Dela sidan:

Lisa Lindström, vd Doberman: ”Kontinuitet och uthållighet är viktigt”

Grattis Lisa, vd på Doberman, ni vann Årets Byrå-kategorin ”Stor Digitalbyrå” vid galan tidigare i år.

Doberman. Lisa.
Fotograf: Emil Nordin

Vad betyder en vinst i Årets Byrå?
– Tack! Vi blev fnissigt glada såklart. Det är särskilt fint att få så bra betyg från våra kunder. Det är betydelsefullt att stanna upp för en stund, reflektera, lära och fira. 

Har ni deltagit i Årets Byrå länge, varför då? Hur involverad är resten av byrån i detta? Och kunderna?
– Kontinuitet och uthållighet är viktigt. Vi varit med i årets byrå i ungefär 15 år och vi har varit listad som topp tre nästan alla år sedan dess. Jag tror att det kan vara flest gånger av alla byråer i vår kategori. Att vara med i samma utmärkelse årligen är en bra temperaturmätare för att kalibrera vår ambition om att göra skillnad med kundernas bedömning av resultatet.

– Alla som jobbar hos oss drivs av att alltid stretcha oss mot bättre kvalitet, nytänkande och ibland oväntade lösningar, det som verkligen sticker ut i bruset. Vi jobbar inte för att vinna tävlingar, utan ser det snarare som ett kvitto på att vi lyckats samarbeta med våra kunder för att tillsammans lösa några av deras utmaningar.

Hur ska ni garantera att ni står högst på pallen även nästa år? Har ni ett hemligt recept?
– Det kan vi inte garantera. Först och främst handlar det om att lyckas attrahera och behålla talang, det är ju vår enda råvara. Vårt recept är att alltid vara nyfikna på människors behov, våra kunders affärsutmaningar. Och ny teknologi. Genom att vara i ständig rörelse, sträva efter att kontinuerligt lära oss nya saker och testa oss fram försöker vi förnya såväl våra arbetssätt som lösningar. 

Alla kunder efterfrågar mer digital kompetens och teknikskiftet är också ett av våra temaområden i årets studie. Hur ser du på kundernas behov inom detta just nu?
– Vi som arbetat med digitala tjänster i snart tjugo år har sett att denna kompetens fått allt högre status år för år. Och för varje år har det varit olika teknikskiften. Därför har vi lärt oss att varken vara trogna någon särskild trend eller teknologi, utan försöker vara både breda och djupa digitalt för att kunna använda den mest relevanta teknologin för respektive uppdrag.

Har du några enkla tips på hur man med enkla medel kan förbättra relationen till sina kunder?
1. Bygg ett gemensamt team, där ni jobbar tillsammans MED inte ÅT kunden och investera ordentligt i er relation initialt.
2. Utvärdera både process och resultat regelbundet – och inte bara efter avslutat projekt.
3. Lär er nya saker tillsammans.

Internationalisering då? Ni är ett partnerägt bolag i Stockholm med kontor i NYC. Vad ser du för trender just nu som du är extra förtjust i? 
– Just nu jobbar jag från vårt New York kontor och slås av hur alla digitala profetior, från tiden när Doberman startade för 20 år sedan, är den både vackra och krassa verkligheten idag. Det blir extra tydligt i en stad där allt går dubbelt så snabbt.

– Alla kan idag leverera relevanta digitala produkter- och tjänster. Men de företag som lyckas transformera hela sin organisation till ett digitalt tankesätt har fått ett enormt försprång. I dessa organisationer börjar och slutar all affärs- och varumärkesutveckling i produkten och tjänsten. Och kanske viktigast av allt, de här företagen har övat upp förmågan att premiera och leverera kundupplevelser som verkligen sticker ut. Produkter och tjänster som verkligen ÄR upplevelser. Där pågår den stora matchen som vi kommer se mer av närmsta tiden.

Tack Lisa!