Dela sidan:

Mårten Boman, vd för Winston: ”Relationen kommer alltid först”

Grattis Mårten Boman, vd för Winston, ni vann Årets Byrå-kategorin ”Digitalbyråer, byråintäkt 7-25 mkr” vid galan förra året. Hur gick det till?

– Våra kunder gillar oss, helt enkelt. Så jag får väl svara att det beror på att vi har rätt kunder – och rätt medarbetare såklart. Som vanligt har de levt upp till kundernas förväntningar och lite till.

Ni har deltagit i Årets Byrå i flera år, och även i år är ni nominerad. Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?

– Stolthet förstås, över att kunderna tycker så bra om oss. Och så är det kul att få bekräftat att vi håller hög kvalitet och gör ett bra jobb. De fina betygen leder dessutom till fler kundförfrågningar samtidigt som vi får ännu lättare att rekrytera kompetenta medarbetare.

Har ni ett hemligt recept?

– Börja jobba hos oss så får du se… Det är inga hemligheter annat än att relationen alltid kommer först, både internt hos oss och med kunderna. Vi kommer fram till resultaten tillsammans med kunderna, inte hemma på kammaren. En annan viktig ingrediens är att vi löpande följer upp arbetet i dialog med kunden – hur går det? Finns det något att förbättra?

Hur involverad är resten av byrån i detta arbete? Hur involverade är kunderna?

– Jag skulle vilja påstå att medarbetarna och kunderna faktiskt är lika delaktiga. De är deras förtjänst att vi har fått den här utmärkelsen. Vi och våra kunder kan närmast beskrivas som en gemensam projektgrupp, som jobbar tillsammans för att hela tiden bli mätbart bättre.

Årets Byrå-studien fokuserar ju på kundnöjdhet. Har du några enkla tips på hur man kan förbättra relationen till sina kunder?

– Genom att vara transparent, lyhörd och ödmjuk. Och våga föra en rak och prestigelös dialog, vilket innefattar att även kunna säga ifrån när det behövs för att resultatet ska bli bra. Det är så du bygger en långsiktig relation, och vi har många sådana.

Tack Mårten!

– Tack själv, kul att vara med

Dela sidan:

Peter Jansson Ling, vd Ord & Bild: ”Ärlighet, prestigelöshet och jobba tillsammans”

Grattis Peter Jansson Ling, vd för Ord & Bild, ni vann Årets Byrå-kategorin ”Reklambyråer, byråintäkt 15-25 mkr” vid galan 2017. Hur gick det till?

– Tack Pia! Tydligen var våra uppdragsgivare nöjda med vårt jobb. Vi har varit med i toppen i så många år men aldrig vunnit så vi hade ingen förväntan. Men desto roligare att äntligen vinna.

Ni har deltagit i Årets Byrå i många år, och även i år är ni nominerade. Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?

– Vi har vårt varumärkeslöfte – resultat tillsammans, och vårt mål målat på väggen på byrån sedan många år. Målet är ”De mest nöjda kunderna” och det är Regis NKI vi använder oss av som måttstock. Vi har legat på topplistan under alla år men det är förstås ett extra kul kvitto som gör oss stolta när vi uppnår målet.

– Det första som brukar hända när man får utmärkelser och positiv uppmärksamhet är att vi får fler jobbansökningar och på lite längre sikt brukar vi få fler förfrågningar och inbjudningar från kunder. Och inte minst är just utmärkelsen Årets byrå en trovärdighetsfråga för våra strategiska analyser och kreativa lösningar. 

Har ni ett hemligt recept?

– Ja jättehemligt.
 
Hur involverad är resten av byrån i detta arbete? Och kunderna?

– Det ska de egentligen svara på själva men jag tror och hoppas att de känner sig väl involverade i det. Med kunderna pratar vi inte om det på det sättet. Där handlar det om att göra resultat tillsammans i projekten och hur man gör det. 
 
Årets Byrå-studien fokuserar ju på kundnöjdhet. Har du några enkla tips på hur man kan förbättra relationen till sina kunder?

– Du får några floskler – ärlighet, prestigelöshet (så gott det går) och jobba tillsammans.

Tack Peter!

Dela sidan:

Silla Levin, vd Forsman & Bodenfors: ”Det gäller att hela tiden fortsätta anstränga sig”

Grattis Silla Levin, vd för Forsman & Bodenfors, ni vann den nya Årets Byrå-kategorin ”Stor Kommunikationsbyrå, byråintäkt +100Mkr” vid galan 2017. Hur gick det till?

– Tack! Forsman & Bodenfors tillhör några av de få byråer som har vuxit sig stora i Sverige, vilket är resultatet av ett gediget kreativt arbete och långsiktigt byråledarskap. Men framförallt är det ett resultat av oerhört modiga och duktiga uppdragsgivare som genererar goda och långsiktiga relationer.

Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?

– Det är såklart oerhört roligt! Men i vardagen gäller det att ha fokus på våra kunders utmaningar. Jag vill att vi alltid ska tänka på hur vi kan åstadkomma något nytt och annorlunda, och verkligen göra skillnad genom kommunikationen vi gör. Men ibland kommer de här tävlingarna som påminner om hur vi står oss i konkurrensen och det är ju såklart en glad belöning och ett bevis på att vi gör rätt.

Vad är ert hemliga recept?

– Att alltid ha fokus på vår uppgift, vilket är att lösa våra kunders problem genom kreativ kommunikation. Sedan är vår kultur och vårt arbetssätt oerhört viktiga. De tillsammans skapar en enorm trygghet och styrka, vilket är bra förutsättningar för att kunna prestera på högsta nivå.

Det har hänt en hel del på F&B, ni har vuxit, blivit uppköpta och du är ny som vd. Berätta lite om F&B idag och vilka dina största utmaningar är just nu?

– Det är en spännande tid nu. Det händer så enormt mycket i vår bransch. Att hålla sig uppdaterad kompetensmässigt och hela tiden kunna visa vägen för vad en kommunikationsbyrå kan erbjuda är en svår men rolig utmaning. Att vi nu dessutom jobbar både med svenska och internationella uppdrag är något vi drömt om länge. Det är fantastiskt kul, men kräver också sin insats.

Ni tävlar mycket, både i Sverige och internationellt. Även i Årets Byrå har ni deltagit i alla år. Varför då?

– Vårt huvudsakliga jobb utförs i vardagsarbetet men beroende på vad som producerats under året, får tävlingarna lov att påminna om hur man står sig i konkurrensen, vilket vi tror är en lärorik del i vårt arbete.

Hur involverad är resten av byrån i detta arbete? Och kunderna?

– På ett företag som Forsman & Bodenfors, som har ett så stort kollektivt ansvar, så är vi många som deltar i arbetet kring tävlingar. Och givetvis är detta, precis som övrigt arbete något som kund har stor del i.

Årets Byrå-studien fokuserar ju på kundnöjdhet. Har du några enkla tips på hur man kan förbättra relationen till sina kunder?

– Det gäller att hela tiden fortsätta anstränga sig! Att vara dedikerad uppgiften på ett ärligt sätt. Och framförallt, att på riktigt göra jobbet tillsammans med kunden.

Tack Silla!

Dela sidan:

Olle Schubert, vd New Republic: ”En härlig bekräftelse på att våra arbetsmetoder fungerar”

Grattis Olle Schubert, vd för New Republic, ni vann Årets Byrå-kategorin ”PR-byråer, byråintäkt 15-25 mkr” vid galan 2017. Hur gick det till?

– Tack! Eftersom utmärkelsen bygger på kundomdömen så vågar jag mig på tolkningen att vi har bra förståelse för vad våra uppdragsgivare behöver och förmågan att leverera med kvalitet i tid.

Ni har deltagit i Årets Byrå i flera år, och även i år är ni nominerade. Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?

– Vi deltog 2016 och 2017, första gången fick vi nöja oss med en andra plats. Självklart blev vinsten en härlig bekräftelse på att våra arbetsmetoder fungerar.”

– Samtidigt är vi ödmjuka. I den rapport som summerar resultaten finns mycket intressant att läsa, bland annat att flera byråer i vår kategori har mycket fina kundomdömen. Det är också viktigt att komma ihåg att begreppet ”pr” täcker in vitt skilda verksamheter. Vår tyngdpunkt ligger på public affairs, det vill säga opinionsbildning och politisk påverkan.

Har ni ett hemligt recept?

– En av våra bärande idéer är att den som vill bidra till samhällsutvecklingen vinner på transparens, så ett hemligt recept vore att förneka vårt eget DNA. Vår erfarenhet är att man blir både smartare och visare genom att låta sina ståndpunkter granskas och kritiseras. Vi försöker leva som vi lär på den punkten och bygga ett ideologiskt heterogent team, där man är frikostig med att dela med sig av tankar och synpunkter till varandra. Det vitaliserar vårt interna flöde av idéer och leder till bättre rådgivning.

Hur involverad är resten av byrån i detta arbete?

– Mycket. New Republics affärsidé är inte att erbjuda individuella kontakter med en konsult som gör sin grej. Först när vi gemensamt drar åt samma håll blir ett plus ett mer än två. Vi är alltid redo att erbjuda varje uppdragsgivare vår samlade kapacitet och kompetens.

Hur involverade är kunderna?

– De är i högsta grad involverade, vi är ofta rådgivare och blåslampa på ledningsnivå, vilket förutsätter samspel och ömsesidigt förtroende.

Årets Byrå-studien fokuserar på kundnöjdhet. Har du några enkla tips på hur man med kan förbättra relationen till sina kunder?

– Vi arbetar med att sätta oss in i uppdragsgivarnas ofta komplexa problem, för att därefter hitta effektiva lösningar. Några enkla vägar dit tror jag inte finns, det är hårt och strukturerat arbete som gäller. Ska jag ändå försöka ge ett enkelt tips så är det att inte slarva med utvärderingar och uppföljningar av genomförda uppdrag.

Okej. Om råden inte måste vara enkla – hur kan man förbättra relationen till sina kunder?

– Då återkommer jag till att rekrytera rätt team. Vi behöver lagspelare som gärna kavlar upp ärmarna och jobbar stenhårt för varandra när det behövs. Vi behöver expertis inom sakområden, plus förmågan att snabbt sätta sig in i andras perspektiv, vilket kan vara nog så krävande för den som är skolad i ett politiskt parti, en ledarredaktion eller annan miljö där vissa utgångspunkter ofta tas för givna.

– Parallellt med det behöver vi bygga en positiv företagsanda som ger rätt mix av ödmjukhet, självförtroende och integritet. Den som anlitar oss har rätt att förvänta sig kompetens och perspektiv utöver det man redan har internt. Vi ska våga ge uppdragsgivarna våra bästa råd, även när de egentligen vill höra något annat.

Tack Olle!

Dela sidan:

Carolina Gahns, vd Knut Kommunikation: ”Engagemang är nyckeln”

Grattis Carolina Gahns, vd för Knut Kommunikation, ni vann Årets Byrå-kategorin ”Brand Experience, byråer 7-25 mkr” vid galan 2017. Hur gick det till?
– Vi fick silver 2016 och vann 2017 så visst är det ett kvitto på att våra kunder upplever att vi gör ett bra jobb och det är vi väldigt stolta och glada över. Vi ser det som ett långsiktigt resultat av vad vi levererat under våra 13 år som byrå.

Vad betyder en vinst i Årets Byrå för er? Vad innebär detta för er i vardagen?
– Den betyder jättemycket för oss, framförallt internt, när det gäller en stolthet för vad vi gör. Men samtidigt är det inget vi tänker på så mycket i vårt dagliga jobb. Däremot pratar vi ofta om hur vi behåller vår position och blir bättre. Att aldrig bli ”nöjd och mätt” utan att alltid försöka leverera bättre än tidigare. Vi märker tydligt att vinsten i Årets Byrå attraherar bra kompetent personal till oss samt att vi självklart märker att våra kunder är glada och stolta för vårt samarbete.

Har ni ett hemligt recept?
– Kanske inte något hemligt recept men Knuts tanke har alltid varit att vara stolta specialister, vi är tydliga med vad vi är och gör och det verkar kunderna uppskatta. Ingen kan, eller ska kunna, allt men vi är proffs på Brand Experience och det genomsyrar verksamheten.

– Vi jobbar istället dagligen med specialister inom andra områden, dessa samarbeten höjer verkligen resultaten för våra kunders kampanjer. Så med detta sagt är stolthet för vår eget medie, lyhördhet och respekt för andras kompetens en del av receptet.

Hur involverad är resten av byrån i detta arbete? Och kunderna?
– Det här om något är ett pris till alla på Knut och framförallt ett resultat om vad kunderna tycker om oss och vårt jobb. Årets Byrå är ett bra och effektivt sätt att starta en kommunikation med kunderna om hur vi uppfyller deras mål och önskningar om samarbete.

Årets Byrå-studien fokuserar ju på kundnöjdhet. Har du några enkla tips på hur man kan förbättra relationen till sina kunder?
– Engagemang är nyckeln. Krångla inte till det, lyssna och förstå kundens affär samt framförallt förstå vikten av att alltid leverera i produktionen.
– Sedan ska man inte glömma att vinna priser för enstaka kampanjer eller att bli Årets Byrå är ett jättebra sätt att förbättra relationen med våra kunder.

Tack Carolina!