Dela sidan:

Simon Kamras, Super Tuesday: ”Vi är tydliga med vad vi är”

Grattis Simon Kamras, vd för Super Tuesday, som vann Årets Byrå-kategorin ”Varumärkes- & Designbyråer, byråintäkt 7-25 mkr” vid galan tidigare i år. Hur gick det till?
– Ja, det kan man fråga sig. Vi har funnits sen 2012. Att fem år senare vinna pris som Årets Byrå kändes stort på riktigt! Extra roligt att det är ett pris som verkligen belönar alla som jobbar här på Super Tuesday och inte bara en enskild arbetsgrupp.

Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?
– I vardagen betyder det inte så mycket. Då har vi fokus på annat. Däremot så blev det ett tydligt bevis på att det finns en hel del saker som vi som byrå gör rätt.

– Jag har jobbat på både andra reklambyråer, designbyråer och på kundsidan. Det är tydligt att det håller på att bli ett skifte i branschen där de frågor som vi designbyråer driver har fått en helt annan prioritet bland våra uppdragsgivare. Genom priset som Årets Byrå har vi tydligt märkt att vi hamnat högre upp på listan kring byråer som kunderna vill träffa och eventuellt börja arbeta med.

Ni har förmodligen ett hemligt recept, kan du berätta?
– Nej, hemliga recept tror vi inte särskilt mycket på. Snarare är nog vår framgång en blandning av en hel del olika faktorer.

– En del är att vi är tydliga med vad vi är: En strategisk designbyrå. Det finns en sjukdom i vår bransch att man ska vara något annat än vad man faktiskt är. Designbyråer vill kalla sig varumärkesbyråer. Varumärkesbyråer ska vara innovationsbyråer osv. Någon borde hitta ett vaccin mot det där.

– En annan del är vår bakgrund. Många på Super Tuesday har tidigare arbetat på stora nätverksbyråer, där vi alla lärde oss att hantera globala kunder. På Super Tuesday kunde vi sen skala bort de delar som vi inte tyckte adderade något värde. Våra egna processer har varit väldigt viktiga för oss. Bortsett från det skulle jag nog peka på vår starka kultur som en central del för hela byråns utveckling och framgång.

Har ni deltagit i Årets Byrå i flera år?
– Nej det var faktiskt första gången vi deltog. Vi har kikat på tävlingen förut, men inte haft en tillräcklig bredd på kunder för att kunna kvala in.

Hur involverad är resten av byrån i detta arbete? Och kunderna?
– Det här om något är ett pris till hela byrån. Alla kunder får ju säga sitt – vilket innefattar en bedömning av alla projekt och arbetsgrupper. Kunderna blir också en viktig del. Inte minst de som vi har en fördjupad relation till och som över tid kunnat berätta för oss om vilka delar vi gjort bra och vilka som behövts förbättras.

Årets Byrå-studien fokuserar ju på kundnöjdhet. Har du några enkla tips på hur man med enkla medel kan förbättra relationen till sina kunder?
– Lyssna lite mera och prata lite mindre. Det kan man komma rätt långt på. Många konsulter känner en press att ständigt komma med snabba svar och lösningar. Det är såklart viktigt. Fast först ska du förstå vad du verkligen ska lösa för problem. Det missar rätt många.

Tack Simon!