Dela sidan:

Årets Byrå 2019: Detta är digital kompetens, menar kunderna

Om drygt 2 veckor, den 21 februari, koras årets vinnare i Regis branschstudie ”Årets Byrå Sverige 2019”.

Även i år har Regi undersökt en rad frågor om utmaningar och möjligheter och ett hett område enligt kommunikationsköparna är digital kompetens.

När vi frågar kommunikationsköparna om vad de anser byråerna borde utveckla och förbättra inför kommande år, har ”Proaktivitet” legat i topp i många år som det enskilt viktigaste förbättringsområdet.

Förra året skedde dock ett trendbrott, då ”Digital kompetens” seglade upp på första plats på kundernas lista över det viktigaste för landets byråer att bli bättre på.

Detta samtidigt som byråerna själva utvecklas i snabb takt inom detta område och många byråer är synnerligen duktiga på det digitala. När jag har träffat byråer, så har jag kunnat se en viss frustration, både bland byråer och uppdragsgivare, kring området digital kompetens.

Digital kompetens är ett brett, komplext område, som kan betyda olika saker för olika typer av byråer och uppdragsgivare. Definierar man inte vad man menar med digital kompetens tillräckligt väl, så finns det en stor risk för missförstånd och felaktiga förväntningar mellan byrån och uppdragsgivaren.

I Regis studie definieras ”Digital kompetens” såhär: ”Byråns förmåga att hålla sig uppdaterad kring den digitala utvecklingen och förstå kommunikation i digitala kanaler samt tillämpa digitala lösningar på ett optimalt sätt.”

I årets branschstudie, så har vi bett landets uppdragsgivare att specificera vad digital kompetens innebär för just dem i deras relation med sina byråer.

DETTA KÄNNETECKNAR DIGITAL KOMPETENS HOS EN BYRÅ, ENLIGT KUNDERNA:

1. Trendspanar och ligger i framkant
2. Erbjuder bredd och helhetsperspektiv
3. Teknisk förståelse och kompetens
4. Kunskap om målgrupper
5. Strategi och rådgivning

Årets Byrå baseras på samlade omdömen från närmare 2500 kommunikationsköpare som har fått utvärdera sina befintliga byråer.

I årets studie ser vi också att just ”Digital kompetens” är en av de viktigaste anledningarna till val av byrå: hela 23% av kunderna uppger detta som det viktigaste skälet till val av byrå.

Området ligger även på topp 3 bland kundernas förbättringsområden inför nästkommande år, dock ligger det inte längre i topp – och det kanske visar på att utvecklingen går i rätt riktning.

Om Digital kompetens – och mycket mer – kommer vi att prata om den 21 februari, på Byrådagen ihop med Resumé. Andra saker vi har frågat kommunikationsköparna är om de de vill köpa fler tjänster av från sina byråer – och i så fall vilken typ av tjänster.

Så, missa inte Byrådagen den 21/2 på Münchenbryggeriet i Stockholm. Samma kväll och på samma ställe hyllar vi årets vinnare i 15 olika kategorier i Årets Byrå 2019.

Välkommen, vi ses där!