Dela sidan:

Den som säger ”robot” har inte fattat…

Nytt år, nya buzzwords och nya akronymer – tjoho!

För några år sedan var DSP, DMP och SSP de absolut viktigaste förkortningarna att hålla koll på om man jobbade på mediebyrå eller marknadsavdelning.

Visste man inte vad dessa stod för betydde det ju att man inte förstod hur RTB gick till… Nästa buzz var tack och lov lite enklare att förstå; Nu skulle alla börja prata om AI och bottar.

Observera att det viktiga här är att man inte säger ”robot”, utan ”bot” eller i plural ”bottar”. -Den som säger ”robot” har inte fattat…

För det handlar om att kunna alla orden, alla akronymerna och viktigast av allt – att kunna uttala allt på rätt sätt.

Eller?

Jag tror inte att jag är ensam om att inte alltid orka, eller ens hinna med, att mer än skrapa på ytan vad gäller det nya innan det kommer något ännu nyare.

Förutom att bara göra ingenting ägnade jag lite tid under mellandagarna åt att förstå det här med blockchains och att prata GDPR med några kompisar.

”Det är väl inget nytt”, tänker du kanske och möjligen hör du till den minoritet som faktiskt kan förklara innebörden av dessa begrepp på ett sätt som gör det begripligt för mig och andra som vet bara på ett ungefär vad det handlar om.

Alltså på ett något djupare och mer konkret plan än att bitcoins är byggt på blockchain-teknik och kommer att förändra världen samt att GDPR handlar om att företag inte längre kommer att kunna spara personuppgifter på samma sätt som tidigare.

För så långt tror jag att de flesta är med på noterna.

Och här kommer möjligheten för den som vill sticka ut: -så långt tror jag att de flesta nöjer sig kunskapsmässigt.

Att fördjupa sig mer än så blir specialisternas sak, vilket leder till ett överdrivet behov av nya specialister.

Eller är det så simpelt att vår bransch är världsmästare i att göra enkla saker svårt, att suga upp nya engelska uttryck och att vi känner oss lite speciella när vi kan rabbla akronymer som bara de som är i vår ankdamm förstår? Och att det är specialisterna som gör att man kan tjäna pengar.

Nej, avslutningsvis byter jag perspektiv och tänker att vår jakt på de senaste uttrycken i grunden handlar om en nyfikenhet och vilja till utveckling.

–Vad mycket mer och snabbare vi skulle utvecklas om vi alla gör vad Gunde Svan gjorde när Kjell Enhager frågade vad han hade för vision: ”-Vad menar du med det då?” frågade Gunde, vilket fick Kjell lite ur balans och att fundera på vad han egentligen menade med ordet ”vision”. Kjell svarade efter viss tankemöda att det han menade var vad Gunde hade för långsiktigt mål? ”–Varför säger du inte det då?” frågade Gunde.

När man förstår innebörden av ett ord blir det mindre komplicerat och för den som tror på att all kommunikation sker på mottagarens villkor gör det att du kan förklara saker så andra förstår.

PS. Blockchains och GDPR kommer att förfölja oss som ”viktiga ord att uttala med jämna mellanrum” även under 2018. Till det kommer ”Cyborg” att få en mer framträdande plats, eventuellt i anslutning till den ökande användningen av uttrycket IOT. DS.