Du kan förändra världen!

Den 28:e september skrev Björn Rietz en krönika som har toppat Resumés ”Mest-lästa-lista” mer eller mindre varje dag sedan dess. Jag är inte förvånad. Han är ju en erkänt skicklig copywriter.

Lägg därtill att han inte har något att rädas i sina ämnesval, eftersom han inte har något att bevisa. Han har varit ”Top Dogg” och han lär ha sitt på det torra.

Johanna Lindskog Lindell tyckte inte att Björns krönika var schysst och skrev om detta på sin blogg dagen efter, den 29/9.

Jag kan känna igen mig i såväl Björns som Johannas tankar. Men framförallt började jag fundera på vad det är som gör att vissa medarbetare blir anställda ingen vill ha.

Och varför vissa chefer, eller fd chefer, blir sådana gnällspikar. Som gubbarna i mupparna för er som är tillräckligt gamla för att minnas dem.

Jag har kommit fram till att båda dessa kategorier har tappat tron på att vad de gör på dagarna betyder något. Shit va deppigt.

En klok man sa, med glad och överraskad röst, till min fantastiska fru i början av hennes yrkesliv: ”Å, du tror fortfarande att du kan förändra världen!”

Vi pratade om det där uttalandet rätt mycket den kvällen. Och bestämde oss för att det skulle få följa med oss, länge. Så länge vi är yrkesverksamma.

Det handlar måhända mer om inställning än om logik. Vilket inte behöver vara något negativt, för i min bok vinner inställning över logik alla dagar i veckan.

-Det är klart att vi kan förändra världen! Inte minst alla vi som jobbar med kommunikation. Den dagen man slutar tro det är det lika bra att gå i pension. Oavsett ålder.