Dela sidan:

Tre byråer toppar Årets Byrås ”marathonlista”: Åkestam Holst, Gullers Grupp och Maxus

Imorgon är det äntligen dags att offentliggöra vinnarna i Årets Byrå Sverige 2018, där landets kommunikationsköpare har fått svara på en rad olika frågor om deras befintliga byråer. Totalt ingår 154 byråer i årets omgång av Årets Byrå.

Många tror att Årets Byrå är ytterligare en ”reklamtävling”. Visst, vi korar årets vinnande byråer dvs de byråer som har de nöjdaste kunderna. Men Årets Byrå är så mycket mer än så.

Jag brukar säga att Årets Byrå är som ett kinderägg. Och ja, en viktig och självklar del är själva tävlingsdelen där vi korar årets vinnande byråer.

Resultatet i tävlingsdelen baseras på att landets kommunikationsköpare utvärderat sina befintliga byråer utifrån ett antal givna kriterier. Utifrån detta material korar vi sedan de byråer som sammantaget har de mest nöjda kunderna.

I år handlar det om byråer inom 15 olika kategorier som imorgon kväll kommer att stå som vinnare på scenen på Münchenbryggeriet.

Men kinderägget innefattar också en branschstudie som lyfter fram och belyser ett antal intressanta områden som vi väljer att årligen ta tempen på.

Här ingår frågor kring bytesbenägenhet, byråernas styrkor och utvecklingsområden, digitaliseringens framfart, de viktigaste utmaningarna inför kommande år och en rad andra centrala frågor för vår bransch.

I detta material upptäcker vi varje år en massa matnyttig information och kunskap, som många av byråerna och kommunikationsköparna sedan kan få ta del av. Imorgon, på ”Framtidens Byrå” – seminariet som Resumé och vi gör ihop – kommer jag att berätta om en del av dessa insikter från årets studie.

Den sista och kanske viktigaste delen av Årets Byrå är alla de byråspecifika rapporter som byråerna får ta del av efter att vinnarna har offentliggjorts. I denna rapport får varje byrå en årlig rapport på vad just deras kunder tycker om samarbetet i stort och om dem som byråpartner. Byråns kunder berättar om styrkor och utvecklingsområden och om utmaningarna framöver.

Rapporten blir därmed en årlig temperaturmätare för byrån att ta del av och jobba med, både internt och med sina kunder. Jag har själv, som byråledare, använt mig av denna rapport och vet vilket värdefullt verktyg det kan vara.

Kinderägget Årets Byrå är ju dessutom nordiskt. För snart två veckor sedan korade vi årets vinnare i Årets Byrå Finland 2018 (Vuoden Toimisto 2018), där 56 byråer ingick. Ungefär lika många byråer – möjligen några fler – ingår i Årets Byrå Norge 2018, som vi arbetar med som bäst. Det är tredje året som vi genomför studien i Norge och prisgalan är den 8 maj i år.

I Sverige har vi totalt 154 byråer som har kvalificerat sig i år. Det innebär att vår studie – bara i år – totalt innefattar ca 270 byråer och ca 4500 bedömningar från kommunikationsköpare. Det gör vår studie unik, inget motsvarande görs i Norden.

I Sverige har vi genomfört Årets Byrå-studien i 18 år och många byråer har varit med nästan lika länge. Vissa ända från starten för 18 år sedan.

Flera av vinnarna genom tiderna har lyckats att vinna två tre gånger under dessa 18 år men det finns också ett antal byråer – en handfull – som faktiskt har vunnit ännu fler gånger. För arbetar man aktivt med studien, så blir man ständigt bättre på att ta hand om sina kundrelationer, och utan att nämna något om vinnarna imorgon, så är det redan nu intressant att se vilka byråer som hittills har vunnit flest gånger.

Vi har nämligen en sk Årets Byrå Marathonlista med byråer som vunnit flest gånger i Sverige sedan starten 2000.

Och hittills är det 3 byråer som alla har vunnit sin kategori flest gånger – hela sju gånger var.

Det är Åkestam Holst i den stora reklambyråkategorin, Maxus bland mediebyråerna och Gullers Grupp i den stora pr-byråkateorin.

I år är både Gullers och Åkestam Holst åter nominerade, i år i kategorin kommunikationsbyråer 100+ och har därmed chansen att ta hem segern en åttonde gång.

Det finns dessutom två byråer som har vunnit 6 gånger var. Boden & Co i event/brand experience-kategorin och Westander i pr-byråkategorin. Chiffer och Forsman & Bodenfors har bägge vunnit sin kategori fem år vardera. Både Westander och Forsman & Bodenfors är nominerade även i år.

Det visar att det visserligen händer en hel del i vår härliga byråbransch, men vissa byråer ligger ständigt i topp.

Det ska bli en intressant och rolig kväll imorgon på Münchenbryggeriet, jag hoppas att vi ses där!