Ieva Englund är Novus varumärkesexpert och affärsrådgivare. Brinner för innovation och jobbar med utveckling av undersöknings- och analysmetoder inom området varumärke och kommunikation. Medan hela världen är upptagna med AI, fascineras jag av det mänskliga beteendet. Det finns inget mer komplext och spännande än varumärke, kommunikation, konsumentpsykologi och påverkan och det är också vad jag vill skriva om.
Publicerad 22 augusti 2023
Jag har en tendens att fasta i vissa frågor, och under de senaste åren har jag ägnat mig åt en specifik tanke – hur kom vi ens på att vi behöver varumärken? Älskar historia. Här kommer en 5000 år lång varumärkeshistoria på 2 minuter:
Det började egentligen för längre sen…
För forntidens egyptier var ett varumärke precis vad det låter – ett märke på varor som påvisade deras ursprung. Även under medeltiden användes varumärken i form av en slags vattenstämpel för att kunna skilja på egendom. Man lärde sig snabbt att vissa produkter var av högre kvalité än andra och ett varumärke blev ett sätt att skapa förtroende för kvalitén.
Ett par århundraden senare, under den industriella revolutionen, föddes en annan typ av varumärke vars uppgift var att lösa en helt ny utmaning. Konsumenterna som var så vana vid att handla från små lokala producenter visade inget intresse för de opersonliga massproducerade produkterna trots att alla de industriella producenterna kunde nu erbjuda hög kvalité.
Oväntat krävdes det helt nya verktyg för att kunna locka köpare
Företag började snart introducera slogans, maskotar och radiojinglar för att marknadsföra hela sitt varumärke, inte bara produkterna. Plötsligt räckte det inte längre med att ursprungsmärka en produkt eller sätta en kvalitets-stämpel för att lyckas sälja den. Det krävdes ett personligt företagsansikte som köparna skulle lita på exakt på samma sätt som de tidigare litade på sin bekanta lokala handlare.
Oavsett vilka metoder som har använts historiskt, är varumärkes uppgift nu som då att skapa ett förhandsvärde och underlätta för konsumenterna att göra ett val.
Vi pratar om en emotionell genväg mellan säljaren och köparen.
I dag dock, mer än någonsin, vill kunderna betala mer och göra affärer med företag och engagera sig i organisationer som värdesätter vad de själva värdesätter. Den emotionella relationen blir allt viktigare och det innebär vi behöver kanske tänka om hur skapar och hur vi mäter varumärken i framöver. För nu räcker det inte med ett företagsansikte, det krävs även ett företagshjärta.
En ny start för varumärken igen?
Jag befinner mig i min svägerskas stuga i de vackra norska fjällen och betraktar en burk med nötkräm. ”Fönstervädret,” som islänningarna kallar det, fick mig att korta ner promenaden. Utsikten...
25 juli 2023Tänk om reklam kunde vara lika underhållande hela året som den är den 1:a april! Då varumärken tävlar om att leverera högst underhållningsvärde till konsumenterna och vinnarna belönas med delningar...
2 april 2023Alla varumärken berörs av AI på något sätt. Praktiskt taget drivs alla våra moderna digitala interaktioner med varumärken av algoritmer redan idag. Detta hände inte över en natt. Teknologin har...
27 mars 2023