Dela sidan:

Sunit Mehrotra, King: ”Vi har alltid trott på styrkan i en stark intern kultur”

Grattis Sunit Mehrotra, vd för King, som vann Årets Byrå-kategorin ”Stor Reklambyrå” vid galan tidigare i år. Hur gick det till?
– Tack!

– Ja, har man vunnit så innebär det att våra kunder upplever att vi gör ett bra jobb. Och eftersom vi, och alla andra, bedöms på så många dimensioner måste man tolka det som att vi är med och utvecklar deras affär i rätt riktning. Det är ju för det de vänder sig till oss för att få hjälp med.

Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?
– Det ger oss ett kvitto på att det vi tror på och hur vi jobbar är rätt. I vardagen är en vinst i Årets Byrå inget vi går och tänker på – det skulle rent av vara farligt att börja titta bakåt. Men det är just i vardagen – varje vardag – som bra och framgångsrika samarbeten och resultat skapas.

Har ni ett hemligt recept?
– Nja, hemligt är det väl inte men vi har alltid trott på styrkan i en stark intern kultur, integritet och en ”good enough isn´t good enough”-mentaliet. Sen är det självfallet så att vi och våra kunder måste ha en gemensam syn på vissa centrala frågor – både affärsstrategiska och samarbetsmässiga – och utan det blir det helt enkelt inte lika bra. Men vilka de frågorna är kan förbli vår hemlighet tills vidare.

Ni är med och tävlar mycket, både i Guldägg och andra tävlingar. Även i Årets Byrå har ni deltagit i många år. Varför då?
– Att hålla sig framme i tävlingar – allra helst vinna – är ett fönster för att attrahera nya talanger och nya kunder. Sen är det så klart stora skillnader mellan Guldägget och Årets Byrå, men det är också bra för spridningen speglar mer av vad vi håller på med och hur vi tänker och jobbar.

Hur involverad är resten av byrån i detta arbete? Och kunderna?
– Det varierar. Vissa tävlingar bygger ganska mycket på ett samarbete, som t ex 100W medans Guldägget är resultatet av ett samarbete – likaså Årets Byrå.
Men i Årets Byrå är kunderna oerhört involverade eftersom det är dom och inte branschkollegor som bedömer oss.

Årets Byrå-studien fokuserar ju på kundnöjdhet. Har du några enkla tips på hur man med enkla medel kan förbättra relationen till sina kunder?
– Transparens, integritet, ömsesidig respekt, dialog och samsyn på utmaningar, mål och möjligheter.

Tack Sunit!