla tips på hur man med enkla medel kan förbättra relationen till sina kunder?
– Det handlar om att säkerställa att man lägger energi på rätt saker för varje enskild kund och person. Det låter klyschigt, men är inte desto mindre sant att det är viktigare att göra rätt saker än att göra saker rätt. Där tror jag det är lätt att gå bort sig som stressad konsult.

Du har själv precis slutat på som vd på MEC. Vad väntar framöver för dig?
-Min tanke var att njuta av lite ledigt den här hösten för att sedan ta mig an nästa utmaning från 2018, men jag har lite svårt att bara göra ingenting så det har blivit att jag träffat många spännande personer och fått en hel del olika saker att tänka på. Just nu hjälper jag ett par företag på konsultbasis för att jag tycker att det är roligt och jag bloggar precis som du i Resumé – vilket är lite som terapi för mig. Okej, det var inte riktigt svar på frågan…

– Framöver jobbar jag i någon form där jag visar att det går att få ihop data och bra kommunikation, på ett företag med bra värderingar och som tror på marknadsföring som en stark tillväxtmotor.

– Slutligen, apropå #metoo, så skulle jag vilja slå ett slag för den ideella organisationen ”Män” och gärna rekommendera alla män (kvinnor är självklart också välkomna) att gå med.”Män” är en feministisk organisation och rörelse mot mäns våld, som kämpar för att förändra negativa maskulinitetsnormer. ”Män” förebygger våld, tar fram normkreativa metoder för barn och unga, engagerar pappor och sätter män och pojkar i rörelse. Visionen är en jämställd värld utan våld. Läs mer på www.män.se

Tack Daniel!