Dela sidan:

Flera nätverksbyråer i topp när de finska Årets Byrå 2019-vinnarna korats

Ni som möjligen följer mig i sociala medier har knappast missat att vi i tisdags korade årets vinnare i Vuoden Toimisto 2019, dvs i finska Årets Byrå 2019. Jag har lagt upp både nyheter och bilder från en fullsatt och lyckad galakväll, som vi höll på Amos Rex/Bio Rex mitt i Helsingfors.

Jag måste också uttrycka ett stort grattis till samtliga vinnare, både de som vunnit förut som Agency Leroy (varumärkes- och design) och OIKIO Digital Performance Agency (digital/martech), samt de som är nya på förstaplatsen som TBWA\Helsinki (reklam stor – bilden ovan), Wörks (reklam liten), Carat Finland (media – bilden nedan), OSG Viestintä (pr) och Marketing Clinic (kundinsikt).

Även grattis till Lataamo Group, som är den första vinnaren i vår nya eventbyråkategori.

I år korade vi vinnare i 8 kategorier, varav en är ny, den för eventbyråer. Vi vill ständigt utveckla och förbättra Årets Byrå-projektet så att det blir helt lika i hela Norden. Vissa skillnader finns dock, både i storleken på marknad och hur länge vi har funnits i de olika länderna, så vi förändrar och justerar med omtanke.

Jag har haft glädjen att vara med på vår finska Årets Byråresa från allra första start och det är otroligt glädjande att se hur denna årliga branschstudie och gala har blivit en sådan succé på tre år.

I år deltog rekordmånga byråer dessutom, hela 61 stycken, och kvällens gala var fullsatt med närmare 500 gäster. Vi har alla satt in en hel massa arbete för att komma hit, vi och våra finska partners Alma Media och Norstat Finland, och vi är alla oerhört glada och stolta.

Det som dock gör mig nästan ännu mer stolt är att se hur seriöst byråerna tar på denna studie. De allra flesta har varit med från start, de kommer på seminarier och vill lära sig mer, de beställer sina byråspecifika rapporter och delar den med hela byrån – och de är oerhört engagerade i att ta byrån till nästa nivå ihop med sina kunder.

Att kontinuerligt förbättra och utveckla goda kund-byrå-relationer är ett långsiktigt arbete. Vår branschstudie och de byråspecifika rapporterna ger de deltagande byråerna värdefulla insikter om hur de kan utvecklas vidare i arbetet med de egna kunderna.

I Finland är man också väldigt intresserad av den nordiska jämförelse som vi erbjuder, då vår studie med alla delar, är koordinerad nordiskt och ger en massa olika insikter och jämförelser mellan olika typer av byråer, kategorier även över landsgränserna i Norden.

Vissa saker är lika, i andra parametrar skiljer sig länderna åt. Bland annat detta kommer jag också att prata lite mer om på Münchenbryggeriet i Stockholm redan nästa torsdag, den 21/2 då det är dags för Byrådagen och Årets Byrå 2019-galan i Sverige. Då utser vi årets vinnare i Sverige i 15 olika kategorier. Totalt deltar 151 byråer i Sverige, så intresset är stort!

Och en sista intressant notering har jag ännu från Finland: Några av de riktigt gladaste vinarna i år är nätverksbyråer.

TBWA Finland, som har varit nominerad i alla tre år, knep i år första platsen för de stora reklambyråerna. TBWA i Finland är en av landets största byråer med runt 130 medarbetare och under ledning av vd Sami Tikkanen, strategichefen Marco Mäkinen och Jyrki Poutanen som creative director, har byrån i år gjort ytterligare ett fint lyft och knep därmed första platsen i sin kategori.

Bland mediebyråerna vann Carat Finland i år, även det en nätverksbyrå, som leds av Heidi Björklöf på ett imponerade sätt.

I många år har vi i Sverige hört att ”nätverksbyråerna borde ha en egen kategori, de tävlar på andra premisser än de lokalt ägda”. När jag själv jobbade på McCann och vi inte vann Årets Byrå sa vi ungefär samma sak: en internationellt ägd nätverksbyrå kan inte riktigt välja och utveckla sina kunder på samma sätt som en mindre, partnerägd svensk byrå.

Det finns självfallet en del sanning i detta, nätverksbyråerna ”får” ju en del kunder från sitt nätverk och de styrs på ett lite annat sätt. Men samtidigt tycker jag att detta är en något omodern och allt mer felaktig bild, som man kanske gärna tar till när man inte själv placerar sig bättre i en kundnöjdhetsstudie som Årets Byrå.

För när jag träffar vinnande byråer och deras byråledningar – oavsett ägarstruktur – så slås jag av alltid av att ett framgångsrikt arbete med nöjda kunder och långa samarbeten är resultatet ett gediget och långsiktigt arbete, som ytterst drivs från byråledare och hela byråledningen. Det är en inställning hos hela gänget på byrån, en central och intern kulturell fråga hur man tar hand om sina kunder och sina medarbetare på bästa sätt.

Det ser jag hos byråer i Finland, i Sverige och i Norge, både bland vinnande byråer och bland de nominerade i Årets Byrå. Inte bara de vinnare byråerna, utan även de nominerade, ligger nämligen ofta högt i vårt NöjdKundIndex (NKI) som visar på goda, framgångsrika kund-byrå-samarbeten.

Så ett stort grattis till alla 8 vinnarbyråer i Finland i Vuoden Toimisto 2019!

Och ett stort grattis till er alla nominerade byråer i Årets Byrå 2019 i Sverige. På torsdag ses vi på Byrådagen på Münchenbryggeriet i Stockholm. Samma kväll och på samma ställe hyllar vi årets vinnare i 15 olika kategorier, alltså de byråer som ligger i topp i Sverige i år vad gäller kundnöjdhet, i Årets Byrå 2019.

Välkommen, vi ses där!