Dela sidan:

Flera nätverksbyråer i topp när de finska Årets Byrå 2019-vinnarna korats

Ni som möjligen följer mig i sociala medier har knappast missat att vi i tisdags korade årets vinnare i Vuoden Toimisto 2019, dvs i finska Årets Byrå 2019. Jag har lagt upp både nyheter och bilder från en fullsatt och lyckad galakväll, som vi höll på Amos Rex/Bio Rex mitt i Helsingfors.

Jag måste också uttrycka ett stort grattis till samtliga vinnare, både de som vunnit förut som Agency Leroy (varumärkes- och design) och OIKIO Digital Performance Agency (digital/martech), samt de som är nya på förstaplatsen som TBWA\Helsinki (reklam stor – bilden ovan), Wörks (reklam liten), Carat Finland (media – bilden nedan), OSG Viestintä (pr) och Marketing Clinic (kundinsikt).

Även grattis till Lataamo Group, som är den första vinnaren i vår nya eventbyråkategori.

I år korade vi vinnare i 8 kategorier, varav en är ny, den för eventbyråer. Vi vill ständigt utveckla och förbättra Årets Byrå-projektet så att det blir helt lika i hela Norden. Vissa skillnader finns dock, både i storleken på marknad och hur länge vi har funnits i de olika länderna, så vi förändrar och justerar med omtanke.

Jag har haft glädjen att vara med på vår finska Årets Byråresa från allra första start och det är otroligt glädjande att se hur denna årliga branschstudie och gala har blivit en sådan succé på tre år.

I år deltog rekordmånga byråer dessutom, hela 61 stycken, och kvällens gala var fullsatt med närmare 500 gäster. Vi har alla satt in en hel massa arbete för att komma hit, vi och våra finska partners Alma Media och Norstat Finland, och vi är alla oerhört glada och stolta.

Det som dock gör mig nästan ännu mer stolt är att se hur seriöst byråerna tar på denna studie. De allra flesta har varit med från start, de kommer på seminarier och vill lära sig mer, de beställer sina byråspecifika rapporter och delar den med hela byrån – och de är oerhört engagerade i att ta byrån till nästa nivå ihop med sina kunder.

Att kontinuerligt förbättra och utveckla goda kund-byrå-relationer är ett långsiktigt arbete. Vår branschstudie och de byråspecifika rapporterna ger de deltagande byråerna värdefulla insikter om hur de kan utvecklas vidare i arbetet med de egna kunderna.

I Finland är man också väldigt intresserad av den nordiska jämförelse som vi erbjuder, då vår studie med alla delar, är koordinerad nordiskt och ger en massa olika insikter och jämförelser mellan olika typer av byråer, kategorier även över landsgränserna i Norden.

Vissa saker är lika, i andra parametrar skiljer sig länderna åt. Bland annat detta kommer jag också att prata lite mer om på Münchenbryggeriet i Stockholm redan nästa torsdag, den 21/2 då det är dags för Byrådagen och Årets Byrå 2019-galan i Sverige. Då utser vi årets vinnare i Sverige i 15 olika kategorier. Totalt deltar 151 byråer i Sverige, så intresset är stort!

Och en sista intressant notering har jag ännu från Finland: Några av de riktigt gladaste vinarna i år är nätverksbyråer.

TBWA Finland, som har varit nominerad i alla tre år, knep i år första platsen för de stora reklambyråerna. TBWA i Finland är en av landets största byråer med runt 130 medarbetare och under ledning av vd Sami Tikkanen, strategichefen Marco Mäkinen och Jyrki Poutanen som creative director, har byrån i år gjort ytterligare ett fint lyft och knep därmed första platsen i sin kategori.

Bland mediebyråerna vann Carat Finland i år, även det en nätverksbyrå, som leds av Heidi Björklöf på ett imponerade sätt.

I många år har vi i Sverige hört att ”nätverksbyråerna borde ha en egen kategori, de tävlar på andra premisser än de lokalt ägda”. När jag själv jobbade på McCann och vi inte vann Årets Byrå sa vi ungefär samma sak: en internationellt ägd nätverksbyrå kan inte riktigt välja och utveckla sina kunder på samma sätt som en mindre, partnerägd svensk byrå.

Det finns självfallet en del sanning i detta, nätverksbyråerna ”får” ju en del kunder från sitt nätverk och de styrs på ett lite annat sätt. Men samtidigt tycker jag att detta är en något omodern och allt mer felaktig bild, som man kanske gärna tar till när man inte själv placerar sig bättre i en kundnöjdhetsstudie som Årets Byrå.

För när jag träffar vinnande byråer och deras byråledningar – oavsett ägarstruktur – så slås jag av alltid av att ett framgångsrikt arbete med nöjda kunder och långa samarbeten är resultatet ett gediget och långsiktigt arbete, som ytterst drivs från byråledare och hela byråledningen. Det är en inställning hos hela gänget på byrån, en central och intern kulturell fråga hur man tar hand om sina kunder och sina medarbetare på bästa sätt.

Det ser jag hos byråer i Finland, i Sverige och i Norge, både bland vinnande byråer och bland de nominerade i Årets Byrå. Inte bara de vinnare byråerna, utan även de nominerade, ligger nämligen ofta högt i vårt NöjdKundIndex (NKI) som visar på goda, framgångsrika kund-byrå-samarbeten.

Så ett stort grattis till alla 8 vinnarbyråer i Finland i Vuoden Toimisto 2019!

Och ett stort grattis till er alla nominerade byråer i Årets Byrå 2019 i Sverige. På torsdag ses vi på Byrådagen på Münchenbryggeriet i Stockholm. Samma kväll och på samma ställe hyllar vi årets vinnare i 15 olika kategorier, alltså de byråer som ligger i topp i Sverige i år vad gäller kundnöjdhet, i Årets Byrå 2019.

Välkommen, vi ses där!

Dela sidan:

Årets Byrå 2019: Detta är digital kompetens, menar kunderna

Om drygt 2 veckor, den 21 februari, koras årets vinnare i Regis branschstudie ”Årets Byrå Sverige 2019”.

Även i år har Regi undersökt en rad frågor om utmaningar och möjligheter och ett hett område enligt kommunikationsköparna är digital kompetens.

När vi frågar kommunikationsköparna om vad de anser byråerna borde utveckla och förbättra inför kommande år, har ”Proaktivitet” legat i topp i många år som det enskilt viktigaste förbättringsområdet.

Förra året skedde dock ett trendbrott, då ”Digital kompetens” seglade upp på första plats på kundernas lista över det viktigaste för landets byråer att bli bättre på.

Detta samtidigt som byråerna själva utvecklas i snabb takt inom detta område och många byråer är synnerligen duktiga på det digitala. När jag har träffat byråer, så har jag kunnat se en viss frustration, både bland byråer och uppdragsgivare, kring området digital kompetens.

Digital kompetens är ett brett, komplext område, som kan betyda olika saker för olika typer av byråer och uppdragsgivare. Definierar man inte vad man menar med digital kompetens tillräckligt väl, så finns det en stor risk för missförstånd och felaktiga förväntningar mellan byrån och uppdragsgivaren.

I Regis studie definieras ”Digital kompetens” såhär: ”Byråns förmåga att hålla sig uppdaterad kring den digitala utvecklingen och förstå kommunikation i digitala kanaler samt tillämpa digitala lösningar på ett optimalt sätt.”

I årets branschstudie, så har vi bett landets uppdragsgivare att specificera vad digital kompetens innebär för just dem i deras relation med sina byråer.

DETTA KÄNNETECKNAR DIGITAL KOMPETENS HOS EN BYRÅ, ENLIGT KUNDERNA:

1. Trendspanar och ligger i framkant
2. Erbjuder bredd och helhetsperspektiv
3. Teknisk förståelse och kompetens
4. Kunskap om målgrupper
5. Strategi och rådgivning

Årets Byrå baseras på samlade omdömen från närmare 2500 kommunikationsköpare som har fått utvärdera sina befintliga byråer.

I årets studie ser vi också att just ”Digital kompetens” är en av de viktigaste anledningarna till val av byrå: hela 23% av kunderna uppger detta som det viktigaste skälet till val av byrå.

Området ligger även på topp 3 bland kundernas förbättringsområden inför nästkommande år, dock ligger det inte längre i topp – och det kanske visar på att utvecklingen går i rätt riktning.

Om Digital kompetens – och mycket mer – kommer vi att prata om den 21 februari, på Byrådagen ihop med Resumé. Andra saker vi har frågat kommunikationsköparna är om de de vill köpa fler tjänster av från sina byråer – och i så fall vilken typ av tjänster.

Så, missa inte Byrådagen den 21/2 på Münchenbryggeriet i Stockholm. Samma kväll och på samma ställe hyllar vi årets vinnare i 15 olika kategorier i Årets Byrå 2019.

Välkommen, vi ses där!

Dela sidan:

Årets Byrå 2019: 58% av kunderna vill köpa mer av sin byrå

God Fortsättning på det nya året – jag hoppas att jul- och nyårsledigheten har varit härlig. På Regi börjar det nu på allvar dra ihop sig inför slutfasen av Årets Byrå 2019.

151 byråer i 15 olika kategorier har utvärderats av sina kunder och kvalificerat sig till årets upplaga av Årets Byrå i Sverige. Bland dessa nominerar vi de byråer som har fått högsta betyg.

Redan nästa vecka, fredagen den 11 januari, kommer vi att offentliggöra årets nominerade byråer i Årets Byrå Sverige. Så håll utkik här på resume.se och på åretsbyrå.se.

Detta är faktiskt redan 19e året som vi genomför bransch- och kundstudien Årets Byrå i Sverige och vi är glada och stolta över det stora intresse som finns bland landets byråer och kommunikationsköpare att delta.

Till grund för årets studie ligger närmare 2 500 enskilda bedömningar från marknadschefer och andra kommunikationsköpare. Studien utvärderar kundnöjdhet, och omfattar allt från kreativitet och strategisk kompetens till proaktivitet, engagemang och digital kompetens och mycket mer.

Det gör Årets Byrå till den största branschstudien i sitt slag och genomförs årligen även i Finland och Norge. Årets Byrå 2019-året inleder vi i Finland, där vi arrangerar årets prisutdelning för ”Vuoden Toimisto 2019” tisdagen den 12 februari. I Norge den 10 april 2019.

I Sverige hyllar vi årets vinnare med prisutdelning och gala torsdagen den 21 februari, på Münchenbryggeriet i Stockholm, ihop med Resumé.

Innan galan arrangerar vi även seminariet ”Byrådagen”, där vi kommer att berätta om del nyheter och spännande insikter från årets branschstudie och från årets byråledarstudie.

Båda kommer att bjuda på en hel del intressanta och värdefulla insikter och trender inför kommande år, bland annat om vad landets kommunikationsköpare ser som de största styrkorna men även utmaningarna i samarbetet med sina byråer.

Vi har också tagit tempen på hur ni ser på behovet av digital kompetens framöver och hur branschglidningen påverkar samarbetet och ifall kommunikationsköparna är intresserade av att bredda samarbetet med sina byråer, och i så fall inom vilka områden.

Bland annat kan vi redan nu se att en majoritet av kunderna, faktiskt hela 58 %, kan tänka sig köpa in fler tjänster från sin byrå. En bra möjlighet till både tillväxt och ett fördjupat samarbete.

Samtidigt ser vi att en del av kunderna inte får möjlighet att utvärdera samarbetet och relationen tillsammans med sin byrå.

Bland annat detta, och mycket mer, kommer vi att berätta mer om på Byrådagen den 21 februari. Missa inte det, här kan du läsa mer: https://www.resume.se/event/aretsbyra/

Och veckan efter galan börjar vi leverera de byråspecifika rapporterna som bygger på kundernas utvärderingar. Dessa rapporter identifierar styrkor och svagheter och inom vilka områden man kan förbättra kundsamarbetet. Har du som är byråledare ännu inte beställt er rapport, så kan kontakta oss för mer information.

Och som sagt, redan nästa vecka offentliggör vi listan på nominerade byråer, dvs de byråer som är i toppen inom respektive kategori och som har chansen att utses till Årets Byrå 2019 den 21 februari.

Välkommen 2019, nu kör vi!

Dela sidan:

151 byråer tävlar om Årets Byrå 2019

Hej och grattis till alla 151 byråer som har kvalificerat sig till årets upplaga av Årets Byrå i Sverige! Totalt handlar det om 151 byråer inom 15 olika kategorier som utvärderats av sina kunder.

Detta är faktiskt redan 19e året som vi genomför bransch- och kundstudien Årets Byrå i Sverige och vi är glada och stolta över det stora intresse som finns bland landets byråer och kommunikationsköpare av att delta.

Till grund för årets studie ligger närmare 2 500 enskilda bedömningar från marknadschefer och andra kommunikationsköpare. Det gör Årets Byrå till den största branschstudien i sitt slag och den genomförs årligen även i Finland och Norge.

Studien utvärderar kundnöjdhet, och omfattar allt från kreativitet och strategisk kompetens till proaktivitet, engagemang och digital kompetens och mycket mer.

Och nu när vi precis har stängt årets studie, så är det 151 byråer som i år har kvalificerat sig till Årets Byrå Sverige 2019. Bland annat måste byrån ha en byråintäkt på minst 7 mkr baserat på senaste bokslutet.

Dessa 151 byråer är fördelade på 15 olika kategorier. Detta är nästan lika många byråer som förra året, då siffran låg på 154 byråer.

Eftersom vår fantastiska kommunikationsbransch och även byråerna ständigt utvecklas, gör även Årets Byrå löpande förändringar och förbättringar. Nytt för Årets Byrå Sverige 2019 är bland annat:

• Antalet digitalbyråer som deltar i Årets Byrå ökar. Vi kommer därför utöka Digital-kategorierna med en ny kategori: Digital 50+ MKR

• I dialog med aktuella byråer så har vi bestämt att inte inkludera kategorin Kommunikationsbyråer 100+ detta år.

• PR-kategorierna kommer delas in i PR 7-15 MKR samt 15+ MKR.

Listan på nominerade byråer offentliggör vi den 11 januari, dvs de byråer som är i toppen inom respektive kategori. Så håll utkik efter nyår!

Och den 21 februari 2019 är det slutligen dags. Då offentliggör vi årets vinnare i Årets Byrå på en gala på Münchenbryggeriet i Stockholm. Galan föregås av ett inspirationsseminarium på temat ”affärsutveckling och tillväxt”, i samarbete med Resumé.

Väl mött då och ett stort grattis till alla byråer!

Här kan du se om din byrå är med i år:

Hela deltagarlistan i Årets Byrå 2019

Dela sidan:

Hej Byråledare – nu är det dags för Byråledarstudien!

”Våra kunder kräver av oss att vi tänker kanaloberoende – traditionella disciplinindelningen kommer att bli mindre rigid. Vi förväntas kunna mer och göra flera saker.”

Det är en av de anonyma kommentarer vi fick in från en byrå-vd i Byråledarstudien 2017, den årliga studien vi genomför parallellt med Årets Byrå. I den tar vi tempen på vad ni byråledare tycker och tänker inom en rad olika områden, vad gäller samarbetet med era kunder, i arbetet att driva byrån och kommunikationsbranschen i stort.

De senaste åren har vi sett att det finns en allt större behov och önskan att byrån ska kunna erbjuda just bredd i kombination med spetskompetens, och gärna digital spetskompetens – oavsett vilken typ och storlek av byrå man är. Kan byrån bygga upp och förstärka en sådan position kan man stor konkurrensfördel.

Många byråledare ser också detta både som en utmaning och en möjlighet, vilket en annan byråledare har kommenterat så här, i Byråledarstudien 2017:

”Kunderna kräver att vi börjar arbeta i multidisciplinära team och strävar efter nya typer av lösningar.”

Denna vecka går vi ut med vår årliga Byråledarstudie till byråledare i Sverige, Finland och Norge. Det är en parallell studie till Årets Byrå-studien, där era kunder och uppdragsgivare utvärderar ert samarbete, men där de även svarar på en rad frågor om kommunikationsbranschen i stort.

Årets Byrå-studien fokuserar ju på kundnöjdhet, på att utvärdera och utveckla samarbetet mellan kund och byrå. Alla svar är anonyma och årligen samlar vi ihop värdefulla och viktiga insikter som vi sedan berättar om bland annat i olika typer av rapporter och på seminarier.

I Sverige genomför vi nu detta för 19:de året. I Norge för fjärde året och i Finland för tredje året. Sammantaget genomför vi en rätt unik studie, där vi årligen kan hjälpa till med att utvärdera och utveckla befintliga kund-byrå-samarbeten, men även identifiera och analysera insikter och trender i kommunikationsbranschen i Norden.

I år har vi också för första gången någonsin tagit fram vår första nordiska rapport, där vi kan analysera och lyfta fram likheter och skillnader mellan våra nordiska grannländer. Det är möjligt då vi nu har exakt samma frågor i alla länder, samma tema och samma dedikerade team som jobbar med studien i alla länder.

Bara under det gångna årets studie utvärderades cirka 270 byråer av närmare 4.500 marknads- och informationschefer och andra kommunikationsköpare. Det ger oss en hel del intressanta insikter om skillnader och likheter mellan de nordiska kommunikationsköparna.

Och vi vill även veta vad ni byråledare tycker och tänker – it takes two to tango – och ett framgångsrikt samarbete handlar ju om båda parter får komma till tals.

Temat är ”Tillväxt och Affärsutveckling”. Frågorna i de två olika studierna speglar varandra för att möjliggöra jämförelser och ge intressanta, värdefulla insikter. Det handlar om behov, utmaningar och möjligheter ni står inför i era yrkesroller men även om trender i kommunikationsbranschen inför kommande år.

Denna Byråledarstudie genomför vi i år samtidigt i alla tre länder med start denna vecka – och vi hoppas kunna få in en hel del intressanta och värdefulla insikter som vi sedan gärna delar med oss av.

För två år sedan svarade de svenska byråledarna bland annat så här:

7 av 10 byråledare uppger att de upplever ökad konkurrens från andra typer av konsultföretag.

Och vidare:

9 av 10 byråledare upplever att byråer inom angränsande discipliner ”inkräktar på deras domäner”.

Då uppgav man att det är främst dessa byråer som konkurrerade om uppdrag:
PR-byråer 61%
Reklambyråer 49%
Contentbyråer 46%
Digitalbyråer 39%
Mediebyråer 39%

En byråledare kommenterade detta såhär:
”Vi kommer att behöva ha ett bredare spektra av kompetenser för att kunna hjälpa våra kunder. ”Hybridbyrån” kommer att bli mer vanlig.”

Nu när årets Byråledarstudie kör igång ser vi med spänning fram emot era svar och de insikter vi kommer att kunna få från er byråledare i Sverige, Finland och Norge.

Självfallet svarar ni anonymt på denna enkät – av erfarenhet vet vi att detta är extra viktigt för att få så bra och ärliga svar som möjligt.

Välkommen med!