Dela sidan:

Byråerna allt bättre på proaktivitet, kreativitet, strategisk kompetens och affärsnytta

”Hur utvecklar man ett givande byrå- och kundsamarbete?” Det var temat för morgonens frukostseminarium, som Sveriges Annonsörer bjöd in till idag ihop med oss på Regi och Komm.

Seminariet inleddes med att jag berättade om insikter från Årets Byrå-studien, om vilka områden som utvecklas väl i samarbetet mellan kund och byrå och var utmaningarna ligger. Bland annat berättade jag om att vi har identifierat vissa nyckelfaktorer som är centrala för ett långt och framgångsrikt samarbete.

När det gäller kundnöjdhet går utvecklingen åt rätt håll. Landets kommunikationsköpare är allt mer nöjda med sina byråer. Det visar Nöjd Kund Index (NKI) i Årets Byrå-studien tydligt, där landets byråer får allt bättre omdömen från sina kunder.

Proaktivitet, kreativitet, strategisk kompetens och affärsnytta alla är kompetensområden där kundnöjdheten ökar. Samtidigt minskar bytesbenägenheten bland landets kommunikationsköpare. När vi frågar kunderna ”Har du under det senaste året funderat på att byta ut din byrå” så svarar 14% av kunderna ja på den frågan. Bara förra året var den siffran 18% och 2016 var den 20%.

Men vi har också identifierat att det finns ett kompetensområde, som kunderna anser behöver förbättras hos de flesta byråerna – digital kompetens.

Vi ser också andra utmaningar som påverkar samarbetet mellan byrå och kund. Ett exempel på det är att inhousebyråerna växer sig allt större och starkare och att nya aktörer som de stora konsultjättarna blir en allt viktigare aktör.

Jag avslutade min del av seminariet med att sammanfatta det vi på Regi menar är byråernas allra största utmaning de kommande åren är den digitala transformationen, den påverkar allt och alla – och största grad samarbetet mellan byrå och kund. Det är också ett område som vi kommer att fördjupa oss i ytterligare i Årets Byrå-studien.

Max Apéria, byråvalskonsult på Sveriges Annonsörer, berättade sedan om en del av sina erfarenheter kring byråval och framgångsrika samarbeten. Max och jag är rörande överens i många frågor och har båda sysslat med detta i många år. Det är inte bara vad byrån kan som är avgörande, utan också hur byrån agerar och hur byrån är. Ett framgångsrikt kund-byrå-samarbete är en relation man behöver vårda.

Max sammanfattade klokt några hållpunkter, som är viktiga egenskaper i ett givande samarbete:
– Partnerskap
– Engagemang
– Öppenhet
– Affärsdrivande
– Mål & Mätning

Sedan tog en paneldebatt vid, där Silla Levin, vd Forsman & Bodenfors, David Orlic, vice vd på Prime och ordförande i Komm, representerade byråsidan och Thomas Gibson, kommunikationsdirektör på Stockholm Exergi representerade kundsidan.

Många kloka tankar och åsikter kom fram under diskussionen, bland annat sa Thomas Gibson att man som kund idag behöver bli en slags generalist i sin egen organisation eftersom varumärkes- och kommunikationsfrågorna genomsyrar och påverkar så många olika delar av ett företag idag.

Silla Levin betonade också detta – att vara generalist eller specialist – är en av de stora utmaningarna även på byråsidan. Som byrå vill man kunna hjälpa en kund med alla olika delar och då måste man bredda sin verksamhet, samtidigt som man måste kunna ha specialistkunskap inom en rad olika områden i sin verksamhet och med det tillkommer en del nya utmaningar.

En sak verkade alla eniga om – ansvaret för ett bra och givande samarbete mellan kund och byrå ligger på båda parter. Men problem tenderar ändå att uppkomma, och där har David Orlic ett mycket bra råd:

”Ta de jobbiga samtalen tidigt. Det gäller i alla relationer, även med kunderna.”