Dela sidan:

Årets Byrå 2019: 58% av kunderna vill köpa mer av sin byrå

God Fortsättning på det nya året – jag hoppas att jul- och nyårsledigheten har varit härlig. På Regi börjar det nu på allvar dra ihop sig inför slutfasen av Årets Byrå 2019.

151 byråer i 15 olika kategorier har utvärderats av sina kunder och kvalificerat sig till årets upplaga av Årets Byrå i Sverige. Bland dessa nominerar vi de byråer som har fått högsta betyg.

Redan nästa vecka, fredagen den 11 januari, kommer vi att offentliggöra årets nominerade byråer i Årets Byrå Sverige. Så håll utkik här på resume.se och på åretsbyrå.se.

Detta är faktiskt redan 19e året som vi genomför bransch- och kundstudien Årets Byrå i Sverige och vi är glada och stolta över det stora intresse som finns bland landets byråer och kommunikationsköpare att delta.

Till grund för årets studie ligger närmare 2 500 enskilda bedömningar från marknadschefer och andra kommunikationsköpare. Studien utvärderar kundnöjdhet, och omfattar allt från kreativitet och strategisk kompetens till proaktivitet, engagemang och digital kompetens och mycket mer.

Det gör Årets Byrå till den största branschstudien i sitt slag och genomförs årligen även i Finland och Norge. Årets Byrå 2019-året inleder vi i Finland, där vi arrangerar årets prisutdelning för ”Vuoden Toimisto 2019” tisdagen den 12 februari. I Norge den 10 april 2019.

I Sverige hyllar vi årets vinnare med prisutdelning och gala torsdagen den 21 februari, på Münchenbryggeriet i Stockholm, ihop med Resumé.

Innan galan arrangerar vi även seminariet ”Byrådagen”, där vi kommer att berätta om del nyheter och spännande insikter från årets branschstudie och från årets byråledarstudie.

Båda kommer att bjuda på en hel del intressanta och värdefulla insikter och trender inför kommande år, bland annat om vad landets kommunikationsköpare ser som de största styrkorna men även utmaningarna i samarbetet med sina byråer.

Vi har också tagit tempen på hur ni ser på behovet av digital kompetens framöver och hur branschglidningen påverkar samarbetet och ifall kommunikationsköparna är intresserade av att bredda samarbetet med sina byråer, och i så fall inom vilka områden.

Bland annat kan vi redan nu se att en majoritet av kunderna, faktiskt hela 58 %, kan tänka sig köpa in fler tjänster från sin byrå. En bra möjlighet till både tillväxt och ett fördjupat samarbete.

Samtidigt ser vi att en del av kunderna inte får möjlighet att utvärdera samarbetet och relationen tillsammans med sin byrå.

Bland annat detta, och mycket mer, kommer vi att berätta mer om på Byrådagen den 21 februari. Missa inte det, här kan du läsa mer: https://www.resume.se/event/aretsbyra/

Och veckan efter galan börjar vi leverera de byråspecifika rapporterna som bygger på kundernas utvärderingar. Dessa rapporter identifierar styrkor och svagheter och inom vilka områden man kan förbättra kundsamarbetet. Har du som är byråledare ännu inte beställt er rapport, så kan kontakta oss för mer information.

Och som sagt, redan nästa vecka offentliggör vi listan på nominerade byråer, dvs de byråer som är i toppen inom respektive kategori och som har chansen att utses till Årets Byrå 2019 den 21 februari.

Välkommen 2019, nu kör vi!