Dela sidan:

Miska Rajasuo, vd Bob The Robot: ”Vi är en familj”


Grattis Miska Rajasuo, vd för Bob The Robot i Helsingfors. Ni vann kategorin ”Stora Reklambyråer” i torsdags vid Vuoden Toimisto 2018-galan i Helsingfors, det vill säga den finska versionen av Årets Byrå. Hur gick det till?

– Tack! Vi är väldigt glada och stolta! Vi har varit så nervösa och spända. Vi har ett bra år bakom oss. Vi har vuxit väldigt mycket under det gångna året och har fått nya kunder. Alla som driver en byrå vet att i ett så expansivt skede är det ingen självklarhet att lyckas behålla och utveckla byråns kultur, kvaliteten på byråns jobb, nöjdheten bland de egna medarbetarna och bland kunderna.

– Så att vi vann i Vuoden Toimisto 2018 betyder alldeles enormt mycket för oss. Detta är inte bara en belöning för ett team, utan varje enskild medarbetare på byrån har varit delaktigt i att bygga en vinnande kundupplevelse.

Årets Byrå Finland har nu hållits för andra året i rad – och ni vann er kategori även förra året. Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er?

– Att vi vann vår kategori förra året och även i år är ett bevis på att förra årets vinst inte bara var en tillfällig höjdpunkt just då. Vi har lyckats bygga en unik kultur och ett unikt koncept. Och samtidigt har vi lyckats behålla och rekrytera de bästa människorna, som är engagerade och ambitiösa.

– För mig personligen betyder det att jag ödmjukt och tacksamt fortsätter att ta hand om denna familj och vår öppna och jämställda kultur. Vi kommer aldrig att tro att vi nu är tillräckligt bra. Redan dagen efter galan förra veckan, satte vi oss i skolbänken med Hyper Island för deras Master Class-utbildning. Hela gänget!

Har ni ett hemligt recept?

– Det är inte hemligt och det är barnsligt enkelt: om du vill vara bäst, så måste du hitta de bästa människorna och ta väl hand om dem. De vill ha en miljö där de kan få möjlighet att förverkliga sina drömmar och ambitioner, där de ka få utvecklas och växa. Att vara konsekvent och rättvis tycker jag är oerhört viktigt när man leder en byrå.

Hur involverad är resten av byrån i detta arbete? Hur involverade är kunderna?

– En av våra viktigaste värderingar som byrå är att vi är en familj. I vår familj ingår både ”Bob-gänget” och kunderna. Detta synsätt tvingar oss till ärlighet och transparens och till att våga lyfta upp även jobbiga saker. Vi är starkt engagerade i våra kunders framgång och det uppskattar de. Det innebär samtidigt att våra kunder kräver mycket av oss.

Du och representanter för alla sju finska vinnande byråer kommer till Årets Byrå-galan i Stockholm nästa vecka, den 21/2. Har du koll på byråerna i Sverige?

– Ja, självfallet följer vi många svenska byråers framfart och aktiviteter. Den svenska marknaden och de svenska byråernas utveckling ligger före oss i Finland. Jag vet också att Årets Byrå har en betydligt längre historia i Sverige än i Finland och att studien värderas högt. Det ska bli roligt att få vara med på galan nästa vecka i Stockholm, känna av stämningen och få tillfälle att prata med svenska kollegor.

Årets Byrå-studien fokuserar ju på kundnöjdhet. Har du några enkla tips på hur man kan förbättra relationen till sina kunder?

– Vi värderar våra kunder väldigt högt och därmed värderar vi också vårt eget kunnande högt. Det betyder inte att vi är överlägsna och kaxiga. Snarare är vi ärliga och ifrågasätter och utmanar varandra ständigt för att åstadkomma bättre resultat ihop med våra kunder.

Tack Miska!

– Tack Pia!